Cresterea cheltuielilor a fost generata in principal de nivelul inflatiei, au explicat reprezentantii GfK.
Pe de alta parte, inflatia anuala a coborat in 2011[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/inflatia-a-coborat-in-2011-la-3-14-minimul-ultimilor-20-ani-72575/%5dla] pana la 3,14%[/url], nivelul minim al ultimilor 20 de ani.
Dintre alimente, bauturile racoritoare carbogazoase se numara printre categoriile cu cele mai mari scaderi in volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) si cafeaua macinata (-6%).
La capatul opus, iaurtul isi mentine in continuare o rata de crestere ridicata (4-6%), insa doar produsele pentru ingrijirea locuintei ne mai „rasfata” cu cresteri de doua cifre (produse universale pentru curatenie +10%, produse pentru spalat geamuri +13%).
Segmentul produselor alimentare a crescut cu 12% in valoare, influentata in special de cresterea preturilor. Se observa un trend ascendent si in cazul produselor de ingrijire personala si al produselor de intretinere a locuintei, cu o crestere de 7%, respectiv 6% fata de anul precedent.
Contrar tendintei generale, cheltuielile pentru bauturi (sucuri, cafea, bere, apa) au fost mai mici cu 2% fata de anul precedent. Chiar daca gospodariile achizitioneaza aceste produse cu o frecventa mai mare (in special apa minerala), valoarea medie pe act de cumparare este mai mica cu aproximativ 6%.
In ceea ce priveste marcile private, ele urmeaza un trend ascendent, acoperind 9% din piata in valoare in 2011, fata de 7% in 2010.
Categoriile cu cea mai mare pondere a marcilor private raman in continuare uleiul pentru gatit si produsele din hartie: prosoape de bucatarie, servetele, batiste.
Un fenomen interesant il constituie prezenta marcilor private in comertul traditional, au mai spus reprezentantii GfK.
La nivelul intregii tari, comertul modern castiga teren in dauna celui traditional, fiind responsabil pentru 48% din cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (fata de 45% in 2010). Cele mai dinamice tipuri de magazine in 2011 sunt hipermarketurile si supermarketurile care au inregistrat cresteri de 16%, respectiv 14% in valoare, in special datorita atragerii unui numar mai mare de cumparatori.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.