Pe o scara de la 1 la 10, managerii ocupa primul loc, cu o medie de 5,92, influenta salariatilor reprezinta 5,67, iar clientii ocupa locul trei cu o medie de 5,38.
„Clientul ar fi trebuit sa fie primul pe lista pentru ca IMM-urile sa fie deschise spre dezvoltare – si nu managerii” apreciaza presedintele institutiei, Ovidiu Nicolescu.
Sondajul a fost realizat pe 112 firme romanesti din opt regiuni in curs de dezvoltare si arata ca impactul clientilor asupra unei firme este mai mic decat cel al managerilor si al salariatilor. Din esantion fac parte 35% microintreprinderi, 31,67% intreprinderi mici si 33,33% intreprinderi mijlocii.
Totusi, 63,33% din repondenti considera important lucrul in echipa, in timp ce doar 33,67% dintre firme considera resursele umane drept strategice si 3,33% vad obiectivele individuale mai presus decat cele ale echipei.
Nicolescu mai crede ca training-ul si consultanta ar trebui sa devina mai strans legate de activitatea firmelor mici si mijlocii romanesti.