Incepand din luna ianuarie 2011 coeficientii de ponderare utilizati la calculul IPC sunt obtinuti pe baza cheltuielilor medii lunare pe gospodarie rezultate din ancheta bugetelor de familie realizata in anul 2009, potrivit Institutului National de Statistica (INS), citat de Mediafax.
Coeficientul de ponderare cumulat pentru marfuri alimentare, nealimentare si servicii este de 10.000.
Comparand ponderile utilizate in anul anterior cu cele curente, se observa o usoara crestere a ponderii marfurilor alimentare si serviciilor concomitent cu o usoara scadere la marfurile nealimentare.
Evolutia ponderilor este inversa comparativ cu cea de anul trecut, cand INS a anuntat o crestere a ponderii marfurilor nealimentare, concomitent cu scaderi usoare la marfurilor alimentare si servicii.
Marfurile alimentare si-au majorat ponderea in calculul IPC in acest an de la 37,39% la 37,45%. Influenta determinanta a avut-o majorarile la subcategoriile „carne, preparate si conserve din carne”, unde ponderea a urcat de la 8,97% la 9,34%, precum si „lapte si produse lactate”si zaharul, unde coeficientii au avansat de la 5,12% la 5,43%, si, respectiv, de la 1,56% la 1,61%.
Si evolutia preturilor la peste si conserve din peste va influenta mai mult calculul inflatiei in acest an comparativ cu 2010, dupa ce coeficientul de ponderare a urcat de la 1,1% la 1,26%.
La polul opus, subgrupele „produse de morarit si panificatie” si „fructe si conserve din fructe” si-au redus ponderile in calculul IPC de la 7,91% la 7,63% si, respectiv, de la 2,45% la 2,35%. Totodata, coeficientii de ponderare pentru ulei, slanina, grasimi, si bauturi alcoolice au coborat de la 1,76% la 1,36% si, respectiv, de la 1,31% la 1,23%.
Ponderea serviciilor in IPC a avansat de la 17,89% anul trecut la 18,33% in 2011, in principal datorita majorarii influentei tarifelor la posta, telecomunicatii, cinematografe, teatre si muzee asupra inflatiei.
Coeficientii de ponderare ai grupelor „posta si telecomunicatii” si „cinematografe, teatre, muzee, cheltuieli cu invatamantul si turismul” au avansat de la 6,85% la 6,95% si, respectiv, de la 2,2% la 2,45%. Pe subgrupe, se observa cresterea influentei tarifelor la serviciile de telefonie de la 5,13% la 5,18%.
Preturile la serviciile de apa, canal, salubritate si chiriile vor avea in acest an o influenta mai mare asupra inflatiei comparativ cu 2010, dupa ce coeficientii au fost majorati de la 2,31% la 2,46% si, respectiv, de la 0,7% sa 0,73%.
Unele subcategorii ale serviciilor au inregistrat scaderi ale coeficientilor de ponderare, printre care transportul urban (de la 0,88% la 0,84%) si restaurantele, cafenelele si cantinele (de la 1,16% la 0,96%).
La polul opus, influenta marfurilor nealimentare s-a diminuat de la 44,72% anul trecut la 44,22% in 2011.
In grupa marfurilor nealimentare se remarca scaderea influentei subgrupelor „imbracaminte, articole de galanterie, pasmanterie si mercerie” (de la 4,77% la 4,34%), „incaltaminte” (de la 3,13% la 2,76%), „produse de uz casnic, mobila” (de la 2,58% la 2,14%) si „produse cultural-sportive” (de la 3,29% la 2,84%).
Influenta energiei electrica, gazelor si incalzirii centrale asupra inflatiei va fi mai mica in acest an fata de 2010, dupa ce coeficientul a fost micsorat de la 9,39% la 9,36%. Pe componente, energia electica si-a majorat influenta de la 4,92% la 5,01%, gazele si-au mentinut coeficientul, iar ponderea energiei termice s-a redus de la 1,27% la 1,15%.
Totusi, coeficientii de ponderare au fost majorati comparativ cu nivelul celor utilizati in calculul inflatiei in 2010 pentru articolele chimice (de la 2,32% la 2,53%), articolele de igiena, cosmetice si medicale (de la 6,02% la 6,52%), tutun si tigari (de la 4,73% la 5,27%) si combustibili (de la 7,53% la 7,57%).
Potrivit datelor INS, rata inflatiei s-a plasat la 7,96% anul trecut, avansul fiind aproape dublu fata de nivelul raportat in 2009, in special din cauza majorarii TVA si a scumpirilor la anumite alimente, combustibili, tutun si servicii.
In luna ianuarie, inflatia anuala a coborat la 6,99%, dupa ce rata lunara a crescut la 0,77% in principal din cauza majorarii preturilor la legume, fructe, combustibili, energie termica, carti, reviste si ziare.