Greva a afectat atat transportul de calatori cat si cel de marfa.
Incepand de la ora 7.00, circulatia trenurilor a fost oprita, casele de bilete au fost inchise, iar personalul CFR s-a retras in depouri. Liderii sindicali au declarat ca protestul este unul spontan si ca sindicatele nu au stabilit declansarea grevei generale.
Ministrul transporturilor Ludovic Orban a declarat ca intreruperea lucrului de catre salariatii CFR este ilegala, iar cei care si-au cumparat bilete isi vor primi banii inapoi, dar costurile nu vor fi suportate de catre CFR, ci se va indrepta impotriva liderilor sindicali.
„Tot ce se intampla este iesit din cadrul legal, iar sindicatele vor fi trase la raspundere pentru protestul ilegal. Sindicatele nu se pot ascunde in spatele unui protest spontan”, a declarat ministrul Orban.
El a precizat ca persoanele care si-au cumparat bilete isi vor primi banii inapoi. „Calatorii isi vor primi banii inapoi, dar nu voi accepta sa pun in spinarea contribuabililor pierderile. Ma voi indrepta impotriva liderilor sindicali”, a mentionat ministrul transporturilor.
Pagube de milioane de euro pentru CFR Calatori si CFR Marfa
Declansarea grevei spontane pe calea ferata va aduce pagube importante societatilor care opereaza servicii in domeniu. CFR Calatori si CFR Marfa au anuntat vineri dimineata ca pagubele urmeaza a fi calculate, iar cei responsabili vor fi pusi sa plateasca.
Directorul CFR Marfa, Liviu Bobar, a precizat ca pe calea ferata se transporta anual peste 60 de milioane de tone de marfuri, iar declansarea grevei va duce la intarzierea livrarilor de marfuri, fapt ce va afecta relatia comerciala dintre CFR si beneficiari.
„Vom efectua o evaluare a pagubelor declansate de protestul spontan. Nu ne asteptam sa inceapa greva. Avem relatii de afaceri cu sute de companii. Trebuie calculat prejudiciul, iar cei responsabili il vor plati”, a declarat, pentru DailyBusiness, Liviu Bobar.
Compania CFR Marfa avea, anul trecut, o cota de piata de 75% in transportul feroviar de marfa din Romania. Societatea transporta anual peste 60 de milioane de tone de marfa, avand un parc de 987 de locomotive si 50.980 de vagoane.
Feroviarii vor salarii mai mari
Greva de la calea ferata a fost declansata din cauza esuarii negocierilor dintre sindicalisti si Ministerul Transporturilor privind majorarile salariale pentru acest an. In timp ce sindicalistii au cerut o crestere salariala de minim 12%, guvernul a propus o majorare de doar 8 procente.
In prezent, salariul minim in domeniu este de 450 de lei, sub nivelul salariului minim stabilit de Guvern la nivel national.
Ministrul Transporturilor a declarat, vineri dimineata, ca ii va invita pe liderii sindicali la o noua runda de negocieri, dar ca Guvenul isi mentine pozitia si nu poate majora salariile feroviarilor cu mai mult de 8%.