ICE (Institutul Italian de Comert Exterior), cu sediul central la Roma, este o agentie guvernamentala care are ca scop promovarea comertului exterior italian.
Biroul ICE de la Bucuresti opereaza in Romania din 1969 si ofera asistenta firmelor italiene care doresc demararea sau extinderea unei activitati in Romana. Activitatile desfasurate de ICE sunt finantate cu precadere din fonduri publice acordate de catre Ministerul italian al Dezvoltarii Economice.
Anul trecut, Romania a exportat catre Italia marfuri in valoare de 5,18 miliarde de euro, in timp ce importurile din Italia au insumat 6,38 miliarde de euro.
Investitiile italiene reprezinta 5-6% din totalul investitiilor straine directe de 9 mld. euro, inregistrate anul trecut in Romania.
DailyBusiness.ro: Cum explicati evolutia schimburilor comerciale romano-italiene?
Mario Iaccarino: Schimburile comerciale romano-italiene au crescut continuu in ultimii 15 ani, la 11,56 mld. euro in 2008. Pana in 2007, Italia era principalul partener comercial al Romaniei, iar din 2008 a coborat pe locul 2, dupa Germania. Chiar daca pare negativ, eu consider ca este un lucru pozitiv.
DB: De ce?
MI: Pentru ca schimburile comerciale anterioare constau in produse pentru lohn. Din 2007, structura investitiilor italiene in Romania s-a schimbat. Companiile italiene nu mai vin in Romania doar pentru a profita de forta de munca ieftina. Ele investesc pentru a produce si vinde pe piata locala, cat si pe pietele din regiune.
DB: Ce s-a intamplat mai exact din 2007?
MI: Incepand cu 2007, anul aderarii la UE, numarul societatilor italiene care activeaza pe piata locala in domeniul textilelor si productiei de incaltaminte a inceput sa scada. Firmele italiene din domeniu se muta cu productia in tari estice precum Ucraina si Republica Moldova, unde forta de munca este mai ieftina decat in Romania. Cu toate acestea, costul cu forta de munca este in continuare mai scazut in Romania decat in Italia. Firmele de profil, inca prezente aici, isi restructureaza activitatea.
DB: In ce domenii investesc acum italienii pe piata locala?
MI: In Romania, investitiile italiene se concentreaza in prezent pe domenii ca energie, constructii si infrastructura. Romaniei ii sunt destinate fonduri europene de peste 30 mld. euro. Acestea reprezinta oportunitati importante pentru societatile romanesti, dar si pentru societatile mixte, romano-italiene.
DB: Firmele romanesti nu prea au avut succes in accesarea fondurilor europene pana in prezent, iar pentru domeniile mentionate, trebuie specializare.
MI: Pe langa specializare, trebuie sa fie si societati mari. Firmele locale pot lucra insa ca subcontractori. Un domeniu interesant este si agricultura, avand in vedere ca 40% din fondurile structurale sunt destinate acestui domeniu. Exista firme italiene care produc in Romania cereale, orez, fructe si vin.
DB: Cum se simte criza in Italia fata de Romania?
MI: Criza se simte aproape la fel si in Italia. Insa, Romania va iesi din criza inaintea Italiei, in termeni de crestere economica. Desi Italia are un PIB mai mare, cel al Romaniei va avea un ritm de crestere mai accelerat decat cel al Italiei, avand in vedere ca a inceput de jos.
DB: Se stie ca italienii au cumparat terenuri mari in Romania, unii in interes imobiliar. Cum se descurca acestia in actualele conditii?
MI: Daca nu pot vinde, isi pot cauta parteneri sa dezvolte culturi agricole pe acele terenuri.
DB: Cum vad oamenii de afaceri italieni cu activitati in Romania intoarcerea romanilor din Italia?
MI: 120.000 de romani, inclusiv din Italia, se intorc inapoi in Romania. Ei fac asta nu pentru ca isi gasesc de munca in Romania, ci pentru ca si-au pierdut slujbele in strainatate. In lipsa unui job, pentru ei e mai usor sa traiasca in Romania. Revenirea romanilor in tara va fi o oportunitate pentru oamenii de afaceri italieni doar din momentul revenirii economiei. In prezent, ei asteapta sa vada ce se intampla si incearca pe cat posibil sa-si mentina business-urile de aici.
DB: Ce sfaturi aveti pentru producatorii locali de vin pentru a ajunge la nivelul italienilor?
MI: Sa invete cum se cultiva vita de vie si sa faca vin de la cei mai mari producatori, precum italienii, spaniolii si francezii. Vinul este unul dintre cele mai bine vandute produse ale Italiei. 4% din valoarea exporturilor totale ale Italiei au fost reprezentate anul trecut de vin.