Vanzarile retailerilor de imbracaminte si incaltaminte au scazut anul trecut cu 4,1%, la 2,2 miliarde de lei (520 milioane euro), iar in acest an vor atinge 2,1 miliarde lei (500 milioane euro). Din 2011, insa, retailul va reveni pe crestere, arata concluziile unei analize Euromonitor privind retailul romanesc.
Potrivit estimarilor specialistilor, vanzarile de imbracaminte si incaltaminte vor creste pana in 2014 cu 8,9%, la 2,4 miliarde de lei (571 milioane euro).
Odata cu inaugurarea unor noi mall-uri, si numarul magazinelor ar putea avansa de la 6.750 in 2009, la 6.873 in acest an si la 7.361 pana in 2014.
Euromonitor estimeaza, de asemenea, ca spatiile de retail vor creste de la 372.000 metri patrati in 2009 la 383.000 in 2010 si vor ajunge in 2014 la 435.000 metri patrati.
In 2009, numarul magazinelor a scazut cu 3%, iar spatiul de vanzare cu 5%.
Specialistii pun estimarile optimiste pe seama faptului ca piata romaneasca are un potential foarte bun, avand in vedere marimea si gradul de fragmentare.
Studiul citat releva faptul ca la ora actuala, in Romania activeaza doar 100 dintre cele mai importante 500 de marci de imbracaminte si incaltaminte recunoscute la nivel international.
Iar cele mai multe branduri sunt prezente in Romania prin intermediul unor importatori, spre exemplu Azadea Group (Romania Piazza Italia, Oviesse, Salsa Jeans), Inditex (Pull and Bear, Massimo Dutti, Berska, Stradivarius si Oysho).
Specialistii remarca si faptul ca spre deosebire de alti europeni, romanii, in special cei din marile orase, sunt interesati mai mult de calitatea produselor, decat pe pretul acestora.
Euromonitor considera ca piata romaneasca este inca in formare si ca poate absorbi noi jucatori. Iar cea mai buna dovada o constituie faptul ca, in plina criza, C&A si Deichmann au ales sa isi deschida primele magazine in Romania.
Ce marci cumpara romanii
Potrivit studiului, cele mai vandute branduri de imbracaminte si incaltaminte din Romania sunt retailerul Leonardo, cu o cota de 19,2%, urmat de Nike cu 6,2% si producatorul de lenjerie Jolidon cu 5,8%.
In top 10 mai sunt prezente, in ordinea cotelor de piata, House of Art, Steilman, Famous Brands, Lotto, Zara, Secuiana si Benvenuti.
Clasamentul mai include, ca branduri reprezentative pentru vanzarile de imbracaminte si incaltaminte din Romania – Adidas, Pull&Bear, Tina R, Mango, Bershka, Oysho, Stradivarius si Stonefly.
Studiul Euromonitor arata, pe de alta parte, ca brandurile cel mai bine reprezentate in magazine erau, la finele anului trecut, Jolidon, prezent in 105 locatii, Leonardo in 94 de magazine si House of Art, in 72.
Firmele cele mai importante din piata, luand in calcul cota de vanzari, sunt retailerul de incaltaminte Leonardo, cu o cota de piata de 19,2%, urmat de Elmec Romania SRL (importatorul produselor Nike), cu 8,9% si producatorul de lenjerie Jolidon, cu 5,8% din piata.
In top 10 se mai situeaza, in ordine, Staff Collection, Azali Trading, Steillman Bukarest SRL, SSD Lotto Romania, Secuiana, Benvenuti si Adidas Romania SRL.