Smithfield Ferme este prezenta pe piata din Romania din 2004. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 100 milioane euro si vizeaza pentru acest an o crestere de 15-20%.
Printre principalii concurenti ai companiei pe piata locala se numara Kosarom si Romsuintest Peris.
Gregory Schmidt, venit pentru prima data in Bucuresti in 2004, isi aduce aminte de primele impresii pe care le-a avut cand a pasit pe pamant romanesc si remarca schimbarile in bine ale Romaniei.
„In urma cu 4 ani, cand am aterizat pe aeroportul Otopeni, persoana care ne-a intampinat conducea o Dacie veche de 30 de ani, cu unele portiere ce se puteau inchideau doar din exterior. Colegul care venise cu mine era foarte socat cand am urcat in acea masina. Pe atunci, 90% din autoturismele care circulau in Romania erau marca Dacia”, povesteste seful diviziei Smithfield.
DailyBusiness.ro: Ce loc ocupa Romania la nivelul investitiilor Smithfield din regiune?
Gregory Schmidt: Romania este pe unul dintre primele locuri in ceea ce priveste investitiile Smithfield din afara Statelor Unite. In regiune, divizia de ferme deruleaza operatiuni doar in Polonia si Romania. Pana in prezent, am investit in Polonia in jur de 200 milioane de dolari, iar in Romania de 3 ori mai mult – 600 milioane de dolari. Momentul ales pentru derularea acestor investitii nu a fost insa cel mai potrivit.
DB: De ce?
GS: Pentru ca noi am venit aici intr-o perioada in care pretul terenurilor era in crestere, materialele de contructii se scumpeau, iar dolarul se deprecia. Astfel, nivelul investitiilor, in dolari, a depasit planurile noastre initiale. Am fi fost mult mai castigati daca am fi investit de exemplu in imobiliare si nu in ferme.
DB: Este acum un moment bun pentru a investi in Romania?
GS: Cu siguranta ca da, dolarul s-a intarit, fabricile de materiale de constructii din lume isi inchid portile din cauza cererii reduse. In masura in care vom avea lichiditati, vom directiona o mare parte dintre aceastea catre Romania.
DB: De ce ati ales Romania?
GS: Pentru potentialul mai mare de crestere de aici, unde operatiunile pot fi mai eficiente datorita sinergiilor.
DB: Va referiti la posibilele efectele asupra operatiunilor locale ce-ar putea fi generate de fuziunea cu spaniolii de la Campofrio?
GS: Speram ca efectele acestei fuziuni sa fie unele pozitive. Amplasarea unei unitati de productie Campofrio „peste drum” de abatoarele din jurul Timisoarei ar putea transforma regiunea Banat intr-una dintre cele mai profitabile zone pentru cresterea porcilor.
DB: Cum este consumul de carne de porc din Romania in comparatie cu alte tari?
GS: In Romania, consumul de carne de porc pe cap de locuitor este intre 15-18 kilograme anual. In Germania sau Spania, acesta ajunge la 45 de kilograme pe an. Prin urmare, potentialul mare de crestere al pietei locale rezulta si din consumul inca redus.
DB: Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati pe piata locala?
GS: Prima dificultate majora este infrastructura. In al doilea rand, avem problema in ceea ce priveste personalul, pregatirea acestuia. O alta problema o constituie pesta porcina. Speram ca de la jumatatea anului viitor sa putem livra carne de porc in tarile UE.
DB: Cu productia actuala, asigurati o treime din productia nationala. Cum veti reusi sa mai furnizati si pe alte piete?
GS: In anii urmatori, speram ca divizia responsabila cu abatorizarea porcilor sa poata sacrifica in jur de 40.000 de porci/saptamana, fata de 11.000 de porci/saptamana, in prezent.