Desi sustin ca produsele marca proprie vor avea o pondere din ce in ce mai mare in totalul vanzarilor, retailerii locali admit ca suprematia vanzarilor marcilor clasice, de producator, nu este deocamdata amenintata.
Produsele marca proprie ale retailerilor, mai ieftine cu 20-40% decat marcile de producator comercializate in aceleasi magazine, inregistreaza vanzari inca inferioare, deoarece nu beneficiaza de aceeasi putere de promovare. Cat timp va permite acest avantaj al „imaginii” marcilor producatorilor (numite si „marci industriale” – n.r.) sa domine vanzarile marilor retaileri?
„Cresterea ponderii marcilor proprii in totalul vanzarilor nu va avea niciun efect, pe termen mediu, asupra celorlalte tipuri de produse si producatorilor acestora, deoarece consumul in Romania este in crestere”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Andreea Mihai, director de marketing Carrefour Romania.
Ioana Marginean, directorul de marketing al retelei de magazine de tip „discount” Plus, nu considera ca se va pune vreodata problema ca marcile proprii sa le depaseasca pe cele consacrate, insa cu siguranta vor castiga din cota de piata a brandurilor si a marcilor industriale.
Oficialul retelei Plus Discount vede ca solutie pentru mentinerea cotei de piata a producatorilor de marci industriale – replierea acestora si transformarea in furnizori pentru marcile proprii ale retailerilor.
„Exista si cazuri in care unii furnizori refuza sa participe la licitatii (pentru a furniza produse sub marca retailer-ului – n.r.), de teama ca aceste produse sa nu intre in concurenta directa cu produsele lor, pentru care au facut investitii in marketing si promovare. Bineinteles, furnizorii trebuie sa indeplineasca anumite conditii legate de capacitati de productie, calitate si pret”, a punctat Marginean.
Ponderea vanzarilor de produse marca proprie in magazinele de tip discount este semnificativ mai mare fata de nivelul din retelele de hipermarketuri, potrivit datelor managerilor din domeniu.
Andreea Mihai de la Carrefour apreciaza ca produsele marca proprie reprezinta intre 3% si 5% din vanzarile companiei pe segmentele din care fac parte. Ponderea produselor marca proprie in vanzarile Carrefour din Franta se situeaza intre 5% si 25% in general, si intre 2% si 5% pentru marca No.1.
Ioana Marginean estimeaza ca ponderea produselor marca Plus este de circa 30% din vanzarile companiei la nivel local. In Germania, tara de origine a grupului Tengelmann, din care face parte reteaua Plus, vanzarile marca Plus detin circa 40% din total, potrivit lui Marginean.
Ea a explicat ca pozitionarea marcilor Plus pe diferite segmente de pret este unul dintre elementele care au permis retelei sa ajunga la o pondere a marcilor proprii in vanzari superioara celei inregistrate de restul retailerilor activi in Romania.
Adriana Pita, sefa departamentului de comunicare si PR la Real Hipermarket Romania, plaseaza ponderea marcilor proprii in totalul vanzarilor intre 15% si 50%, la nivel mondial.
„In tarile vest-europene, penetrarea produselor marca proprie este mult mai mare decat in Romania (53% cota de piata in volum in Elvetia, 43% in UK, 42% in Belgia, in 2006 ), lucru de altfel normal avand in vedere traditia si dezvoltarea retail-ului. Acest trend va deveni realitate si in Romania, avand in vedere ritmul mult mai intens de crestere a marcilor propii versus branduri nationale”, a precizat reprezentantul Real.
Marcile proprii, vanzari cu 30%-40% mai mari in T1
Vanzarile de produse marca proprie au crescut in primul trimestru din 2008 fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 40% in magazinele Carrefour din Romania. Majorarea a fost mentinuta si pe intreg semestrul, datorita deschiderii de noi magazine, a explicat Andreea Mihai.
Avansul vanzarilor de marci proprii ale Carrefour Romania a fost anul trecut de 17% fata de 2006, potrivit directorului de marketing al companiei.
Reteaua locala de magazine Plus a raportat in primul trimestru vanzari cu 30% mai mari la nivelul produselor marca proprie, in vreme ce in 2007, majorarea vanzarilor pe aceasta categorie a fost de circa 40%, fata de 2006. „Un rol important in aceasta crestere l-au avut listarile de noi produse marca Plus in sortimentul permanent”, a explicat Marginean.
In prezent, Plus Romania comercializeaza circa 120 de marci Plus diferite, care insumeaza aproximativ 450 de produse. Printre aceste marci se numara Belsina (gama de sucuri naturale), Biscoteria (biscuiti, napolitane), Alpa si Almsana (produse lactate), La Capannina (paste si sosuri), Romanza (gama de inghetate), Blue Moon (cosmetice, ingrijire personala), Julia, Oscar (hrana pentru caini si pisici).
Real Romania comercializeaza peste 500 de produse marca proprie, atat alimentare cat si nealimentare. „O marca prezenta in sortimentatia noastra inca de la deschiderea primului magazin, in martie 2006, este marca proprie entry level TIP. Produsele TIP sunt prezente atat in gama de produse proaspete: iaurt, cascaval, inghetata, salamuri, dar si ulei, zahar, apa minerala, cat si in gama de produse nealimentare, unde avem lumanari, becuri, prosoape, lengerie de corp”, a precizat Adriana Pita.
TIP este o marca internationala care se regaseste in toate magazinele Real. „Pentru produsele comercializate sub marca TIP avem aproximativ 100 de furnizori locali si internationali din tari cu traditie”, a adaugat sefa departamentului de comunicare si PR al companiei.
In afara de TIP, Real are si alte marci proprii, cum ar fi Watson si Alaska la sectorul de electrice (care apartin grupului Metro si au fost prezente inca de la deschiderea primului magazin), Steinbach la menaj, Villa Noblesse la decoratii de casa sau Designers pentru confectii femei, ambele recent introduse, practic in acest sezon. Acestea sunt marci proprii de medium level, cu o calitate superioara, similara marcilor foarte cunoscute, a precizat Pita.
Reprezentantii Metro Cash&Carry Romania au declarat pentru DailyBusiness. ro ca in momentul de fata deruleaza un program de dezvoltare a intregului concept, si in curand clientii vor regasi in magazine produse marca proprie pe 3 niveluri de calitate – entry level, medium level si premium.
Carrefour Romania comercializeaza in prezent aproape 1.000 de produse sub marca proprie de la food si non-food (No.1, Carrefour Reflets de France, Bluesky si TEX).
Mega Image are peste 700 de produse marca proprie, conform Ralucai Pavel, specialistul de marketing al retelei locale. Marcile proprii ca 365 si Delhaize se regasesc in aproape toate categoriile de produse, in vreme ce marca BIO este pentru produsele ecologice, Care – pentru produsele de ingrijire personala si produse pentru casa, iar Le Boucher – pentru carnea proaspata.