Cum reuseste aceasta piata sa aiba o evolutie pozitiva chiar daca leasingul financiar este in scadere, la fel si piata auto?
Potrivit oficialilor ASLO, clientii corporate se preocupa mai mult de reducerea costurilor, inclusiv pe partea de parc auto, si de aceea apeleaza mai mult la leasingul operational.
„Contributia leasingului operational la reducerea costurilor cu exploatarea parcurilor auto a facut ca firmele sa aleaga din ce in ce mai mult aceasta solutie in finantarea si administrarea parcurilor de flote”, a specificat Bogdan Apahidean, directorul general al LeasePlan Romania si presedintele ASLO.
Un alt motiv al cresterii pietei este nevoia clientilor care provin din mediul corporatist de a dispune de lichiditati. „O masura prin care poti sa iti conservi lichiditatile in firma este [b]sa nu ingropi banii in masini[/b], ci sa externalizezi achizitia flotelor prin leasing operational”, a declarat Christian Busch, directorul general al Arval Service Lease Romania.
El a adaugat ca acest tip de leasing este mai nou decat leasingul financiar si are mult potential de crestere.
„In contextul scaderii pietei de leasing in total si a pietei auto, leasingul operational si-a continuat cresterea si in acest an”, a spus Bogdan Apahidean.
El a precizat ca, in primele trei trimestre din acest an, circa 6.900 de autovehicule reprezentand peste 12 din inmatricularile de autovehicule si autovehicule comerciale usoare au fost facute in leasing operational, in crestere cu 40% fata de cota pe care o acupa anul trecut in livrarile de masini noi.
„Asteptam ca spre sfarsitul anului sa ajungem la o crestere a pietei de 20% fata de anul 2010, ca numar total de masini, la peste 9.000 de masini. Ca cifra de afaceri, se estimeaza un avans de peste 25%, la peste 250 milioane de euro”, a zis Apahidean.
In 2012, din punct de vedere al cotei din livrari, presupun ca ne vom situa la peste 10% si anul viitor, iar crestere pietei de leasing operational, ne asteptam sa se situeze la 15-20%, in ceea ce priveste flota. Ca cifra de afaceri, piata va trece de 300 milioane de euro”, a mai spus presedintele ASLO.
[b]Costuri mai mici cu pana la 30%[/b]
Costurile de intretinere cu parcul auto pot fi reduse cu cel putin 10-15% in cazul contractelor de leasing operational. Se poate ajunge si la o scadere de 20-30%, spun jucatorii din piata.
Aceste costuri difera de client si de cum isi administra inainte flota. Adica daca este un client care are foarte atent si inainte la costuri, acestea pot fi micsorate cu 10-15%, dar daca acesta era mai neatent la achizitii si mai cheltuitor, reducerea de cost este mai mare.
„Reducerea vine din totalitatea factorilor sau elementelor componente ale serviciului de leasing operational, de la achizitie si trecand prin toate serviciile unde firma de leasing, tratand volume in mod specializat, poate sa obtina preturi mai bune, atat in ceea ce priveste achizitia (finantarea) cat si serviciile (service, asigurari, etc)”, a mentionat Apahidean.
Reprezentantii ASLO au mai subliniat ca, pe langa reducerea de costuri, clientul este interesat sa aiba un buget clar si previzibil al cheltuielilor. El are un cost fix, lunar, pe perioada contractului.
Daca apar cheltuieli neprevazute sunt acoperite de compania de leasing, insa daca apar modificari legislative, de exemplu se mareste rovinieta, acel rost se factureaza la client.
[b]O noua criza ar afecta piata?[/b]
„Noi am inregistrat cele mai mari cresteri in momentul de varf al crizei financiare. Astfel incat o eventuala noua criza nu credem sa ne influenteze in mod negativ. Nu cred ca va duce la scaderi ale pietei”, a spus presedintele ASLO.
„Dupa cum am vazut, criza ne-a ajutat sa crestem prin presiunea asupra costurilor. Pe timp de criza mai multi oameni s-au uitat cu mai multa grija la costuri si au apelat la leasing operational”, a adaugat Bogdan Apahidean.
El a mai spus ca in 2010 piata a avut o crestere de circa 15%, in 2009 de 25-30%, iar 2008 majorarea a fost de peste 35%.
[b]Chirie vs achizitie[/b]
Intrebat care este deosebirea esentiala intre leasing financiar si operational, Bogdan Apahidean a precizat ca leasingul financiar este asociat unei achizitii in rate la care riscurile sunt de partea utilizatorului – riscul valorii reziduale, riscul deprecierii, iar inregistrarea masinii se face in contabilitatea utilizatorului. In timp ce leasingul operational este o inchiriere pe termen lung la care riscurile si prezenta contabila a bunului se intampla la firma de leasing.
Leasingul operational vizeaza corporatiile, in timp ce leasingul financiar are si o pondere mare de clienti persoane fizice.
Serviciile din contractul de leasing operational includ „tot ceea ce tine de utilizarea unui autovehicul si are doua componente mari: partea de achizitie si finantare si partea de servicii – care include mentenanta, anvelope, asistenta rutiera, card de combustibil, masina la schimb, asigurari, consultanta, etc”, a spus seful Asociatiei Societatilor de Leasing Operational.
[b]Spre ce masini s-au orientat clientii[/b]
Bogdan Apahidean ca spus ca, la o firma universala din piata, se respecta ponderea autovehiculelor pe piata, respectiv Dacia are cea mai mare cota, urmata de celelalte marci precum Skoda, Volkswagen, Ford, Opel si altele.
Dragos Rosca, reprezentantul Fleet Management Services (FMS), a subliniat ca, fata de anii anteriori crizei, cand ceea ce se cumpara trebuia sa faca placere utilizatorului din cadrul companiei, adica angajatului, si adeseori companiile ofereau masini foarte dotate angajatilor, in prezent companiile fac o analiza mult mai atenta asupra eficientei autoturismelor pe care le achizitioneaza.
„Din acest punct de vedere sunt mult mai atenti la dotari, sa fie exact cele care aduc cu adevarat o valoare adaugata activitatii economice. [b]Este un focus mai mic pe autovehiculele foarte scumpe[/b]”, a declarat Rosca.
Un contract de leasing operational poate fi facut pe maxim 57 de luni.
In cazul LeasePlan, durata medie a unui contract este de 42 de luni.
Potrivit Asociatiei Societatilor de Leasing Operational, [b]cei mai multi clienti[/b] din piata vin din industrie, comert, servicii sau constructii.
„Cei mai mari proprietari de flote sunt clientii din sectorul utilitatilor – energie, petrol, gaze. De asemenea si companiile din domeniul distributiei, cele care au activitati serioase de promovare si vanzare – cele din domeniul bunurilor de larg consum si farmaceutice, cu numar mare de agenti de vanzari. Alti clienti mari provin din banci”, au spus oficialii ASLO.
Ei au subliniat ca majoritatea clientilor de leasing operational sunt multinationale.
Societatile de pe piata vad potentiali clienti in companiile de stat si intreprinderile mici si mijlocii (IMM).
Asociatia Societatilor de Leasing Operational (ASLO) a fost infiintata in martie 2011 si este o asociatie profesionala, neguvernamentala, non-profit si apolitica. Dupa propriile estimari, la finele trimestrului trei din 2011, Asociatia detinea circa 90% din piata de leasing operational.
ASLO are in prezent 9 membri si un membru asociat (Autonom Service). In plus, 3 membri noi urmeaza a fi validati la adunarea generala din 26 octombrie. Este vorba de Unicredit Fleet Management, Premium Leasing si Alexandros Leasing.
Asociatia are ca membri fondatori companiile: ALD Automotive, Arval Service Lease Romania, Dirent Group, Fleet Management Services, LeasePlan Romania, Porsche Mobility.