Totodata, piata brokerajului este influentata si de cresterea pietei de asigurari, care se asteapta sa ajunga la circa 3 miliarde de euro la sfarsitul acestui an.
Anul trecut, valoarea contractelor intermediate de brokeri a fost de 640 milioane de euro, reprezentand 29,8% din valoarea primelor brute subscrise de societatile de asigurari.
Pe de alta parte, veniturile totale ale brokerilor de asigurari (comisioanele retinute – n.r.) au avansat cu 46,3%, pana la 350,78 milioane lei (105 milioane euro).
„Estimam o crestere de aproximativ 35-40% a pietei (valoarea contractelor intermediate – n.r.), pentru ca va creste si gradul de educare al publicului, iar populatia si companiile inteleg din ce in ce mai mult beneficiile brokerului si apeleaza la el”, a declarat Victor Sraer, managing director al firmei de brokeraj Total Advisor.
Karina Rosu, director general al brokerului de asigurari AON Romania, considera ca piata brokerajului se va majora in acest an cu doar 30%, in timp ce Dan Constantinescu, directorul executiv al UniCredit Broker, estimeaza o majorare de circa 37-38% pentru 2008.
„In acest an piata va inregistra o creste de peste 30%”, a declarat Bogdan Andriescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania (UNSICAR) si managing partener al EOS Risq.
Acesta se asteapta ca in urmatorii ani ponderea primelor intermediate de brokeri sa ajunga la 50% din totalul pietei de asigurari, fata de aproape 30%, cat era la sfarsitul anului trecut.
Relatia intre asiguratori si brokeri s-a imbunatatit in ultimii ani
Potrivit jucatorilor din piata, relatia dintre brokeri si asiguratori s-a imbunatatit in ultimii ani, fiind una echilibrata, in mare parte cu aspecte pozitive, dar si cu unele negative.
[quote=Karina Rosu, AON Romania]Relatia intre asiguratori si brokeri s-a maturizat in ultimii ani, ajungand acum sa semene in majoritatea aspectelor cu relatia din pietele dezvoltate de asigurari.[/quote]
„In unele cazuri exista o lipsa de flexibilitate in negocierea unor conditii speciale, intarzieri in plata dosarelor de dauna si o anumita tendinta de a aborda direct clientii”, a spus Constantinescu de la UniCredit Broker.
Reprezentantii brokerului Total Advisor considera ca asiguratorii incep sa inteleaga din ce in ce mai bine rolul brokerilor, insa in ultima vreme exista o problema tot mai frecventa – despagubirea pentru daunele auto.
Uneori, asiguratorii, dar si clientii, percep brokerii ca pe concurenti ai asiguratorului. Aceasta imagine este departe de adevar, intrucat brokerul reprezinta clientul si vinde produsele asiguratorului”, au mentionat reprezentantii Marsh
Printre principalele avantaje ale asiguratilor care opteaza pentru serviciile unui broker se numara consultanta din partea brokerului pe toata perioada asigurata, sprijinul oferit in rezolvarea rapida a dosarelor de dauna, reducerea costurilor de asigurare si altele.
„Daca vrea sa obtina cel mai bun produs de asigurare, un client trebuie sa faca zeci de drumuri la companiile de asigurari sau sa dea o multime de telefoane. Daca va apela la un broker, va primi intr-un tip foarte scurt nu numai oferte de la toate companiile de asigurari de pe piata, dar si o analiza comparativa a acestora”, a spus Victor Sraer.
Reprezentantii Marsh considera ca brokerii pot studia mai bine piata, pot compara diversele produse si au o capacitate mai buna de negociere cu asiguratorii.
Brokerii pot intermedia toate tipurile de asigurari care se gasesc pe piata romaneasca atat pe segmentul retail, cat si pe segmentul corporate.
Numarul acestora a ajuns la aproximativ 450, fata de 360 de brokeri, cat erau la sfarsitul anului trecut. Acestui numar se adauga aproape 630 de companii de brokeraj din spatiul Uniunii Europene care au notificat intentia de a isi reprezenta clientii pe piata romaneasca.
Si castigurile brokerilor cresc
Conform reprezentantilor din domeniu, castigurile brokerilor de asigurari reprezinta intre 10% si 40% din valoarea primelor intermediate.
Principalii jucatori din piata sunt Porsche, UniCredit, Marsh, VBL Broker, AON, EOS Risq. Primii zece jucatori din acest domeniu detin aproximativ jumatate din piata, restul brokerilor avand afaceri de mici dimensiuni.
De exemplu, veniturile AON au fost de aproximativ 5,9 milioane lei (1,6 mil. euro) in primul semestru, cu circa 25% mai mari decat in perioada similara din 2007, a spus Karina Rosu.
Aceasta a adaugat ca valoarea primelor intermediate in prima jumatate a acestui an au fost de aproximativ 58 milioane lei (15,8 mil. euro), avand o cota de piata de 7,35%.
EOS Risq a avut venituri de circa 700.000 euro in primul semestru al acestui an, in crestere cu aproximativ 30% fata de perioada similara a anului trecut si a intermediat prime in valoare de 6 milioane euro, a spus Bogdan Andriescu.
Compania colaboreaza atat cu asiguratori de pe piata locala, precum Allianz-Tiriac, Omniasig, Generali, AIG, EuroIns, Ardaf, BCR Asigurari, cat si cu asiguratori de pe piata internationala.
Veniturile Total Advisor au crescut cu 28% in primele sase luni, pana la 1,1 mil. lei (circa 300.000 euro). In aceeasi perioada, compania a intermediat prime in valoare de 5,45 milioane lei (1,49 mil. euro), mai mult cu 65% in comparatie cu primele sase luni din 2007.
„Intentionam sa mentinem ritmul de crestere si sa devenim in scurt timp unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata”, a declarat Victor Sraer.
„Lucram cu toti jucatorii importanti de pe piata, dintre care mentionam Allianz Tiriac, AIG, Generali, QBE, Omniasig, Ardaf, Asiban, BCR Asigurari”, a adaugat Sraer.
Potrivit reprezentantilor companiei, UniCredit Broker a intermediat in primul semestru al acestui an prime in valoare de 93,3 milioane lei (25,42 mil. euro), detinand 15% din piata de brokeraj.
„Printre asiguratorii cu care colaboreaza UniCredit Broker se numara cei din top 10 din piata romaneasca (Allianz-Tiriac, Generali, Omniasig, BT Asigurari, BCR Asigurari, Asiban, etc.), dar si companii cu traditie pe piata mondiala, chiar daca nu ocupa un loc fruntas pe piata locala (AIG Romania)”, a mentionat Dan Constantinescu.
Porsche Broker a intermediat, in primele 6 luni ale anului 2008, un volum de prime de 55,78 mil. euro (204,78 mil. lei), avand o crestere de circa 143% fata de perioada similara din anul precedent.
Marsh a intermediat in perioada ianuarie-iunie 2008 prime in valoare de 90,74 milioane lei (circa 24,7 mil. euro), avand o cota de piata de 10%, a declarat Cristian Fugaciu, general manager al Marsh Romania.
Acesta a mentionat ca Marsh este un broker corporate si ca nu va intra vreodata in partea de retail.
Marsh colaboreaza cu asiguratori importanti, precum AIG, Interamerican, Allianz-Tiriac, Asiban, Asirom, Astra, Generali, Omniasig, Unita, IHI, BCR Asigurari, ING Nederlander, Aviva, BT Asigurari, Kapital Asito, QBE Insurance.