Patru investitori straini, printre care SAAB, Sabca sau Alenia Aeronautica si alte patru companii romanesti, printre care INAV si Pro Faur Invest, sunt interesate de privatizarea societatii Avioane Craiova, singurul producator roman de aeronave militare.
Uzina de avioane din Craiova a intrat in vizorul investitorilor, potentialul de business fiind foarte ridicat, spun oficialii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), care detine peste 80% din Avioane Craiova, in conditiile dezvoltarii unei piete de transport aerian destinata in principal mediului de afaceri si turism.
Ionel Boldisor, managerul companiei Avioane Craiova, a declarat, pentru DailyBusiness, ca a discutat deja cu 8 companii interesate de privatizarea societatii. Opinia generala a investitorilor este ca uzina ar putea produce aeronave civile, usoare dar si militare, iar in plus ar putea deveni un centru de mentenanta pentru piata aeronautica din Estul Europei.
„Potentialul companiei este unul ridicat, dovada interesul investitorilor. Linia tehnologica poate fi adaptata pentru dezvoltarea unor proiecte investitionale variate, ce includ atat productia cat si partea de service pentru aeronave”, a explicat Boldisor.
„Din discutiile purtate cu investitorii care au solicitat acces la camera de date (informatii cu privire la afacerile companiei – n.r.), am sesizat un interes major pentru preluarea pachetului majoritar de la AVAS”, a mai spus managerul Avioane Craiova.
„Se pot produce de la aeronave militare pana la aeronave usoare, de business, pentru care exista o oferta in crestere, inclusiv pe piata romaneasca. Transportul aerian civil are un potential foarte mare pe viitor, avand in vedere situatia din transportul rutier. Avioane Craiova ar putea deveni inclusiv un centru de mentenanta pentru piata aeronautica regionala”, a estimat Boldisor.
Infiintata in 1972, Avioane Craiova este, in prezent, unicul producator de aeronave de tip militar din sistemul industriei aeronautice romanesti si al avionului de scoala si antrenament IAR 99 SOIM, compatibil cu standardele NATO, destinat Fortelor Armate Romane.
Societatea poate desfasura si activitati de intretinere si reparare autovehicule, constructii metalice si parti componente, lucrari de instalatii electrice, izolatii si protectie anticoroziva, activitati de proiectare, urbanizare si alte servicii tehnice, cercetare-dezvoltare si alte activitati.
SAAB si Alenia Aeronautica, favoriti in cursa pentru Avioane
Printre firmele interesate de uzina din Craiova se afla concernul suedez SAAB, producatorul avioanelor militare de vanatoare Gripen, ce ar putea fi asamblate la Craiova.
Interesul firmei suedeze pentru Avioane Craiova este in stransa legatura cu intentia Romaniei de a-si moderniza flota de avioane de lupta.
SAAB propune guvernului avionul JAS-39 Gripen, pe care il considera a fi cea mai avantajoasa optiune pentru Romania, investitia urmand sa vina cel mai probabil la pachet cu preluarea societatii din Craiova unde, alaturi de avioane, ar urma sa fie produse si piese de schimb.
„Achizitionarea unui avion de lupta nou pentru fortele aeriene este o investitie mare pentru orice tara si este important ca banii contribuabililor sa fie cheltuiti cu intelepciune. De aceea suntem bucurosi sa includem un pachet de offset (investitii directe si crearea de noi locuri de munca – n.r.) ce va impulsiona economia Romaniei si va crea fonduri care sa poata fi folosite pentru a plati avioanele Gripen”, a declarat, citat de NewsIn, Richard Smith, director de marketing pentru Romania al Gripen International, firma care comercializeaza avioanele JAS-39 Gripen produse de Saab din Suedia.
„Asta inseamna investitii pe termen lung, care vor continua sa genereze bani si locuri de munca mult timp dupa ce vor fi livrate avioanele. Am sugerat Guvernului roman ca offsetul poate cuprinde sectoare diferite ale economiei si regiuni diferite ale tarii, inclusiv activitati legate de avionul Gripen pentru industria aviatica nationala”, a precizat Smith.
La Craiova ar putea avea loc asamblarea finala a avioanelor Gripen, precum si fabricarea de piese si componente pentru acest tip de avion. Valoarea pachetului investitional oferit Romaniei ar fi de cel putin 100% din valoarea contractului de achizitie, estimat la 3,5 miliarde de euro.
Un alt investitor strain interesat de Avioane Craiova este compania Alenia Aeronautica.
Compania italiana, unul dintre principalii operatori mondiali de aviatie comerciala si militara, are deja afaceri cu statul roman, urmand sa livreze, incepand din acest an, sapte avioane C-27J catre Romtehnica, un business in valoare de 219 milioane de euro.
In conditiile in care contractul dintre Romtehnica si Alenia Aeronautica include, pe langa livrarea aparatelor, pregatirea personalului navigant, suportul logistic initial si simulatorul de zbor, Alenia este, conform managerului de la Avioane Craiova, extrem de interesata de o dezvoltare a afacerilor din Romania.
„Atat SAAB cat si Alenia au dovedit un interes major pentru uzina, fiind interesati de toate informatiile economico-financiare din ultimii ani. Ofertele lor sunt ferme si cred ca vor avea un cuvant greu de spus in cadrul licitatiei”, a declarat Ionel Boldisor, managerul companiei Avioane Craiova.
Pe lista celor care s-au interesat de privatizarea Avioane Craiova se mai afla, printre altii, firma belgiana Sabca, specializata in constructia de componente pentru avioanele Airbus si compania Vodochody, cea mai mare firma de profil din Cehia, ce produce mai multe tipuri de avioane, dintre care cele mai cunoscute sunt aparatele de vanatoare si antrenament L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-59 Super Albatros si L-159 Alca.
Din randul potentialilor investitori romani, cei mai cunoscuti sunt INAV, companie controlata de omul de afaceri Stefan Vuza, specializata in proiectare in domeniul aviatiei si cercetare-dezvoltare in domeniul aeronauticii, dar si in echipamente pentru armata, si Pro Faur Invest, firma detinuta de oamenii de afaceri Marius si Emil Cristescu, prin firmele Begacom SA Timisoara si Faur SA Bucuresti.
„Investitori sunt multi, dar din pacate, multe dintre interesele lor sunt in stransa legatura cu afacerile cu statul, ca in cazul SAAB. Altele nu au experienta in constructia de aeronave”, a delcarat liderul sindical Victor Peta.
Atanasiu: Societatea va continua sa produca avioane
Conducerea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului crede ca, indiferent cine va prelua compania, obiectul de activitate, reprezentat de productia de aeronave, va fi pastrat. Presedintele AVAS, Teodor Atanasiu a precizat, recent, ca privatizarea Avioane Craiova va tine cont de pretul pe pachetul de actiuni si de oferta investitionala a celor care vor sa investeasca la societatea craioveana.
„Ele sunt prezentate in caietul de sarcini. Ne asteptam ca la Craiova sa continue productia de avioane, ba mai mult, Craiova sa devina un centru regional de mentenanta pentru toate tipurile de avioane care zboara in sud-estul Europei”, a mai afirmat Atanasiu.
AVAS a scos la vanzare intregul pachet de actiuni detinut la Avioane Craiova (741.339 actiuni), reprezentand 80,9778 % din capitalul social.
Programat initial pentru 17 aprilie, termenul de limita de depunere a ofertelor de cumparare a fost amanat pentru 9 mai. AVAS a luat aceasta decizie ca urmare a solicitarilor unor investitori interesati de realizarea unui audit propriu in societate, se precizeaza intr-un comunicat oficial al institutiei.
Constructorul de aeronave Avioane Craiova a afisat in 2007 o pierdere de 7 milioane lei (1,96 milioane euro), in timp ce afacerile companiei s-au comprimat cu 5,5% la 23,44 milioane lei (6,49 milioane euro), a potrivit unui comunicat al companiei trimis pietei Rasdaq.