Piata era estimata in 2007 la 35 miliarde de tigarete, inclusiv contrabanda, care detinea o „cota” de 13%. Ca valoare, totalul pietei s-a cifrat anul trecut la 2,5 miliarde euro, iar o crestere de pana la 20% va duce piata catre 3 miliarde de euro.
Diminuarea volumului pietei va mai fi cauzata, pe langa scumpirile etapizate in urma majorarii accizelor, de migrarea populatiei active in afara tarii, considera Gilda Lazar.
Accizele ar urma sa urce, la 1 iulie, de la 40,5 euro la 50 euro pe 1.000 de tigarete. Majorarea accizei ar induce cresteri de preturi etapizate, de pana la 30-50 de bani pe pachet, care deja au fost operate.
In 2007, o buna parte din valoarea pietei, circa 1,4 miliarde euro, au reprezentat accizele totale platite de companiile din domeniu, inclusiv taxa de viciu.
Totodata, la finele anului trecut, pe site-ul Ministerului Sanatatii Publice (MSP) a fost afisat un proiect de ordonanta care modifica Legea 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun.
Una din modificarile esentiale se refera la interdictia cvasi-totala a fumatului in locurile publice, incepand cu 1 iulie 2008. Pentru baruri, discoteci, restaurante si alte spatii publice cu destinatii similare, exista o prevedere tranzitorie, respectiv o amanare de doi ani a aplicarii interdictiei.
Potrivit specialistilor din piata, efectele aprobarii acestui proiect sunt greu de estimat momentan.
Principalii jucatori de pe piata tigarilor din Romania sunt British American Tobaco (BAT), cu o cifra de afaceri de 561 mil. euro in 2006, in crestere cu 30%, Philip Morris, cu 489,8 mil. euro si Japan Tobacco International (JTI), cu afaceri de 269,7 mil. euro in 2006. JTI Romania a fuzionat in 2007 cu producatorul Gallaher, care a inregistrat afaceri de 53,35 mil. euro in 2006, in timp ce alt concurent, Galaxy, a consemnat o cifra de afaceri de 6,98 mil. euro.