Mai mult, in 2009, din cauza comportamentului lor agresiv, bancile au fost „generatoare de insolventa”, au spus mai multi oameni de afaceri prezenti miercuri la un seminar pe teme de insolventa, organizat de Ziarul Financiar.
Unul dintre cazurile evocate de oamenii de afaceri a fost cel al Flamingo. Compania a intrat in dificultate de plata la ING Bank, iar banca a pus sechestru pe marfa retailerului, care a cerut sa intre in insolventa.
Situatia este paradoxala, au remarcat oamenii de afaceri. Incercand sa recupereze agresiv creditele cu probleme, bancile au trimis companiile exact in acea zona de protectie, insolventa, unde creantele nu mai pot fi recuperate decat foarte greoi, si foarte tarziu.
Asta deoarece, odata ce o companie a intrat in insolventa ea nu mai este obligata sa continue plata datoriilor catre banca.
De cealalta parte, bancile sustin insa ca este pe deplin justificat sa incerce sa recupereze rapid creanta. „Nu stim ce sanse de redresare are o companie. Asadar, nu ne putem da seama daca amanand executarea silita clientul ar putea sa se pune pe picioare, asa incat sa ne putem recupera creanta sau nu se mai redreseaza deloc, deci iar nu mai recuperam nimic”, a spus Mircea Cotiga, directorul de prevenire a fraudei din cadrul Unicredit Tiriac.
Arin Stanescu, Presedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania, a sugerat ca, pentru a da o sansa de redresare companiilor, bancile ar putea recupera partial creantele, si nu integral, cum incearca sa faca de cele mai multe ori. Daca ar plati partial creditul, datornicul n-ar mai fi nevoit sa faca un efort financiar consistent, si i-ar fi mult mai usor sa se redreseze.
In prezent, bancile care au vrut sa isi lichideze debitorii si sa recupereze datoria integral au reusit, in medie, sa obtina o anumita parte din imprumut, de circa 50%. Dand companiei sansa sa se redreseze, s-ar putea recupera mai mult din restanta, a sugerat specialistul.
Insa, a spus Cotiga, bancile sunt puse intr-o situatie foarte dificila atunci cand trebuie sa decida daca sa lichideze intreaga datorie sau sa recupereze doar o parte, si restul dupa ce compania a fost restructurata.
„Sa ne gandim ca activele unei companii se depreciaza extrem de repede.Daca reorganizarea nu da roade, atunci putem ajunge in situatia de a nu mai recupera mai nimic din creanta”, a mai spus specialistul UniCredit Tiriac. Acesta a precizat insa ca din 2010 vor incerca sa acorde mai multa atentie clientilor. „Bancile si-au crescut echipa de specialisti in domeniul insolventei, asa incat sa poata aborda cat mai bine fiecare client aflat in dificultate”, a spus el.
In prezent, la instantele de judecata se afla 32.000 de dosare de insolventa.