Aproape doua treimi din respondenti (62%), din sapte sectoare economice, au identificat drept cele mai importante riscuri cele financiare si macroeconomice, creditul comercial fiind cel mai important dintre acestea.
Per total, riscul de credit comercial a fost identificat de catre 31% dintre respondenti ca fiind cel mai important risc financiar.
Intrebati cat de preocupati sunt de riscurile asociate celor patru grupe de parteneri – clienti, furnizori, asiguratori sau parteneri pentru externalizare – raspunsul majoritar in fiecare tara si cu un procentaj de 58% la nivel general a fost legat de clientela. Astfel, clientii reprezinta, in viziunea managerilor de top din Europa, cea mai importanta sursa de risc.
„Acest studiu a inceput cand companiile au putut evalua implicatiile pe termen lung ale crizei financiare”, a declarat Mark Pollard, director al Marsh Industry Practices EMEA (Europe, Middle East and Africa).
„Avand in vedere problemele inregistrate in colectarea datoriilor si scaderea brusca a cererii in foarte multe domenii, este foarte putin surprinzatoare atitudinea managerilor fata de riscuri. Chiar daca vechiul continent isi revine usor, multe riscuri ameninta in continuare activitatea marilor companii”, a mai spus Pollard.
Studiul Marsh a mai evidentiat faptul ca drept raspuns la criza, peste doua treimi (69%) din organizatiile intervievate si-au revizuit abordarea riscurilor.
Aproape trei sferturi (73%) dintre participanti au subliniat ca acum, mai mult ca niciodata, risk managementul este o componenta esentiala a bunului management al companiei pe care o conduc.
Doar 5% dintre managerii intervievati se asteapta ca bugetele dedicate managementului de risc sa scada, iar 34% dintre acestia se asteapta la cresteri.
„Este foarte incurajator ca o treime din marile companii europene se gandesc sa creasca bugetele dedicate managementului de risc si cred ca este important ca tot mai multe companii din Romania sa le urmeze exemplul”, a spus Cristian Fugaciu, general manager Marsh Romania.
„Acest tip de investitie aduce un avantaj competitiv indispensabil unei companii care doreste sa gestioneze bine revenirea din criza si gandeste un plan de dezvoltare pe termen lung”, a adaugat Fugaciu.
Studiul Marsh, „The emerging future of European risk management”, a cuprins peste 700 de companii cu cifra de afaceri de peste 50 milioane de euro fiecare.
Marsh are peste 23.000 de angajati si ofera servicii clientilor din peste 100 de tari.
Marsh Romania este subsidiara locala a Marsh, una dintre companiile Marsh & McLennan Companies (MMC), grup cu aproximativ 52.000 de angajati si cu venituri anuale de peste 11 miliarde de dolari.