Japan Tobacco International (JTI) concureaza pe piata locala cu jucatori ca British American Tobaco (BAT) si Philip Morris.
DailyBusiness.ro: Ce efecte are campania antifumat care a vizat introducerea pictogramelor pe pachetele de tigari?
Gilda Lazar: Romania este a doua tara din Uniunea Europeana, dupa Belgia, care a introdus pictogramele pe pachetele de tigarete. Pana in prezent, nu exista studii care sa arate scaderea incidentei fumatului prin introducerea acestor avertismente. Cifrele rezultate in urma unor astfel de studii va trebui insa sa aiba in vedere si tendinta deja existenta de scadere a pietei tigaretelor, pusa se seama migrarii in ultimii doi ani a unei parti din populatia adulta activa.
DB: Cum va evolua piata tigarilor din Romania in acest an ca volum si valoare?
GL: Pana in anul 2007, piata tigaretelor s-a situat la un nivel relativ constant, de aproximativ 35 miliarde tigarete /an. In 2008, in principal datorita migratiei in strainatate a unei importante parti a fortei de munca adulte, piata tigaretelor a fost intr-o usoara descrestere. Estimam o valoare de 34,5 miliarde tigarete pentru anul 2009 (similar cu valoarea din 2008, conform estimarilor anterioare – n.r.).
DB: Care a fost evolutia pietei anul trecut?
GL: Estimam valoarea pietei la 2,5 miliarde euro, din care 2,2 miliarde euro piata legala si 0,3 miliarde euro contrabanda.
DB: Care sunt principalele tendinte in piata pentru acest an? Ce influente au cresterea accizelor si criza economica?
GL: Fiind o taxa de consum, acciza se regaseste in pretul final al produselor din tutun. Astfel, orice crestere a valorii accizei va determina o crestere automata a preturilor. Cresterea accizelor aferente tigaretelor a dus la cresterea preturilor, in valoarea absoluta, cu aproximativ 30% pe an. Conform Codului Fiscal, valoarea totala a accizei va creste incepand cu 1 iulie 2009, de la 50 euro pe mia de tigarete la 61,2 euro pe mia de tigarete.
Avand in vedere ca efectele crizei economice abia au inceput sa se resimta in consum, nu sunt semnalate variatii semnificative ale consumului de tigarete. Asemenea observatii vor putea fi facute spre sfarsitul anului, cand vom putea compara cifrele anului 2009 cu cele ale anului trecut.
DB: Cum a variat cota de piata a companiei anul trecut?
GL: Cota de piata a JTI s-a mentinut relativ constanta pe parcursul anului 2008 (in medie circa 27%), cu mici fluctuatii determinate de sezonalitate si de cresterea accizei la 1 iulie 2008.
DB: Ce cifra de afaceri estimati ca a inregistrat JTI Romania in 2008 si ce estimari aveti pentru acest an? Aveti date si despre profit?
GL: Cifra de afaceri este influentata in fiecare an de cresterea accizei si a cursului de schimb la care acesta este calculata. Rezulatele financiare pe primele 9 luni ale anului 2008 indica o crestere a profitului cu 43% si o crestere a cifrei de afaceri cu 30% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2007. Speram ca profitul nostru sa ramana in trendul crescator inregistrat in ultima perioada.