Una dintre cele mai importante decizii ale investitorilor va fi dezvoltarea catre orasele de marime medie, cu populatie de 120.000 – 150.000 de locuitori.
In 2007, cele mai mari investitii in vederea dezvoltarii retelei de magazine le vor face Praktiker si Baumax.
Reteaua germana Praktiker, cel mai mare retailer de bricolaj de pe piata, a anuntat pentru acest an finalizarea a cel putin patru proiecte in valoare de aproximativ 35 de milioane de euro (investitia medie pentru un magazin fiind de 8 milioane de euro), dar nu este exclusa nici deschiderea celui de-al cincilea magazin in acest an. Primul proiect s-a materializat prin deschiderea unui nou magazin la Galati in 13 aprilie, pentru care s-au investit 10 milioane de euro.
Anul trecut, reteaua Praktiker s-a extins cu cinci magazine, cifra de afaceri ajungand la 153,6 milioane de euro, ceea ce a insemnat o crestere cu peste 56% fata de 2005.
In prezent, Praktiker are 17 magazine in tara, iar pe termen mediu vizeaza extinderea retelei la peste 30 de magazine in orasele cu peste 120.000 de locuitori.
Dupa ce in 2006 a deschis primele magazine in Brasov si Sibiu, Baumax a programat pentru acest an deschiderea a inca patru magazie pentru care va investi 40 de milioane de euro (investitia pentru un magazin este in medie de 10 milioane de euro).
In urmatorii ani, grupul austriac intentioneaza sa deschida cinci magazine pe an in orasele cu minim 100.000 de locuitori. Pana in 2012 se asteapta ca reteaua sa numere 25 de magazine, iar pe termen lung, s-ar putea depasi numarul de 40 de unitati.
Reteaua franceza Mr. Bricolage a anuntat pentru 2007 deschiderea a doua magazine in Bucuresti si Pitesti, pentru care va investi 24 de milioane de euro. Mr. Bricolage a intrat pe piata anul trecut, deschizand primul magazin in Bucuresti. Investitiile s-au ridicat la 7 milioane de euro, estimandu-se o cifra de afaceri de 14 milioane de euro.
Compania vizeaza dezvoltarea unei retele de 30 de magazine pe piata locala in orasele cu peste 150.000 de locuitori, investitiile pentru atingerea acestui obiectiv fiind de aproximativ 220 de milioane de euro.
Lantul de magazine Bricostore se va extinde pana la finele acestui an cu doar doua magazine „din cauza constrangerilor de natura imobiliara”, au spus reprezentantii companiei pentru DailyBusiness. Magazinele vor fi deschise in Pitesti si Targoviste, iar valoarea investitiilor se va situa in jurul a 20 de milioane de euro.
Planurile de expansiune presupun deschiderea a trei pana la cinci magazine pe an in orasele care depasesc 150.000 de locuitori, asteptandu-se ca pana in 2011, lantul de magazine sa ajunga la 30 de unitati.
In prezent, Bricostore are sapte magazine, dintre care patru in Bucuresti. Pentru 2006, compania a anuntat o crestere a cifrei de afaceri pana la 142 de milioane de euro, adica o crestere cu 70% fata de 2005 cand s-a inregistrat un profit de 10 milioane de euro la o cifra de afaceri de 84 de milioane de euro.
Pe piata mai este loc si pentru alti jucatori
Customline Construct din Bucuresti, societate cu capital britanic, si-a anuntat in luna martie deschiderea primului sau magazin in Timisoara. Investitia a fost de 2 milioane de euro si compania se asteapta o cifra de afaceri de 5 milioane de euro. In urmatorii cinci ani, compania intentioneaza sa deschida 15 magazine sub marca Brithouse.
Compania Hornbach Centrala, subsidiara romaneasca a distribuitorului german de materiale de constructii Hornbach Holding, va deschide in vara acestui an cel mai mare magazin de materiale de constructii si gradinarit de pe piata locala, situat in zona de sud a Capitalei. Investitia se ridica la 20 de milioane de euro. Cel de-al doilea magazin va fi deschis in 2008, an pentru care compania estimeaza vanzari de 21 de milioane de euro.
Compania isi propune sa dezvolte o retea de 10-15 magazine in orasele cu peste 200.000 de locuitori.
Printre competitorii autohtoni, Dedeman Bacau si Ambient
In 2007, Dedeman Bacau va investi 20 de milioane pentru extindere si pentru construirea unor centre comerciale in domeniul constructiilor. Pentru acest an, compania estimeaza o majorare a cifrei de afaceri cu 30% pana la circa 156 de milioane de euro. In 2006, cifra de afaceri a atins valoarea de 120 de milioane de euro, ceea ce a reprezentat o crestere cu 60% fata de 2005.
Pe termen mediu, compania vizeaza extinderea in zona de sud si sud-est a Romaniei cu un ritm de dezvoltare de 3-4 magazine pe an.
Ambient, compania sibiana care in prezent are zece centre comerciale pentru materiale de constructii, finisaje si amenajari, estimeaza pentru 2007 o crestere a cifrei de afaceri cu 40-45%. Anul trecut cresterea a fost de 80% fata de 2005, cifra de afaceri ajungand la 161 de milioane de euro.
Conform reprezentantilor principalilor jucatori, cei mai importanti factori care determina cresterea pietei sunt evolutia economica pozitiva, care inseamna implicit resurse financiare mai mari pentru amenajarea locuintelor, dar si dezvoltarea puternica a sectorului imobiliar si relaxarea conditiilor de creditare pentru populatie.