BERD se asteapta ca imprumutul acordat sa faciliteze expansiunea grupului de hipermarketuri.
Procesul de aprobare a tinut cont in mod particular de problemele ridicate de sindicatul german Verdi si CEE Bankwhatch, care doreau ca proiectul sa ia in considerare reglementarile nationale si internationale. „Aceasta include si legea muncii. Banca (n.r. BERD) se va baza pe experti independenti pentru a monitoriza respectarea obligatiilor asumate”, mai afirma BERD.
Sindicalistii s-au opus la jumatatea lunii ianuarie acestui imprumut. si aduceau drept argumente numeroasele incalcari ale legislatiei muncii si ale standardelor Organizatiei Mondiale a Muncii de care grupul s-ar face vinovat, atat in Germania, cat si in strainatate. In scrisoarea adresata BERD, sindicatul Verdi mai mentiona ca dezvoltarea nerestrictionata a lanturilor de magazine Kaufland si Lindl, operate de Schwartzer, in estul si sud-estul Europei, este de natura sa puna o presiune imensa pe furnizorii locali ai grupului, distorsionand, astfel, mediul concurential.
Cu toate acestea, directorul general al companiei Kaufland Romania, Gunter Grieb a spus recent ca neacordarea imprumutului nu va influenta in niciun fel planurile de expansiune ale societatii. Investitiile companiei in Romania vor ajunge la 400 mil. euro la sfarsitul anului, dupa ce anul trecut ele au depasit valoarea de 250 mil. euro. Kaufland a fost in 2006 una dintre cele mai dinamice retele de retail de pe piata, cu 14 unitati deschise intr-o perioada de 12 luni.
Imprumutul va ajuta ca retelele moderne de hipermarketuri sa ajunga in mai multe regiuni si la mai multi producatori si consumatori, acestia urmand sa castige gratie competitiei mai mari, a spus directorul pentru produse alimentare din cadrul BERD, Gilles Mettetal. Mai mult, facilitatile retailului modern vor fi utile pentru a aduce standardele de siguranta alimentara si igiena la cele ale UE, a mai declarat oficialul institutiei internationale.
BERD a mai reusit sa aiba o colaborare de succes cu Kaufland in Polonia si doreste sa repete acest lucru si in Romania in urmatorii ani, a adaugat Mettetal.
BERD va finanta proiectul cu 100 milioane euro, iar grupul german Schwarz cu 200 milioane euro, sume care vor fi investite in deschiderea de noi hipermarketuri cu produse la preturi reduse in orasele mici si medii, potrivit schitei de proiect. Initiativa propusa va contribui la cresterea competitiei in orasele mici si mijlocii prin deschiderea de magazine moderne care vor stimula producatorii locali sa se dezvolte pe noua piata de desfacere.
Kaufland va trebui sa respecte legile si standardele romane aplicabile referitoare la forta de munca, precum si standardele stabilite prin conventiile Organizatiei Internationale a Muncii cu privire la folosirea fortei de munca a copiilor si tinerilor, discriminarea la locul de munca si munca fortata, se arata in proiectul BERD.
De la intrarea pe piata romaneasca, in octombrie 2005, si pana in prezent, Kaufland a creat circa 3.700 de locuri de munca in cele 16 hipermarketuri deschise in Bucuresti, Ramnicu Valcea, Ploiesti, Alba Iulia, Timisoara, Baia Mare, Targu Mures, Galati, Cluj, Hunedoara, Satu Mare, Suceava, Iasi, Targoviste, Bistrita si Pitesti.
Divizia Kaufland face parte din concernul Lidl & Schwarz Co&KG. Grupul Schwarz are peste 166.000 de angajati in Europa si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 40 de miliarde de euro.
Concernul Kaufland cuprinde peste 750 de magazine in Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia si Romania. Grupul si-a planificat pentru Romania crearea unei retele de 50 de magazine pana in anul 2010.
Spre sfarsitul anului 2006 societatea Kaufland Romania si-a majorat capitalul social cu aproximativ 120 mil. euro (420,5 mil. lei) pana la 273 mil. euro (957,9 mil. lei), potrivit informatiilor publicate in Monitorul Oficial. Capitalul suplimentar a reprezentat aportul in numerar al societatii Kaufland Rumanien Warenhandel GmbH (care apartine grupului Lidl & Schwarz), iar creditele BERD vor acoperi partial majorarea de capital, potrivit lui Grieb.
Kaufland concureaza pe segmentul hipermarketurilor cu retelele franceze Cora si Auchan, cu divizia Real a grupului german Metro, dar si cu un jucator autohton, grupul Pic, care-si dezvolta in acest moment o retea de hipermarketuri in orasele mari din tara. Alte retele de magazine de tip discount prezente pe piata sunt Profi, Penny Market sau Plus Discount.