- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Internet banking-ul creste continuu, folosit in special la plata facturilor

27 May, 00:02 • adrian.mihaltianu
Serviciile de tip Internet banking devin tot mai importante in strategiile bancilor si sunt tot mai utilizate de clientii acestora, care pot plati facturi sau pot face transferuri din fata unui calculator, fara a se deplasa la banca. Reprezentantii din domeniu, chestionati de DailyBusiness.ro, sunt de parere ca aceste servicii vor continua pe un trend ascendent si in perioada urmatoare.
Internet banking-ul creste continuu, folosit in special la plata facturilor

„Internet banking-ul reprezinta unul dintre cele mai dinamice servicii oferite de sistemul bancar”, au declarat oficialii CEC Bank.

Marian Ignat, director Directia Direct Banking in Bancpost, preconizeaza ca aceasta piata isi va pastra si in 2011 ritmul de crestere de peste 10%.

La randul loc, reprezentantii Millennium Bank au declarat ca serviciile de acest tip devin tot mai importante in strategiile bancilor si in viata clientilor. „Dovada sta in faptul ca bancile raporteaza cresteri de la an la an, atat ale numarului de utilizatori, cat si al celui de operatiuni realizate prin Internet banking”.

De asemenea, oficialii Directiei Canale Alternative din cadrul Alpha Bank au precizat ca in urmatorii ani se asteapta la o crestere a numarului de clienti de internet banking, atat la nivelul pietei cat si la nivelul bancii.

Acestia au enumerat factorii care vor contribui la mentinea acestui trend: cresterea accesului la tehnologie (rata ridicata de penetrare a serviciilor de internet), nevoia de a avea un control mai strict al resurselor financiare, costurile relativ reduse ale serviciilor (majoritatea bancilor ofera comisioane avantajoase la tranzactiile prin internet banking fata de aceleasi tranzactii efectuate la  ghiseu).

Ei au mai subliniat ca [b]serviciul de Internet banking poate fi utilizat oricand si de oriunde[/b], permite efectuarea operatiunilor fara deplasare la banca, ceea ce se traduce in timp economisit si plus de confort pentru clienti.

Totodata, din pespectiva pietei, Banca Transilvania (BT) considera ca, in ceea ce priveste clientii, acestia isi vor dori servicii mai sofisticate si se vor orienta mult mai mult asupra acestor canale de plata, ceea ce va duce la o crestere generala a pietei de internet banking, in cursul acestu an.

In paralel cu cresterea interesului clientilor pentru acest serviciu, bancile aduc imbunatatiri tehnice ale aplicatiilor, au mentionat oficialii Millennium Bank.

[b]Cati clienti folosesc Internet banking-ul[/b]

Bancpost avea in primul trimestru peste 70.000 de clienti care utilizeaza serviciul de internet banking, in crestere cu peste 200% fata de perioada similara a anului trecut. Reprezentantii bancii au spus ca „avand in vedere rezultatele foarte bune din primul trimestru,  estimeaza o crestere a numarului de clienti cu peste 100%”.

De asemenea, Banca Transilvania are in prezent peste 162.000 utilizatori de internet banking, fata de sfarsitului anului trecut, cand numarul acestora era cu putin peste 150.000.

La randul sau, CEC Bank are in prezent aproximativ 14.000 de clienti care utilizeaza serviciul internet banking, in crestere cu 40,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

„In primul trimestru al anului 2011, in mai multe judete ale tarii peste jumatate din platile executate au fost initiate prin intermediul acestui canal alternativ (internet banking, n.r.). Este o evolutie incurajatoare si probabil ca in 2-3 ani vom asista la o crestere substantiala la nivelul majoritatii judetelor. Bineinteles, in functie de particularitatile zonale, ne asteptam la grade de cuprindere mai mari acolo unde populatia si firmele sunt mai familiarizate cu utilizarea PC-urilor”, sustin oficialii CEC Bank.

La Volksbank, numarul clientilor care utilizeaza internet banking-ul a urcat cu circa 20% la finele lunii aprilie fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 25.404. Ponderea acestora in totalul clientilor activi ai bancii este de 16,45%.

„Aproximativ 55% din clientii persoane fizice ai Millennium Bank cu contractat serviciul internet banking pana la finalul lunii aprilie 2011. Numarul acestora a crescut cu aproape 10% fata de finalul anului 2010”, au declarat reprezentantii bancii.

Ei au adaugat ca in ceea ce priveste clientii persoane juridice, ponderea acestora este foarte mare: 70% din clientii companii ai Millennium Bank au contractat serviciul internet banking. Numarul lor a crescut, in aprilie 2011, cu 20% fata de finalul anului 2010.

In acelasi timp, numarul clientilor activi de internet banking ai Alpha Bank a urcat in acest an cu 14% conparativ cu primele luni din acest an, 52% din tranzactiile bancii fiind efectuale prin acest serviciu.

Serviciul de internet banking al Garanti Bank are utilizat de peste 50.000 de clienti la finalul primului trimestru din 2011, cu 70% mai mare fata de aceeasi perioada din 2010. Totodata, valoarea tranzactiilor a crescut de 2,5 ori, ajungand la peste 840 milioane de lei,

[b]Care sunt cele mai utilizate tranzactii online[/b]
 
In general, clientii bancilor din Romania utilizeaza cel mai mult internet banking-ul pentru a plati diverite facturi, conform declaratiilor jucatorilor din piata.

„Clientii persoane fizice utilizeaza serviciul internet ianking in primul rand pentru plati in lei, schimburi intre conturile proprii si constituire depozite la termen. Iar clientii persoane juridice, pentru plati in lei, fisiere de plati, plati in valuta, schimburi intre conturile proprii”, au spus oficialii Millennium Bank.

Acestia au mai spus ca numarul acestor tranzactii online au crescut cu 52% in primele patru luni din acest an, iar valoarea lor s-a dublat.

La Volksbank, cele mai folosite tipuri de tranzactii sunt: plati, schimb valutar si constituirea de depozite, valoarea acestora fiind in usoara crestere.

„Cele mai utilizate tipuri de tranzactii care se efectueaza prin intermediul internet banking sunt: plati de  facturi, interogare sold, schimb valutar, transferuri in lei si plati in valuta. Valoarea acestor tranzactii a inregistrat o crestere cu 12% in primele patru luni din acest an fata de perioada similara a anului 2010 „, a declarat Marian Ignat, director Directia Direct Banking in Bancpost.

In cazul Alpha Bank, clientii efectueaza cel mai des internet bankingul pentru platile in lei. Conform bancii, in primele patru luni ale acestui an numarul de tranzactii, cat si valoarea acestora  a crescut cu peste 10%.

Clientii CEC Bank fac online platile interbancare in lei, urmate de cele intrabancare in lei, incluzand aici si platile de utilitati  derulate prin conventiile de colectare incheiate de institutia bancara cu diversi furnizori. De asemenea, in ultima perioada de timp se constata o crestere semnificativa a numarului de schimburi valutare, care s-au dublat, atat ca numar, cat si ca valoare fata de luna aprilie a anului trecut.

„In primele patru luni ale acestui an au fost initiate 131.420 tranzactii prin internet banking, in crestere cu 38,04% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Totodata, valoarea tranzactiilor a fost de  1,15 miliarde de lei, in crestere cu 41,64%”, au spus oficialii CEC Bank.

La Banca Transilvania (BT), persoanele fizice utilizeaza cel mai mult internet banking-ul pentru: plati utilitati, plati interbancare, plati intrabancare, schimburi valutare si plati valutare, in timp ce persoanele juridice fac, cel mai mult, plati interbancare, urmate de cele intrabancare, plati utilitati, plati valutate si shimburi valutare.

Reprezentantii bancii au spus ca in primele patru luni din acest an, numarul platilor online in lei au crescut cu circa 20%, iar platile in valuta au urcat cu 30%.

BT estimeaza o crestere accentuata a numarului de utilizatori si implicit a numarului de operatiuni prin internet banking in acest an.

In cazul BCR, platile facturilor de utilitati, televiziune si telefonie reprezinta cel mai frecvent tip de tranzactie pe care clientii bancii o realizeaza online.

Urmărește Daily Business pe Google News