„Procedurile vor fi aplicate incepand cu acest an, dar pentru anumite categorii de venituri aflate in evidenta ANAF, precum cele realizate din dividende, noile reguli sunt aplicate din 2012”, au spus reprezentantii Guvernului.
Executivul a decis, la finele anului trecut, ca persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.
Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare a metodelor indirecte de control stabilesc ca Fiscul va verifica, intr-o prima etapa, persoanele cu venituri mari fara sa le notifice, iar pe perioada controlului poate solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale.
Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua in mai multe etape, care vor determina in final starea de fapt fiscala reala, in functie de care se va stabili daca se poate dovedi provenienta veniturilor si daca se va aplica impozit.
Intr-o prima etapa, organele fiscale vor efectua o analiza pentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii sau autoritati publice.
Organele fiscale pot solicita in timpul controalelor persoanelor cu venituri mari informatii cu privire la donatii, sponsorizari si succesiuni, precum si o situatie a cheltuielilor personale, a modificarii patrimoniului, a tranzactiilor cu metale pretioase sau a bunurilor mobile si imobile detinute.
Informatii suplimentare pot fi solicitate si in ceea ce priveste participatiile sau mandatele detinute in societati comerciale sau alte entitati, bunuri apartinand unor persoane fizice sau juridice puse la dispozitia persoanei fizice si imprumuturi acordate si/sau contractate.
Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se va realiza din lista persoanelor care depasesc riscul minim acceptat de administratia fiscala, in functie de nivelul riscului si de capacitatea de efectuare a verificarilor fiscale prealabile documentare.
Persoana fizica selectata pentru verificare nu poate obiecta cu privire la procedura de selectare folosita si nu trebuie notificata in acest stadiu al controlului.
Pe perioada verificarii, organele fiscale pot solicita tertilor, inclusiv platitorilor de venit sau oricaror autoritati sau institutii publice, informatii sau documente pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice supuse verificarii.
In cazul in care rezultatul verificarii fiscale prealabile documentare reprezinta o diferenta semnificativa intre veniturile realizate de persoana fizica, calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de aceasta sau de platitorii de venit, organul fiscal comunica avizul de verificare persoanei fizice ce a facut obiectul verificarii fiscale prealabile documentare.
In functie de datele colectate, organele fiscale pot inceta verificarea sau pot trece in etapa urmatoare de verificare fiscala, care presupune un control mai amanuntit al tuturor documentelor disponibile si in care pot fi solicitate si terte persoane pentru a da declaratii.
Persoana verificata trebuie sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale. Aceasta trebuie sa dea informatii, sa prezinte inscrisuri relevante pentru verificarea fiscala, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal.
Daca au indicii care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmarire penala.
Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosi metode indirecte, respectiv cea a sursei si cheltuirii fondului, a fluxurilor de trezorerie si a patrimoniului.
Metoda sursei si cheltuirii fondului consta in compararea cheltuielilor efectuate de o persoana fizica cu veniturile declarate in perioada verificata. Metoda se bazeaza pe principiul ca orice cheltuiala in exces fata de valoarea declarata a veniturilor reprezinta venit impozabil nedeclarat.
Metoda fluxurilor de trezorerie consta in analiza intrarilor si iesirilor de sume in conturile bancare, precum si a intrarilor si iesirilor de sume in numerar, pentru a stabili miscarile de disponibilitati banesti si asocierea acestor miscari cu sursele de venit si utilizarea acestora.
Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabile ajustate pentru o persoana fizica verificata, analizand cresterea, respectiv descresterea patrimoniului net al acesteia.
Rezultatele obtinute din aplicarea metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate se inscriu in raportul incheiat de organul fiscal la finalizarea verificarilor, impreuna cu nominalizarea metodei/metodelor indirecte utilizate si a tuturor elementelor avute in vedere la stabilirea bazei impozabile ajustate pentru impozitul pe venit.
Presedintele ANAF, Sorin Blejnar, a declarat, in luna februarie, ca un control major al averilor mari va avea loc in a doua jumatate a anului viitor, dar nu a exclus ca si in acest an sa fie efectuate verificari.
Secretarul de stat in Ministerul Finantelor Dan Lazar a declarat recent ca primele verificari ale persoanelor cu venituri mari vor avea loc anul viitor, intrucat pentru analiza sunt necesare declaratiile de venit pe anul 2011.
Guvernul va asigura pana la finele lunii martie necesarul de personal pentru departamentul din ANAF care va verifica persoanele cu venituri mari, structura urmand sa devina operationala pana in august, reiese din scrisoarea de intentie convenita cu FMI.
Mai multi consultanti fiscali apreciaza ca impozitarea persoanelor cu venituri mari reprezinta o amnistie fiscala indirecta, fiind o metoda de a atrage bani la buget prin impunerea la plata a unui impozit pe anumite sume ce reprezinta venituri nedeclarate din trecut si care nu pot fi dovedite.