DailyBusiness:
Cum estimati ca va evolua piata de asigurari de calatorie in acest an?
Iuliana Hampu: In statistici se vede o scadere de 10-15% a intregii piete in prima parte a anului. Pentru sfarsitul acestui an, inca nu pot sa fac o estimare exacta. Vad o mentinere sau o descrestere, in niciun caz o crestere pe acest segment. Anul trecut piata a scazut cu 8%, avand o valoare de 46,11 milioane lei (12,5 mil. de euro – n.r.).
DB: Iar in ceea ce priveste compania, ce afaceri estimati in 2009?
IH: Ne-am propus sa avem aceleasi vanzari ca in 2008. Tinand cont de contextul economic nu ne-am permis sa estimam o crestere pentru ca intr-adevar se resimte in toate domeniile, inclusiv la noi. Anul trecut, afacerile din asigurari medicale de calatorie s-au cifrat la 12,5 milioane lei (3,39 mil. euro), insa per total am subscris prime de 20 milioane lei (5,43 mil. euro). Ca si volum, in tot anul 2008 am avut 500.000 de polite si speram ca anul acesta sa incheiem acelasi numar de polite. Totodata, vrem sa ne mentinem pozitia de lider de piata. La sfarsitul anului trecut, am avut o cota de piata de 27% si dorim sa o mentinem sau chiar sa o crestem.
DB: Cum v-a afectat criza financiara?
IH: Se resimte destul de mult in activitatea partenerilor nostri. Avem parteneri foarte mari in piata, peste 80% dintre agentiile de turism, Marshal, Eurolines, Perfect Tour, J’Info Tours, si companiile turistice mari, Cartago, Dertour, care au avut scaderi de pana la 40-50% anul acesta. Am constatat aceasta descrestere in special la agentiile care lucrau pe segmentul corporate.
Am incercat sa recuperam scaderile suferite pe acest segment prin atragerea de noi parteneri. Odata cu lansarea sistemului online de emitere a politelor in format electronic pot sa spun ca am castigat multi parteneri noi. In total, avem circa 1.900 de parteneri in toata tara, dar unii sunt activi doar pe perioada verii. Avem circa 1.000 – 1.200 de parteneri activi tot anul. Prin atragerea de noi parteneri am reusit sa ne mentinem rezultatele financiare la nivelul anului trecut.
DB: Ce segment de asigurari a avut cea mai buna evolutie in acest an?
IH: Cel mai bine au mers asigurarile complexe de calatorie, pe care le-am lansat anul trecut.
Ca si prime brute subscrise, am inregistrat o scadere a segmentului de asigurari de calatorie normale, clasice, ce au fost inlocuite de cele complexe. Mai avem cateva produse unde nu inregistram cifre semnificative, dar sunt produse noi lansate in piata. De asemenea, am renuntat partial la asigurarile Casco, in sensul ca am facut o selectie a clientilor Casco. Acum am asigurat mai mult masini noi si clienti care nu au avut multe daune in trecut.
DB: Acum care este structura portofoliului?
IH: Asigurarile de calatorie ocupa 71% din portofoliu, asigurarile Casco – 22%, iar alte tipuri de asigurari – 6%.
DB: Ce procent din asigurarile de calatorie sunt incheiate in sistem electronic?
IH: Anul trecut, procentul a fost de 10%. In primul trimestru al acestui an, ele au reprezentat 25% din total, in timp ce la jumatatea anului au ajuns la 35-40%. Pentru sfarsitul acestui an, consideram ca 55-60% din totalul primelor brute vor fi subscrise in sistem electronic.
DB: Cat timp este valabila asigurarea de calatorie?
IH: Asigurarea se poate face intre 2 si 365 de zile. Daca se vrea o polita pe o perioada mai mare, se poate prelungi pe inca un an. Sunt polite destinate celor care merg in strainatate in scop turistic sau business. Valoarea difera de perioada pe care este incheiata.
DB: Care sunt lunile in care se vand cele mai multe asigurari de calatorie?
IH: Bineinteles ca lunile de vara. Cele mai mult vanzari se realizeaza incepand cu iunie pana in septembrie, si cele mai putine in luna decembrie. Incepand cu anul trecut am sesizat ca au inceput sa creasca vanzarile si in lunile aprile si mai, odata cu vacantele de Paste si 1 Mai. Vanzarile din vara reprezinta cam 70% din primele brute subscrise intr-un an.
DB: Ce schimbari a suferit compania de cand a fost preluata de grupul Generali?
IH: Schimbari majore nu pot sa spun ca au existat. Suntem independenti. Avem bugetul, marketingul si conducerea proprii. Bineinteles ca actionarii vor sa se axeze pe profitabilitate si incercam sa o obtinem anul acesta. Totodata incercam sa investim in sistemul online si sa-l imbunatatim.
DB: Ati spus ca pana la sfarsitul anului veti trece pe profit. La ce valoare il estimati?
IH: Conform bugetului, profitul este estimat la circa 200.000 euro.
DB: Cum vedeti intreaga piata de asigurari in acest an?
IH: Intreaga piata cred ca va scadea comparativ cu anul trecut, probabil cu 5-10%.
DB: Cum a afectat afacerile societatii introducerea Cardului European de Asigurari Sociale de Sanatate (care acopera doar urgentele in sistemul medical de stat – n.r.)
IH: Pana sa fie introduse Cardurile, in 2007, compania avea cresteri anuale pe segmentul asigurarilor de calatorie de 20-25%, dupa care afacerile pe acest segment au stagnat, in timp ce piata a scazut.
DB: Unde va place sa calatoriti? Numiti cateva destinatii.
IH: Pot sa spun ca am fost in aproape toata Europa si mi-a placut foarte mult la Londra, Praga, dar si in Franta. De asemenea, am calatorit in Turcia, unde serviciile cred ca sunt cele mai bune comparativ cu locurile prin care am mai mers. In Grecia am fost de mai multe ori, fiind o tara foarte frumoasa. Acum imi propun sa merg si in tari din Asia si alte continente.
DB: Dumneavoastra ce asigurari aveti?
IH: De locuinta, de masina, de viata, si bineinteles ca nu am iesit niciodata din tara fara asigurare de calatorie.