În ansamblu, încrederea consumatorilor din
Europa a trecut printr-o creștere pozitivă semnificativă în al patrulea
trimestru din 2016. Climatul de consum GfK pentru cele 28 de țări UE a crescut
cu 5,6 17,9 puncte în decembrie, fiind cea mai valoare de după ianuarie 2008. Indicatorii
individuali – estimările economice și cele cu privire la venituri, cât și
tendința de a cumpăra – nu s-au dezvoltat în mod uniform.
Subiectele
care au dominat știrile n Europa în trimestrul patru din 2016 au fost războiul
din Siria, terorismul în Europa, alegerile prezidențiale din SUA la sfârșitul
lunii noiembrie, și apariția continuă a partidelor și naționaliste în aproape
fiecare țară europeană. Totuși, este evident că toate aceste știri negative nu
au reușit să influențeze consumatorii. Se pare că europenii sunt tot mai
selectivi în ceea ce privește subiectele de care se lasă influențați în viața
lor de zi cu zi.
Ca urmare, indicatorii privind estimările economice și cele cu
privire la venituri, și tendința de cumpăra au rămas în mare măsură neafectați
de războiul din Siria, evenimentele din Turcia, alegerile prezidențiale din SUA
și amenințările continue de terorism în Europa. Din contră, cifrele de creștere
economică în fiecare țară au avut un rol mai semnificativ. În consecință,
climatul de consum GfK pentru cele 28 de țări UE a crescut cu valori de la 5,6
puncte până la 17,9 puncte între lunile septembrie și decembrie.
Estimările economice din România sunt modeste în pofida condițiilor
financiare bune
Cu
toate că economia în România a avut o creștere semnificativă în 2016, în al
patrulea trimestru al anului estimările economice cu privire la consumatorii
români au scăzut cu aproape 8 puncte față de aceeași perioadă în 2015.
Indicatorul
s-a oprit la 3 puncte în decembrie, care este în contrast cu cele mai bine de 10
puncte obținute cu un an în urmă.Veniturile
estimate ale românilor au suferit o scădere ușoară în al patrulea trimestru al
anului, iar indicatorul a scăzut cu valori de la peste un punct până la peste 19
puncte între septembrie și decembrie. În comparație cu aceeași perioadă din
anul precedent, acesta totuși înseamnă o creștere de 4,5 puncte.
Nivelul
puternic general se datorează în parte ratei șomajului. Conform Comisiei Europene
acesta s-a oprit la 6 procente și s-a aflat la cel mai scăzut nivel in ultimii
opt ani (trimestrul patru din 2008: 5,7 procente).
În
martie 2016 tendința de a cumpăra a crescut la 3,5 puncte, pășind din nou pe
teritoriu pozitiv pentru prima oară după octombrie 2008. Indicatorul a crescut
în mod constant până în noiembrie, când a atins 10,5 puncte (cea mai valoare de
după august 2008). La sfârșitul anului însă a scăzut semnificativ cu 12,5
puncte, până la -2 puncte.