valoarea sumelor colectate aferente portofoliilor cesionate a inregistrat o crestere cu 67% pe primele noua luni ale anului 2011, comparativ cu aceeasi perioada a lui 2010, de la circa 137 milioane de lei, la 229,5 millioane de lei.
Grupul Kruk a investit aproape 100 milioane de euro in achizitia de portofolii de credite neperformante in primele 9 luni ale anului
Piata de colectare a creantelor comerciale din Romania a suferit in 2011 impactul crizei financiare, mai ales in ceea ce priveste evolutiile sectorului bancar. Astfel, chiar si bancile medii si mici au decis sa externalizeze cazuri de credite neperformante, nu doar sa le vanda, spun oficialii Kruk
O cauza posibila a acestei evolutii poate fi cresterea valorii creditelor restante la nivelul de 21 miliarde lei in octombrie 2011, fata de 16 miliarde lei in octombrie 2010, in crestere cu aproape 34%.
Conform celor mai recente date publicate de Banca Nationala a Romaniei, valoarea totala a creditelor in sold s-a situat in octombrie 2011 la nivelul de 223 miliarde lei, fata de 208 miliarde lei in octombrie 2010, in crestere cu 7%. In acelasi timp, valoarea creditului acordat populatiei a fost de 104 miliarde lei in sold, in luna octombrie 2011, comparativ cu 101 miliarde lei la sfarsitul lui octombrie 2010.
Statisticile BNR ne prezinta comparativ la nivelul unui an calendaristic, valoarea provizioanelor bancare, care arata o crestere de 33%, de la 23 miliarde lei la sfarsitul lunii octombrie 2010 la 30,5 miliarde la sfarsitul lunii octombrie 2011.
Puterea financiara redusa a debitorilor in aceasta perioada de criza a generat in intreaga industrie de colectare a creantelor, intarzieri in plata acestor credite. Anul 2011 a confirmat tendintele manifestate in 2010, de inversare a ponderii dintre portfoliile cesionate si cele externalizate, se arat in comunicatul companiei Kruk.
„La nivelul anului 2011, piata de colectare a creantelor s-a comportat conform asteptarilor noastre: tot mai multe banci – inclusiv cele de talie medie si mica – au luat decizia vanzarii de portofolii de creante, astfel ca am asistat pe parcursul anului la o inversare a proportiei intre activitatile de cesiune de creante si cele de externalizare, in favoarea vanzarii. Ca urmare a acestui fapt, investitia grupului Kruk in Romania la nivel consolidat a generat pe primele 3 trimestre ale anului 2011 o [b]cifra de afaceri de peste 77 milioane de lei[/b], in crestere cu 183% fata de aceeasi perioada a anului 2010.”, a spus [b]Isabela Iacob (foto)[/b], director general si membru al Consiliului de Administratie al Kruk International.
Estimarile specialistilor grupului Kruk pentru prima jumatate a anului 2011 au relevat faptul ca bancile din Romania au continuat vanzarea de creante ale persoanelor fizice in valoare de aproximativ 1,45 miliarde lei. Astfel, se asteapta ca si in 2011, piata de cesiune a creantelor sa se mentina la un nivel similar cu cel din 2010.
„In perioada ianuarie – septembrie 2011, grupul Kruk a investit aproximativ 100 milioane euro in achizitia de portofolii in Polonia si Romania. Aceste rezultate se bazeaza pe activitatea intensa de achizitie a peste 50% din piata portofoliilor cesionate din Polonia si Romania, in prima jumatate a acestui an”, a spus Piotr Krupa, presedintele Kruk.
In perioada iulie 2010 – iunie 2011, s-au incheiat peste 24.000 de aranjamente de plata, iar in perioada campaniei de comunicare implementate de Kruk International, alte 7.000 de aranjamente in valoare de 90 milioane lei au fost de asemenea incheiate.
Statisticile companiei arata ca valoarea medie a unei rate platite de un debitor este de 313 lei.
Compania Kruk International a fost infiintata in anul 2007 de grupul Kruk – liderul pietei de management al creantelor comerciale din Polonia. Compania este specializata in managementul integrat al creantelor, avand clienti atat din sectorul financiar, cat si companii.
Kruk International a dezvoltat activitati de colectare a creantelor bancare ale companiilor de intermediere a creditelor, companiilor de asigurari si leasing, operatorilor de telefonie fixa si mobila, cat si ale companiilor de distributie a bunurilor de larg consum. Compania este de asemenea un jucator important pe piata achizitiei de portofolii de creante, in special de la banci.