Pragul de 10 milioane de utilizatori a fost depasit cu aproximatie la jumatatea anului 2008, din ce in ce mai multi romani apeland la serviciile bancilor, conform GfK.
[img=229][/img]
Totusi, in Romania, gradul de utilizare a produselor bancare este inca scazut, daca il comparam cu cel din alte tari din Europa Centrala si de Est. O comparatie pe baza mediilor anului 2008 arata ca tara noastra se afla mult in urma majoritatii vecinilor. Doar in Bulgaria produsele bancare sunt utilizate mai putin decat la noi.
Astfel, toti locuitorii Sloveniei, cu varsta de peste 15 ani, detin un produs bancar, iar in Croatia, Slovacia, Cehia si Ungaria produsele bancare sunt folosite in proportie de peste 80% din populatie. Doar Bulgaria are un procent de utilizare mai mic decat Romania – de 50%.
Piata bancara este mai dezvoltata in Bucuresti, Ardeal si Banat-Crisana-Maramures decat in restul tarii. In aceste regiuni, clientii bancilor reprezinta aproape doua treimi din populatie, fata de numai jumatate sau chiar mai putin in Muntenia, Oltenia, Dobrogea si Moldova, se arata in studiu.
Cele mai utilizate produse bancare sunt cardurile de debit. Numarul celor care le detin creste constant si a ajuns in martie 2009 la 27% din populatia cu varsta peste 15 ani. Totusi, majoritatea se rezuma la a retrage banii din cont de la ATM-uri si doar aproximativ o treime apeleaza la card pentru a plati in magazine.
Pe locul 2 ca nivel de utilizare se afla creditele pentru nevoi personale. In martie, 19% din romani aveau un astfel de produs bancar, in crestere fata de perioada corespunzatoare din 2008, dar in scadere fata de ianuarie 2009, cand detinatorii de credite pentru nevoi personale reprezentau 22% din populatie.
Printre produsele care au castigat cel mai mult in popularitate in ultimul an se afla depozitele la termen. Utilizarea lor este in continuare la un nivel scazut, dar a evoluat puternic fata de anul trecut. Daca in martie 2008 doar 3% dintre romani foloseau aceasta metoda de economisire, in martie 2009 numarul lor ajunsese la 7%. Aceasta crestere reprezinta o revenire dupa scaderea constanta pe care au suferit-o aceste produse bancare in ultimii ani (de la 13% in 2001).
Informatiile provin din studiul de monitorizare a utilizarii bancilor realizat de GfK Romania la fiecare doua luni. Rezultatele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste. Esantionul pentru fiecare val al studiului este de 1.000 de persoane, iar ultima perioada pentru care sunt disponibile datele este martie 2009.
GfK Romania, una din principalele companii de cercetare de piata din Romania, a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 9,1 milioane euro.