Ioan Niculae, unul dintre cei mai mari investitori in productia de biocarburanti din Romania, a explicat pentru DailyBusiness.ro cum i-a influentat inconsistenta politica pe oamenii de afaceri din domeniu.
„La inceputul derularii investitiilor, (autoritatile – n.r.) promiteau anumite facilitati. Dupa ce s-au realizat investitiile, s-au razgandit si nu le-au mai acordat”, a spus el.
Spre exemplu, dupa ce a decis eliminarea accizelor pentru biocarburanti la inceputul lui 2007, fostul Minister al Economiei si Finantelor (MEF) a renuntat, de la 1 ianuarie 2008, la scutirea de acciza practicata in cazul acestora.
MEF a explicat eliminarea scutirii de plata a accizei de la 1 ianuarie 2008 prin faptul ca mentinerea acesteia ar contraveni legislatiei comunitare.
Potrivit unei note MEF, publicata in presa, „intrucat, incepand cu data de 1 iulie 2007, in Romania a devenit obligatorie comercializarea pe piata amotorinei in amestec cu minimum 2% biodiesel, nu se mai poate practica scutirea de acciza pentru biodieselul 100% si nici cota redusa de acciza pentru amestecul de motorina si biodiesel”.
Mai mult, autoritatile au pus bete in roate dezvoltarilor din domeniu, prin instituirea unor accize foarte mari, in opinia lui Marian Enachioiu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Biodiesel, care reuneste in principal companii de profil din judetul Arges.
„Am fost singura tara din Comunitatea Europeana cu acciza de 325 euro / tona fara TVA fapt ce a dus la cresterea pretului la biodiesel cu 30% fata de pretul la motorina”, a spus Enachioiu.
Contactati de DailyBusiness.ro, reprezentantii Ministerului Finantelor nu au facut niciun comentariu in legatura cu acest subiect, pana la publicarea articolului.
De asemenea, scumpirea biodieselului de anul trecut este explicata de Enachioiu si prin seceta din 2007, care avut repercursiuni in 2008 prin lipsa materiei prime pe piata.
Presedintele Asociatiei Producatorilor de Biodiesel a enumerat si alte probleme precum autorizarea foarte greoaie, care dureaza 7-8 luni, lipsa promovarii si nesubventionarea biocombustibilului.
Producatorii din domeniu propun ca solutii de deblocare a pietei de biocarburanti infiintarea unui departament special in cadrul Ministerului Economiei care sa se ocupe de resursele regenerabile.
Enachioiu propune ca acest departament sa infiinteze o baza de date a producatorilor de biodiesel si furnizorilor de materii prime necesare promovarii si valorificarii resurselor regenerabile.
De asemenea, acest departament ar trebui sa urmareasca si sa intocmeasca rapoarte semestriale privind productia de energii din surse regenerabile si desfacerea lor pe piata interna sau la export
O alta masura de sprijinire a producatorilor de energii din surse regenerabile ar fi diminuarea importurilor. Enachioiu a dat ca exemplu companie Petrom care, potrivit acestuia, nu achizitioneaza biodiesel de pe piata locala si importa toata cantitatea necesara.
Inchiderea afacerii sau exportul, alternativele extreme ale producatorilor
In cazul in care solutiile propuse de producatori nu vor fi implementate sau nu vor genera efecte pozitive asupra pietei, micii investitori din domeniu spun ca vor fi nevoiti sa-si inchida afacerile, in vreme ce marii investitori spun ca se vor orienta catre export.
„O afacere care nu functioneaza cu profit nu se poate vinde, fapt care duce la desfiintarea acestei ramuri de productie”, a precizat Enachioiu.
Omul de afaceri Ioan Niculae a mentionat la randul sau ca daca nu va gasi cerere pe piata interna, va vinde biocarburanti in alte tari, precum Bulgaria.
Niculae spune ca a investit 17 milioane euro in productia de biodiesel, suma care a vizat pe langa instalatia propriu-zisa si o fabrica de procesare a produselor oleaginoase. Unitatea de biodiesel va avea o capacitate de productie anuala de 50.000 tone si ar putea intra in functiune la finele anului, conform celor mai recente estimari ale lui Nicuale.
De asemenea, Niculae a mai investit 68 milioane euro intr-o fabrica de bioetanol, care va fi cea mai mare unitate de productie de acest fel din regiune, cu o capacitate de 100.000 tone/an.
„Ma astept ca in luna martie sa intre in functiune instalatia de bioetanol. Acum este in fazele finale de punere in functiune”, a spus Niculae.
Marian Enachioiu a investit aproximativ 1,2 milioane euro pentru instalatia de biodiesel, aceasta avand o capacitate de productie de circa 700 tone /luna.
La nivelul judetului Arges, din 7 investitori, o singura societate a pastrat investitia, celelalte fiind in pragul falimentului, potrivit lui Enachioiu. El a mai spus ca productia locala de biodiesel in prezent este foarte mica, o singura societate reusind sa livreze in judetul Arges aproximativ 1.000 tone biodiesel.
Obiectivul principal urmarit in promovarea utilizarii biocarburantilor pentru inlocuirea benzinei si motorinei folosita in transporturi este reducerea poluarii atmosferice.
Pana la sfarsitul lui 2010, procentul de utilizare a biocarburantilor in continutul tuturor tipurilor de benzina si motorina folosite in transport trebuie sa fie de cel putin 5,75%, conform angajamentelor Romaniei fata de Comisia Europeana.
Pana in 2020, procentul de utilizare a biocarburantilor va trebui sa creasca la cel putin 10%.
Tinand cont de aceste obligatii si de cantitatile de carburanti utilizate anual, rezulta un necesar de biodiesel si bioetanol de circa 300.000 tone pentru anul 2010.
Romania are potential de a furniza materie prima atat pentru biodiesel cat si pentru bioetanol, astfel incat sa fie atinse tintele stabilite.
De exemplu, potentialul Romaniei de a furniza materie prima necesara pentru biodiesel, respectiv ulei vegetal (floarea soarelui, soia, rapita) este de cca.500.000 – 550.000 t/an, ceea ce permite realizarea unui nivel similar de productie de biodiesel.