Va fi stabilita si o limita maxima pe care o persoana/familie poate sa o primeasca sub forma prestatiilor sociale, in functie de situatia membrilor acesteia, limita fixata pe baza unor simulari raportate la costurile efective ale necesitatilor zilnice de trai si ingrijire a persoanelor dependente, releva un document guvernamental obtinut de Mediafax.
Justificarea Guvernului este ca sistemul de asistenta sociala a devenit „prea costisitor” in raport cu rezultatele asteptate (ca exemplu, cheltuielile mari cu indemnizatia de crestere a copilului nu a condus la o crestere a natalitatii), iar totalul cheltuielilor cu prestatiile sociale a crescut de la 1,4% din PIB in 2005 la 2,86% in 2010, incluzand pensiile sociale si alte beneficii, fara ca aceasta crestere sa conduca la o imbunatatire vizibila a indicatorilor care masoara calitatea vietii.
Masurile pregatite de Executiv sunt reducerea numarului de prestatii sociale si a cumulului de prestatii/persoana, comasarea pana in ianuarie 2013 a alocatiei familiale complementare, a alocatiei monoparentale, a venitului minim garantat si a ajutoarelor de incalzire (toate destinate familiilor cu venituri reduse) intr-un singur program, denumit orientativ „venit minim de insertie”, si „co-responsabilizarea” beneficiarilor venitului minim de insertie prin conditionarea acordarii beneficiilor de participarea si rezultatele scolare ale copiilor si de cautarea activa a unui loc de munca in cazul parintilor.
Prestatiile pentru persoanele cu handicap vor fi de asemenea comasate intr-un singur program, unificat cu pensiile de invaliditate. Astfel, pentru persoanele cu handicap va fi instituita o singura prestatie, dar in cuantumuri diferentiate in functie de gradul de handicap si nevoile specifice.
„Beneficiile se mentin, dar se estimeaza acordarea lor la un numar redus de persoane, prin unificarea criteriilor si sistemelor pentru persoanele cu handicap si pensiile de invaliditate”, se arata in document.
Criteriile de eligibilitate vor fi stabilite astfel incat sa fie aplicabile in cazul mai multor prestatii, iar Ministerul Muncii va prelua plata unor drepturi gestionate de alte institutii si asigurate tot din bugetul de stat, pentru a diminua cheltuielile de administrare.
Guvernul se va asigura ca numarul persoanelor apte de munca din familiile beneficiare de venit minim garantat care participa la cursuri de formare profesionala va creste la 20% din total pana in ianuarie 2012, va conditiona pana la 1 iulie 2013 mentinerea prestatiilor sociale acordate beneficiarilor apti de munca de participarea la programele de „activare sociala” considerate relevante de asistentul social, va impune pana in iunie 2012, ca o conditie de eligibilitate pentru primirea ajutoarelor, accesarea serviciilor sociale recomandate de asistenul social, va introduce pana in iunie 2011 un formular unic de cerere a ajutorului social si va stabili pana la sfarsitul lunii martie 2011 metode eficiente de verificare periodica a mentinerii conditiilor de eligibilitate.
Procentul de asistenti sociali calificati ar urma sa creasca la minimum 50% in 2011, la minimum 75% in 2012 si la 90% in 2013, iar cel al specialistilor din sistem care participa la cursuri de formare profesionala ar urma sa urce la minimum 20% in 2011, la minimum 40% in 2012 si la minimum 60% in 2013.
Alte masuri pregatite de Executiv sunt asigurarea unui numar crescut de inspectii pentru eliminarea fraudelor, utilizarea mai buna a „sesizarilor” din partea publicului larg (prin linii telefonice gratuite sau internet), stabilirea unui sistem de sanctionare a solicitarilor frauduloase adresate sistemului de asistenta sociala, utilizarea unor metode alternative de plata, precum plata directa la furnizorul unui serviciu (intretinere locuinta, incalzire, servicii cresa), utilizarea de vouchere sau a cardului social pentru acoperirea costurilor unor bunuri indispensabile vietii zilnice, interconectarea sistemelor de baze de date referitoare la beneficiarii de drepturi sociale cu alte surse de date relevante (bazele de date ale Casei de Pensii, Agentiei de Ocupare si Formare Profesionala, Registrului Civil, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala).
Dupa aplicarea acestor masuri, ponderea prestatiilor sociale in PIB ar urma sa scada, pana in 2013, de la 1,77% la 1,41%, iar cea a pensiilor sociale si altor beneficii de la 1,08% la 0,67%.
In acelasi timp, fondurile acordate pentru plata drepturilor de protectie si crestere a copilului vor fi reduse de la 3,42 milioane lei in 2011 la 2,98 milioane lei in 2012 si la 2,56 milioane lei in 2013, iar numarul mediu lunar al beneficiarilor de indemnizatii crestere copil va scadea de la 207.000 in 2011 la 166.000 in 2012 si la 129.000 in 2013.
Sumele pentru alte drepturi acordate de Ministerul Muncii pentru cresterea copilului vor scadea de la 166 milioane lei in 2011 la 132 milioane lei in 2012 si la 110 milioane lei in 2013, iar numarul mediu lunar de beneficiari va fi redus de la 237.000 in 2011 la 189.000 in 2012 si la 155.000 in 2013.
Ajutoarele pentru familii cu venituri mici vor scadea, din punct de vedere al efortului bugetar, de la 2,43 miliarde lei in 2011 la 2,40 miliarde lei in 2012, iar fondurile aferente alocatiei pentru sustinerea familiei vor fi reduse de la 468 milioane lei in 2011 la 461 milioane lei in 2012, numarul mediu lunar de familii beneficiare urmand sa coboare de la 684.000 in 2011 la 675.000 in 2012.
Pentru venitul minim garantat, efortul bugetar va fi redus de la 651 milioane lei in 2011 la 632 milioane lei in 2012, iar numarul mediu lunar de familii beneficiare va scadea de la 319.000 in 2011 la 310.000 in 2012.
Guvernul argumenteaza reducerea numarului programelor de asistenta sociala prin deteriorarea distributiei echitabile si a ponderii sumelor care ajung la familiile cu venituri mici, de la circa 48% in 2005 la 43% in 2009, cresterea fraudelor in acordarea ajutoarelor si un nivel ridicat de dependenta, care reduce oferta agregata de munca. Potrivit sursei, din cei aproximativ 11 milioane adulti cu varsta si apti de munca din familiile beneficiare de prestatii sociale, 2,2 milioane persoane nu muncesc si nu sunt cuprinsi in sistemul educational sau de pregatire profesionala.
„In Romania, acoperirea sistemului de protectie sociala este ridicata-peste 84% dintre cetateni sunt acoperiti de cel putin un beneficiu monetar, in mod direct sau indirect. Actualul context al crizei economice mondiale impune directionarea prioritara a resurselor financiare spre sustinerea relansarii economice, in mod special catre sectorul investitiilor publice. In aceste conditii, reformarea sistemului de asistenta sociala si focalizarea efortului bugetar pentru sprijinirea categoriilor cele mai vulnerabile devine prioritara”, considera Guvernul.
Prin toate aceste masuri, Guvernul estimeaza reducerea numarului de persoane cu varsta si apte de munca ce depind de sistemul de asistenta sociala cu cel putin 100.000 persoane (estimare preliminara), reducerea numarului de prestatii sociale administrate de Ministerul Muncii de la 14 la mai putine, economii fiscale de 0,78% din PIB la nivelul anului 2013, precum si economii bugetare prin reducerea fraudelor din sistemul prestatiilor sociale cu 0,1% din PIB anual.