Piata de retail din Romania, a doua ca marime din Europa Centrala si de Est, dupa cea poloneza, va depasi 50 mld. euro in 2008 si ar putea ajunge la peste 100 mld. euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 50% din ultimii ani, estimeaza specialistii din piata.
Cresterea este sustinuta puternic de formele de comert modern, precum hipermarketurile. Acestea anunta, in 2008, investitii de sute de milioane de euro in extinderea retelelor in toata tara.
Hipermarketurile au devenit locurile preferate de romani pentru a-si face cumparaturile. Cel putin asta arata un studiu realizat recent de compania de cercetare de piata GfK, dar si cifrele de vanzari ale companiilor Metro, Carrefour, Auchan, Real, Billa, Cora sau Kaufland. 2007 a fost considerat un an al consolidarilor pe piata de retail. Spre exemplu, Carrefour a cumparat reteaua de 14 supermarketuri Artima, pentru 55 milioane de euro, iar Profi a preluat falimentarele Univers’All, dar si reteaua Albinuta. In schimb, 2008 este considerat a fi anul extinderilor de tip greenfield, toate marile retele de hipermarketuri anuntand investitii importante. De asemenea, se anunta si noi intentii de preluari pe aceasta piata.
Carrefour, liderul de notorietate pe segmentul retail la nivel national, conform GfK, a anuntat ca isi propune ca in 2008-2009 sa deschida inca 9 magazine, ce se vor adauga celor 8 existente in prezent.
„In 2008-2009 vom continua strategia alerta de dezvoltare, cand vom mai deschide noi hipermarketuri in Oradea, Arad, Pitesti, Suceava, un al doilea hipermarket la Braila, un al doilea la Iasi, inca doua la Bucuresti, in Vitan si Berceni si un al doilea la Constanta”, a declarat recent Jacobo Caller, directorul general Carrefour Romania. Investitia medie pentru o unitate va fi de circa 20 milioane de euro.
Retailerul francez estimeaza ca va realiza o cifra de afaceri de peste 1 mld. euro in 2008 si de 800 mil. euro anul acesta in Romania, in crestere cu peste 30% fata de 2006, a adaugat managerul Carrefour.
Real Hypermarket, membru al grupului Metro Romania, va deschide 21 de unitati in tara, pana la finele anului 2008, cu o investitie de 400 milioane de euro, a declarat Liliana Simion, director resurse umane al companiei. Real a dezvoltat pana acum magazine in Timisoara, Constanta, Oradea, Sibiu, Craiova, Satu Mare, Brasov, Tg. Mures si Baia Mare.
Reteaua Auchan, care a inaugurat primul hipermarket de pe piata locala la finalul anului trecut in Capitala, a precizat ca deschiderea magazinelor din Cluj Napoca si Pitesti va continua in 2008, cu inaugurarea altor trei sau patru hipermarketuri, primele locatii vizate fiind Constanta, Timisoara si Suceava.
Interesata de extinderea retelei in 2008 este si Billa, care isi propune deschiderea a inca 10 unitati, iar pana in anul 2010, compania va continua acest ritm accelerat de deschideri, pana la atingerea unui numar de 50 magazine pe teritoriul Romaniei. Billa este prezenta in Romania din februarie 1999 si este parte componenta a grupului german Rewe, reprezentat in Romania si prin retelele Selgros si Penny.
Mega Image Romania a anuntat ca va aloca aproximativ 5 milioane euro pentru extinderea lantului de magazine in 2008. Compania intentioneaza sa deschida cinci magazine in Bucuresti, numarul unitatilor din Romania urmand sa creasca la 21 de magazine.
O alta companie ce a anuntat un program de extindere in 2008 este miniMAX Discount, care si-a propus pentru 2008 sa inaugureze alte magazine la Brasov, Buzau, Navodari, Ovidiu, Petrosani si Turnu Magurele, intentionand largirea retelei cu inca 15-20 unitati la nivel national.
Singura retea de retail care nu vizeaza, cel putin pentru moment, deschiderea unor noi magazine in 2008 este Metro. Dupa o dezvoltare rapida din 1996 pana in prezent, timp in care a deschis 23 de magazine in toata tara, conducerea Metro isi va canaliza investitiile anul viitor spre reamenajarea, modernizarea si extinderea magazinelor pe care le detine.
Comertul modern va depasi ponderea de 50% din total
Valoarea pietei de comert cu bunuri de larg consum din Romania este estimata, anul acesta, la 40 miliarde euro, in crestere cu 17% fata de 2006, potrivit companiei de consultanta Deloitte Romania. Expertii estimeaza ca, in 2008, piata ar putea creste la 50 miliarde de euro, pe fondul deschiderii unor noi unitati. Cresterea pietei in 2008 este anticipata si de compania de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services, care estimeaza ca retelele moderne de comert vor ajunge, la sfarsitul anului 2008, sa asigure o pondere de peste 60% din vanzarile de bunuri de larg consum, inclusiv cele alimentare.
Spre comparatie, anul trecut ponderea comertului modern in Franta a fost de 96%, in Polonia de 57%, in Italia de 58%, iar in Romania de 29%.
Estimarile companiilor de cercetare de piata sunt confirmate de marile companii. Directorul de marketing al Carrefour Romania, Andreea Mihai, a declarat recent ca piata de retail din Romania, a doua ca marime din Europa Centrala si de Est, va ajunge la 40 miliarde euro anul acesta si va depasi 100 de miliarde euro pana in 2010, daca se va pastra cresterea medie de 40% din ultimii ani.
Potrivit reprezentantilor Carrefour Romania, printre punctele slabe ale pietei romanesti de retail se numara sectorul produselor proaspete, insuficient dezvoltat si infrastructura deficitara. Expansiunea retailului romanesc este in continuare amenintata de preturile in crestere ale terenurilor, de dezvoltarea alerta a retelelor de magazine si de migratia fortei de munca, afirma oficialii Carrefour.
„Piata romaneasca a devenit deosebit de dinamica in ultimii ani pe segmentul de retail, tocmai acesta este si motivul pentru care am ales o expansiune sustinuta”, a declarat John Rix, directorul Real Hypermarket Romania, citat de NewsIn. „Credem ca, in 2008, piata va creste cu cel putin 20%, urmare a dezvoltarii puterii de cumparare a romanilor si a investitiilor in domeniu”, a mai spus Rix.
Ponderi mari din bugetul personal pentru alimente si bauturi
Chiar daca puterea de cumparare a romanilor este inca scazuta, apetitul lor pentru cumparaturi este printre cele mai ridicate din Europa, accentuand si motivand astfel rentabilitatea investitiilor in piata de FMCG (fast moving consumer goods). Potrivit studiului GFK Romania legat de piata de retail, romanii isi cheltuie aproape jumatate din venituri pe produsele alimentare si bauturi.
„Romanii cheltuie circa 48% din venituri pe mancare si bauturi, in timp ce pentru sanatate si timp liber aloca cate 4% din castiguri. Spre comparatie, cetatenii Sloveniei au alocat circa 19% din venituri pentru activitatile din timpul liber”, a declarat Andi Dumitrescu, directorul general al GfK Romania, citand datele unui studiu realizat pe un esantion de 1.000 de persoane, la nivel national.
Studiul a aratat, pe de alta parte, faptul ca hipermaketurile Carrefour si Metro ocupa primele pozitii intr-un top al locurilor preferate de romani pentru a face cumparaturi. In schimb, in topul retailerilor dupa cota de piata, Kaufland este situat pe primul loc cu o cota de 3,9%, pe locul 2 se afla Billa, in timp ce hipermarketurile Carrefour se situeaza pe locul 3, cu o pondere de 3% din piata, potrivit studiului GfK Romania.
Oficialul GfK a subliniat ca in Romania, pe primele zece locuri din topul retailerilor dupa cota de piata se situeaza lanturile multinationale, spre deosebire de alte tari din regiune ca Slovenia si Rusia, unde lanturile locale domina acest top. „Retailerii locali sunt foarte bine reprezentati in tarile din regiune, cu exceptia Romaniei si Bulgariei, unde dominatia lanturilor multinationale este categorica”, a spus Dumitrescu.
Romania se situeaza pe locul 3 in topul preferintelor marilor retaileri pentru extindere in urmatorii doi ani, dupa Rusia si Cehia, potrivit unui studiu international pe retail efectuat de Cushman & Wakefield in asociere cu ICSC (International Council of Shopping Centres) si Real Estate Publishers. Totodata, capitala Romaniei s-a clasat pe locul 7, in urcare cu doua pozitii in topul preferintelor marilor retaileri pentru expansiune in urmatorii cinci ani, format din 20 de orase din lume.