Romania a
indeplinit, conform scrisorii de intentie transmise de Guvern catre
FMI in aceasta saptamana, inainte de ultima evaluare a acordului in
board-ul Fondului, si obtinuta de Mediafax, doar doua
dintre cele cinci criterii de
performanta cantitative si tot doua dintre cele cinci tinte
indicative stabilite pentru finele lunii decembrie 2012, fiind ratate
criteriul de performanta privind activele externe nete ale Bancii
Nationale a Romaniei, cel privind soldul bugetului general consolidat
si cel privind arieratele bugetului de stat.
Tintele indicative stabilite pentru
cheltuielile primare ale bugetului general consolidat, arieratele
autoritatilor locale si arieratele intreprinderilor de stat au fost
de asemenea ratate.
Principalele preconditii pentru
inchiederea acordului cu FMI sunt achitarea arieratelor de catre
autoritatile locale si privatizarea CFR Marfa, operatiune de vanzare
neincheiata pana la acest moment.
„Autoritatile
din Romania isi reafirma angajamentul fata de programul economic
sustinut de Fondul Monetar International, Uniunea Europeana si de
Banca Mondiala. Din pacate, in ultima parte a anului 2012, au existat
derapaje in implementarea programului. Consolidarea bugetara a
continuat, dar mai multe criterii de performanta stabilite pentru cea
de-a saptea si cea de-a opta evaluare a programului au fost ratate si
programul reformelor structurale a inregistrat intarzieri”,
admite Guvernul in scrisoarea de intentie.
In anul 2009,
Romania a parafat un imprumut stand-by pe 24 de luni, in valoare de
12,95 miliarde de euro cu FMI, parte a unui pachet de sprijin de
19,95 miliarde acordat de FMI, UE si Banca Mondiala.
Din
acest aranjament cu FMI, Romania a tras sapte dintre cele opt transe
prevazute, in suma de 10,57 miliarde DST (aproximativ 11,9 miliarde
euro). In ceea ce priveste cea de-a 8-a transa, aceasta a fost
considerata, la solicitarea autoritatilor romane, ca fiind de tip
preventiv si, in contextul evolutiilor macroeconomice favorabile, nu
a fost trasa.
In sedinta din 25 martie 2011, Consiliul
Directorilor Executivi al FMI a aprobat incetarea mai devreme a
acordului precedent si incheierea unui nou aranjament stand-by cu
Romania, de tip preventiv, pentru o perioada de 24 luni, in suma de
3.090,6 milioane DST (aproximativ 3,5 miliarde euro), reprezentand
300% din cota Romaniei la FMI.
[b]Guvernul isi
asuma la FMI doar un castigator al CFR Marfa, nu si finalizarea
tranzactiei[/b]
Guvernul isi asuma fata de FMI doar
desemnarea castigatorului licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa,
una dintre principalele solicitari ale institutiei financiare, dar nu
si finalizarea tranzactiei, aratand ca operatiunea depinde de
indeplinirea tuturor conditiilor din contract.
Guvernul promite
FMI, in scrisoarea de intentie transmisa in aceasta saptamana,
inainte de decizia finala din board-ul Fondului, si obtinuta de
Mediafax, ca va incerca sa desemneze un castigator al licitatiei
pentru CFR Marfa la 21 iunie, cu putin inainte de reuniunea
board-ului FMI, dar nuanteaza referirea la incheierea tranzactiei
efective, aratand ca aceasta depine de indeplinirea „tuturor”
conditiilor contractuale.
„Pentru CFR Marfa, pregatirile
sunt avansate pentru vanzarea pachetului majoritar catre un
investitor strategic. Am publicat anuntul de privatizare in aprilie,
vom tine o licitatie publica pentru selectarea investitorului
castigator in luna iunie si intentionam sa initiem contractul de
vanzare-cumparare a actiunilor pe data de 21 iunie (actiune
prealabila). Intentionam sa incheiem tranzactia in cel mai scurt
timp, odata ce vor fi indeplinite toate conditiile prevazute in
contractul de vanzare-cumparare”, afirma reprezentantii
Guvernului in document.
Actiunea prealabila referitoare la CFR
Marfa presupune finalizarea unui acord de vanzare-cumparare cu
investitorul strategic castigator pentru 51% din actiunile companiei.
Doar
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/privatizarea-cfr-marfa-doar-doi-investitori-din-trei-au-mai-ramas-in-cursa-90354/]doi
investitori au mai ramas in cursa[/url] pentru privatizarea CFR
Marfa, respectiv Grup Feroviar Roman si Asocierea Transferoviar Grup
& Donau Finanz GMBH.
Pentru a participa la ultima etapa,
respectiv licitatia cu oferta in plic, documentele de participare
trebuie depuse pana cel tarziu in data de 19 iunie 2013, ora 12.00,
acest termen fiind unul de decadere. In data de 20 iunie, la ora
11.00, la sediul MT, Comisia de Privatizare va deschide plicurile cu
documentele de participare la licitatie, a ofertelor de cumparare de
actiuni depuse si va stabili ofertantul adjudecatar.
Privatizarea
CFR Marfa se realizeaza printr-o procedura de vanzare de actiuni prin
metode combinate cu criterii de precalificare, constand in negociere
pe baza de oferte preliminare si neangajante, urmata de licitatie cu
oferta in plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social
al companiei.
Aceasta este a doua tentativa de privatizare a
CFR Marfa dupa ce, intr-o prima faza, toate
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/privatizarea-cfr-marfa-a-esuat-niciun-investitor-nu-s-a-precalificat-89534/]ofertele
au fost respinse[/url] pentru ca, potrivit ministrului
Transporturilor, erau incomplete.
Citeste si:
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/adio-fmi-urmeaza-dezastrul-ce-riscam-daca-nu-incheiem-un-nou-acord-90359/]Adio
FMI, urmeaza dezastrul? Ce riscam daca nu incheiem un nou acord[/url]
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/guillermo-tolosa-va-prelua-biroul-fmi-de-la-bucuresti-90402/]Guillermo
Tolosa va prelua biroul FMI de la Bucuresti[/url]
Cat
trebuie sa achite Romania in acest an catre creditorii
internationali
FMI
prelungeste cu 3 luni imprumutul pentru Romania