In 2007 piata de leasing era de aproximativ 4,3 miliarde euro, iar pentru 2008 specialistii estimeaza ca aceasta va depasi 5 miliarde de euro. Astfel, leasing-ul operational (inchiriere dupa care proprietarul bunului ramane firma de leasing) ar putea ajunge in acest an la peste 500 milioane de euro.
DailyBusiness:Cum va evolua piata leasing-ului operational in 2008?
Theofilos Romaios:Exista mai multe previziuni pentru acest an. Noi consideram ca leasingul operational va ajunge la 12% – 13% din totalul pietei, o crestere substantiala fata de anul 2007. Leasingul operational a aparut in anul 2005, si abia in 2006 a inceput sa detina o pondere semnificativa din piata de leasing. In 2007, cresterea leasingului operational a fost mare, pe piata aparand multe firme, printre care si Hertz Lease. Anul trecut, leasingul operational acoperea 7% – 8% din totalul pietei de leasing.
DB:Ce cifra de afaceri a inregistrat Hertz Lease in 2007 si ce estimati pentru 2008?
TR:Hertz Lease si-a inceput activitatea in Romania in martie 2007 si a incheiat anul cu afaceri de 5.3 milioane de lei (1,59 mil. euro). Pentru acest an, datorita dezvoltarii acestei piete, preconizam o cifra de afaceri in valoare de 19,5 milioane de lei (5,2 mil. euro).
DB:Pe ce loc va situati pe aceasta piata?
TR:Pot spune ca, deocamdata, ne situam printre primii 5 jucatori, poate chiar pe locul 3.
DB:Care sunt avantajele leasing-ului operational in raport cu cel financiar?
TR: Unul din principalele avantaje este faptul ca in cazul leasingului operational nu se plateste avans, pe cand la cel financiar clientul trebuie sa achite inainte de a achizitiona masina un avans. De asemenea, compania-client beneficiaza de intretinerea totala a autoturismului si inlocuirea acestuia in caz de dauna.
DB: Ce servicii pun la dispozitie firmele de leasing operational clientilor?
TR: Service, atat pentru operatiile trecute in caietul de service precum si a celor neplanificate, asistenta rutiera 24 de ore din 24, asistenta in caz de accident/furt, asigurare RCA si Casco, inlocuirea si depozitarea anvelopelor, precum si plata tuturor taxelor si impozitelor.
DB:Ce se intampla in cazul in care clientului i se strica masina sau are un accident?
TR: In cazul nostru, clientul are obligatia doar de a anunta departamentul nostru de operatiuni, si ulterior departamentul de politie. In caz de accident, clientul beneficiaza de o masina de schimb pe toata durata reparatiilor efectuate la masina lui.
DB:Cate masini numara flota Hertz Lease?
TR:In anul 2007 am avut peste 500 de masini, iar pentru acest an dorim sa ajungem la 1.500.
DB:Care sunt marcile si modele de masini cele mai cautate?
TR:Clientul isi poate alege orice fel de masina doreste. Noi nu promovam niciun tip de autoturism, insa oferim consultanta in ceea ce priveste alegerea unei masini, pentru ca aceasta sa-i fie cat mai utila, in functie de nevoi si preferinte. Masinile pe care noi le inchiriem au pana in 3,5 tone.
DB:Care este valoarea medie a unei rate lunare?
TR: Rata lunara depinde de valoarea masinii, durata perioadei de leasing (intre 1 si 5 ani), kilometrii parcursi anual, optiunile si preferintele clientului. Aditional pachetului oferit, clientul poate opta pentru extra-servicii cum ar fi asigurarea pasagerilor, asigurarea de furt etc., iar costurile vor fi adaugate ratei de leasing lunare. Chiar si amenzile sunt platite de catre companie, iar ulterior acest cost va fi transferat clientului.
DB:Care sunt principalii clienti ai companiei?
TR:In 2007 am incheiat aproximativ 30 decontracte de leasing operational cu diferite companii. Printre clientii cei mai importanti ai nostri se numara Coca-Cola, Star Foods, Ifantis, Starbucks, Edrasis C. Psallidas, Aegean Airlines si altii.
DB:Cum merge activitatea din Romania fata de celelalte tari europene?
TR:In Romania leasingul operational este un produs nou, iar beneficiile acestuia nu sunt in totalitate cunoscute. Insa, estimam ca odata cu informarea clientului privind acest tip de leasing, solicitarile vor creste considerabil. In restul tarilor, de exemplu in Grecia, acest produs este foarte bine cunoscut, iar targetul este deja reprezentat de persoanele fizice.
DB:Ce fel de clienti, persoane fizice, sunt interesati de astfel de servicii?
TR:In general persoanele cu o situatie materiala buna, cum ar fi avocatii, doctorii. In Bulgaria, leasing-ul operational este mai putin dezvoltat decat la noi.
DB:Pe langa segmentul auto, ce alte segmente ale leasing-ului operational se vor dezvolta in urmatorii ani? De exemplu, leasing-ul de utilaje, echipamente, IT, imobiliare si altele.
TR: Dezvoltarea acestor segmente se va produce odata cu patrunderea unor companii noi pe piata, specializate in domeniul echipamentelor, utilajelor.
DB:Exista perspective in Romania pentru leasing-ul de resurse umane?
TR:Cel putin pentru o perioada apropiata, nu. Din cate stiu, nu este nici o companie in Romania care sa ofere si sofer la achizitionarea unei masini, bineinteles la cererea clientului.