Piata de motounelte din Romania a scazut anul trecut cu 15%, pana la 65-70 mil. euro, iar piata neagra, data de produsele no-name si piratate, s-a ridicat la circa 10%, potrivit lui Ioan Mezei.
El a spus ca piata neagra va scadea in perioada urmatoare, pe masura ce consumatorii constientizeaza dezavantajele folosirii produselor no-name si contrafacute, „mult mai slabe calitativ”.
„Pe piata neagra, produsele care copiaza marcile de renume sunt la sub jumatate de pret fata de cele originale. Cumparatorii sunt practic inselati”, a declarat Mezei.
El a mentionat ca distribuitorii companiei nu-i poate ajuta pe cumparatorii care vin la ei cu produse contrafacute defectate , chiar daca sunt inscriptionate cu marca Stihl.
In Romania sunt utilizate pana la 400.000 de motoferastraie, dintre care 150.000 sunt marca Stihl, 15-20% sunt no-name, iar 5-10% sunt produse piratate, potrivit datelor companiei.
Pentru a lupta cu piata neagra, Stihl Romania aloca sute de mii de euro pentru bugetele de marketing, ce includ si campanii de educare a consumatorilor.
Crestere de 10-15% a pietei de motounelte in 2010
Dupa declinul din 2009, piata de motounelte ar putea creste anul acesta cu 10-15%, conform estimarilor lui Ioan Mezei. Principalele motoare ale cresterii vor fi, in opinia acestuia, reluarea creditarii si dezvoltarea agriculturii.
In ceea ce priveste rezultatele Stihl Romania, compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri in scadere cu 20%, pe fondul scaderii pietei, dupa ce in 2008 a avut un rulaj de 94,65 mil. lei (26 mil. euro).
Scaderea cifrei de afaceri a companiei s-a produs in conditiile inrautatirii situatiei incasarilor de la distribuitori, fenomen inregistrat de la inceputul anului trecut.
„Sursa inrautatirii este statul, care nu si-a mai platit datoriile catre companii la timp. De asemenea, bancile nu au mai acordat credite unor distribuitori”, a explicat Mezei.
Prin urmare, termenele de plata s-au prelungit cu 30% iar unii distribuitori au intrat in insolventa, a adaugat Mezei.
Stihl Romania are o retea de 200 de distribuitori si este o subsidiara a companiei germane Andreas Stihl, unul din cei mai importanti jucatori pe piata mondiala a motoutilajelor si a uneltelor de gradinarit.
Pe piata motouneltelor, Sthil Romania concureaza cu companii precum Bosch si Husqvarna.