La centrul expozitional Romexpo din Bucuresti a inceput miercuri targul international de mobila si decoratiuni interioare. Cateva sute de firme isi prezinta noile creatii in materie de mobilier.
Prima impresie cand intri la expozitia cu un nume absolut bizar ”BIFE – TIMB” este ca te afli intr-un loc parasit. In prima zi de expozitie, vizitatorii ii puteai numara pe degete si asta in ciuda promovarii intense, promotiilor pe banda rulanta si pretului redus al biletului de intrare (5 lei).
Expozantii erau insa prezenti la datorie, asteptand valul de vizitatori din weekend. Expozitia este deschisa intre 8 si 12 septembrie. Detalii puteti afla de aici.
”Domnule, nu ma astept la prea multa lume. La ce saracie este acum in Romania, nu cred ca vor fi multi vizitatori. Iar daca o sa fie, o sa fie multi gura-casca”, imi spune Cornel Vacarescu, unul dintre expozanti, un om de afaceri venit tocmai din Cluj in cautare de clienti. Omul vinde mobilier pentru spatii comerciale.
Daca veti vizita targul, e bine de stiut ca in pavilionul central nu prea aveti mare lucru de vazut. Doar daca sunteti interesati de utilajele de taiat si prelucrat lemnul sau de alte oferte specializate pentru industria de profil. Chestii „pentru cunoscatori”.
Pentru a vedea oferta de mobila si decoratiuni, va trebui sa vizitati celelalte pavilioane. O adevarata cursa cu obstacole prin fumul dens de mici si carnati (o chestie traditionala la Romexpo) si hostess-ele care va vor asalta, cu siguranta, cu zeci de pliante.
Ajunsi in pavilioane, veti sesiza, asa cum am facut-o si noi, aerul destul de auster, specific crizei. Unde sunt amenajarile, asistentele, baloanele, show-ul de alta data?
Cu toate acestea, oferta de mobilier este destul de variata, de la mobilierul low-cost pentru apartamentele confort 3, la cel kitschos, destinat unui public ”avizat”.
Puteti dormi doi in pat, dar numai imbratisati
Fara a fi un cunoscator in domeniu, nu poti sa nu sesizezi faptul ca mare parte din mobila expusa la Romexpo are dimensiuni destul de reduse. Bucatarii de 2/2 metri, canapele de 1 metru si ceva, paturi si saltele in care par sa incapa cu dificultate doua persoane. Doar daca dorm imbratisati. Daca au insa o constitutie ceva mai corpolenta, ma indoiesc ca vor reusi sa se odihneasca.
Motivul? Producatorii au taiat din dimensiuni, in tentativa de a reduce preturile.
[gallery:151]
”Material mai putin inseamna costuri mai reduse. Daca va uitati si la materiale, veti vedea ca lemnul a disparut, fiind inlocuit cu cele mai ieftine profile”, imi spune unul dintre expozanti. Multe dintre exponate par a fi niste imitatii ale mobilierului low-cost de la Ikea.
”Nu priviti chestia asta atat de critic. Ganditi-va ca in Occident, mobila se schimba la 3-4 ani, daca nu mai des. De ce sa investesti multi bani intr-o mobila la care oricum vei renunta, pentru ca s-a demodat?”, imi spune Cristina Sofran, reprezentanta unei firme.
”Si la noi, incet dar sigur, se vor schimba mentalitatile. Tot mai multa lume va cumpara mobilier modular, usor de inlocuit. Asa ca pretul si functionalitatea conteaza tot mai mult, un trend care a inceput inca inainte sa vina criza”, mi-a explicat aceasta.
Probabil acesta e si motivul pentru care mirosul specific de pal este atat de puternic. Privit cu atentie, mobilierul anti-criza arata intr-adevar de cati bani face.
Preturi? Intre 1.000 si 2.500 lei o bucatarie, 1.400-2.700 lei sufrageria si 1.300-2.800 lei un dormitor. Cei mai multi expozanti ofera si discounturi de 20 pana la 40%.
Bineinteles, exista si oferte mai scumpe, insa si calitatea produselor e alta. Cel mai scump produs pe care l-am descoperit la targ era un pat somptuos de 8.700 de euro.
Dincolo de preturi si calitate, ramane insa problema dimensiunilor mobilierului.
Kitsch-ul, la mare cinste! Oferte in stil „cocalar”
Dincolo de ofertele de mobilier clasic sau modern, la targul de la Romexpo sunt prezente si cateva oferte ”pentru cunoscatori”, in stilul ”cocalar”.
Piese de mobilier impozante, cu motive ornamentale aurite, cu pietre stralucitoare si culori pestrite, menite a sugera aerul de prosperitate balcanic, de prost gust.
De pe unele exponate lipsesc doar simbolurile euro si dolar sau logo-urile de marci celebre, precum Armani sau Gucci si D&G.
Preturile, bineinteles, sunt pe masura. Spre exemplu, un pat cu baldachin ce imita absolut penibil stilul rococo, se vinde la 3.400 de euro, iar o oglinda cu aer pseudo-venetian este expusa la pretul de 2.530 de euro.
Unde sunt Mobexpert, Ikea sau Kika?
De la Romexpo lipsesc majoritatea jucatorilor importanti din domeniul mobiler din Romania, Mobexpert, Elvila, Ikea, Kika sau ClassMob. Motivul? Organizatorii nu au dorit sa comenteze.
”As fi vrut sa vad cateva dintre noile oferte de la Ikea, ca tot au lansat noul catalog”, imi spune un vizitator. ”Era interesant de vazut si oferta de canapele de la Elvila. Ca sa ajungi la ei la magazin e destul de greu si au si program redus, din cate am inteles nu lucreaza in weekend”, adauga vizitaorul.
Cei care frecventeaza astfel de evenimente stiu insa foarte bine ca marii jucatori nu se inghesuie sa isi prezinte ofertele la astfel de targuri. Motivul? Au show-room-urile proprii pe care le promoveaza intens.
Alaturi de absenta marilor nume din industria mobilei, este de remarcat si prezenta redusa a firmelor de decoratiuni interioare. Am remarcat doar cateva firme care vand perdele, seminee, cateva obiecte de decor, multe dintre ele un gust indoielnic. In rest, oferta este destul de saraca.
In concluzie, targul merita vizitat pentru oferta de mobila destul de variata.
Se pot face si cumparaturi insa asteptati-va la destule probleme. Si asta pentru ca multe dintre firmele prezente la expozitie sunt importatori sau vin din provincie si nu au distribuitori in alte orase. De altfel, multi dintre expozanti au venit la Bucuresti tocmai pentru a-si gasi parteneri de afaceri si nu neaparat clienti.