- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Marile companii petroliere au declansat goana dupa biocarburanti

28 Jun, 01:02 • Redactia DailyBusiness
Carburantii comercializati in Romania trebuie sa contina minim 2 % biocarburanti, incepand cu 1 iulie. Marile companii petroliere vor consuma, numai anul acesta, 100.000 de tone de biodiesel, in conditiile in care investitiile in noua industrie au depasit 300 milioane de euro.
Marile companii petroliere au declansat goana dupa biocarburanti

Biodiesel. Un combustibil ecologic, obtinut din rapita, floarea soarelui si soia, in mod special, dar si sfecla de zahar si cerealele.

Considerat a fi „combustibilul viitorului”, biodieselul are proprietati similare motorinei, in conditiile in care pretul este la o treime fata de cel al carburantilor fosili. Iar nivelul de poluare este infim.

In toata lumea, biodieselul a intrat in cotidian, iar investitiile in domeniu sunt de ordinul miliardelor de euro. In Statele Unite, numarul masinilor care folosesc biodiesel a trecut de 1 milion, iar numarul statiilor care vand biocarburanti a depasit cifra 2000.

Uniunea Europeana a intuit avantajele noului combustibil „verde” si a impus tarilor membre, inclusiv Romaniei, introducerea treptata a noului carburant ecologic.

Obligatoriu 2% biocarburanti, de la 1 iulie

Motorina comercializata pe piata romaneasca va contine, de la 1 iulie, in mod obligatoriu, biocarburanti in proportie de 2%, urmand ca acest procent sa fie aplicat si benzinei, din 1 ianuarie 2009. Procentul va creste apoi treptat, la 3% din 1 ianuarie 2008 si 4% din 1 iulie 2008, in cazul motorinelor. In ce priveste benzina, ponderea acestora va fi de 3% din 1 ianuarie 2010.

Firmele de distributie care nu vor respecta decizia UE, risca amenzi intre 7.500 si 15.000 de lei. Mai mult, companiile care nu vor raporta ministerului de resort procentul de biodiesel utilizat pot fi sanctionate cu pana la 7.500 de lei.

Conform directivei Uniunii Europene, statele membre sunt obligate sa amestece treptat combustibilul traditional utilizat in transport cu biocombustibil, astfel incat, pana in 2010, biodieselul sa reprezinte 5,75% din motorina de pe piata, urmand ca, in 2020, ponderea sa creasca la 20%.

Reglementarile Uniunii Europene referitoare la introducerea in consum a biocarburantilor sunt insa diferite de la o tara la alta.

Spre deosebire de Romania, in Ungaria, de la 1 iunie 2007, se va comercializa benzina, de aceasta data, cu 4,4% bioetanol, iar in Slovacia, introducerea biodieselului in motorina si a bioetanalului in benzina a devenit obligatorie inca din 2005, respectiv 2006.

Decizia UE, respectata de toti benzinarii

Companiile petroliere ce activeaza pe piata romaneasca au fost nevoite astfel, sa investeasca in dezvoltarea noii industrii. Asta in conditiile in care Ministerul Agriculturii a calculat ca Romania trebuie sa produca cel putin 100.000 de tone de biocombustibil, in 2007, pentru a respecta cerinta europeana.

„Tinand cont de faptul ca multi investitori si-au anuntat intentia de a produce biocombustibil in 2007, prognozam o productie de 400.000 de tone pentru 2007”, a declarat Benone Velcescu, consilier in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), .

Numai Petrom va consuma, in lunile ramase din acest an, 20.000 tone de biodiesel. Compania a semnat un contract pentru achizitia acestuia de la Prio Biocombustibil, societate din Grupul Martifer.

Prio Biocombustibil va livra, in acest an, catre Petrom, o cantitate totala de circa 20.000 de tone de biodiesel, urmand ca in 2008 cantitatea livrata sa creasca pana la 50.000 de tone.

Biodieselul va fi amestecat cu motorina in cele doua rafinarii ale Petrom si va fi livrat pe piata din Romania, incepand cu luna iulie a acestui an.

Compania a investit peste 9 milioane de euro in constructia unor depozite pentru biocarburanti, la rafinariile Arpechim si Petrobrazi.

„Carburantii cu 2% biodiesel vor fi comercializati in statiile Petrom si PetromV conform deciziei guvernamentale, de la 1 iulie. Vrem sa asiguram clientilor nostri carburanti mai putin poluanti, la fel de performanti, care intrunesc toate normele de calitate si mediu ale Uniunii Europene”, a declarat Jeffrey Rinker, responsabilul cu activitatea de rafinare din cadrul Comitetului Executiv al Petrom, citat de comunicatul companiei.

Si statiile OMV vor livra carburanti cu biodiesel, preluati, in marea lor majoritate, de la Petrom. „Petrom va incepe sa ne ofere inclusiv produsele premium pe care le comercializam in statiile noastre”, a declarat Vlad Seitan, directorul de marketing al OMV Romania, si totodata presedintele Asociatiei Romane a Petrolului (ARP).

Rompetrol a inceput deja livrarea catre statiile proprii a noului carburant Euro 4, cu un continut de 2% biodiesel. Compania a anuntat ca are in proiect si constructia unei instalatii proprii de producere a biodieselului, la Rafinaria Petromidia, pentru care sunt estimate investitii de 18 milioane de dolari.

„Pana la finalizarea acestui program, necesarul de biodiesel al Rompetrol Rafinare este de aproximativ 2.500 de tone lunar, in functie de nivelul livrarilor de motorina in Romania, fiind asigurat atat din import cat si de pe piata interna. Furnizorii au fost selectati in baza cerintelor tehnice ale normei europene de profil, EN 14214”, se precizeaza intr-un comunicat al companiei.

Un alt mare jucator de pe piata carburantilor, LukOil a anuntat, de asemenea, ca va livra la 1 iulie motorina cu biodiesel, biocarburant pe care il va cumpara de la Bioromoil Braila.

Avem un parteneriat semnat cu Bioromoil si cumparam de la ei biocomponent, pe care ni-l aduc din Europa. Ei vor sa construiasca o instalatie de producere a biodieselului si ne vor vinde si mai departe, dar produsul lor”, a declarat Igor Fedorinov, directorul general al Petrotel – LukOil.

LukOil Romania vrea sa produca, incepand din a doua jumatate a lui 2007, circa 60.000 de tone de biodiesel pe an, in cadrul Rafinariei Petrotel-LukOil, in urma unei investitii de aproximativ 18 milioane dolari, declarau, in luna decembrie a anului trecut, reprezentanti ai Petrotel.

„Nu stim exact ce capacitate ar urma sa aiba instalatia de producere a biocomponentului pentru motorina bio. S-ar putea sa produca doar pentru Petrotel – LukOil sau si pentru vanzarea pe piata din Romania sau pe cea din strainatate”, a mai afirmat Igor Fedorinov.

MOL Romania a anuntat, de asemenea, ca va furniza prin statiile proprii noul carburant, dar a tinut sa precizeze ca legislatia care ii impune acest lucru este neclara si are multe lipsuri, conform declaratiei directorului general al companiei, Zsolt Szalay, citat de NewsIn.

„Ne pregatim sa livram de la 1 iulie motorina cu 2% biocarburant, desi este destul de dificil sa intelegem ce vrea legea care ne impune acest lucru”, a spus Zsolt Szalay.

El a adaugat ca in actul normativ nu sunt trecute exact indatoririle producatorului de carburanti sau ale distribuitorului si ca legiuitorul nu a prevazut foarte clar modalitatea de control a existentei componentului bio in motorina.

Reprezentantul MOL Romania a mai explicat ca pentru a-si asigura necesarul de carburanti bio, grupul petrolier maghiar a cumparat 25% plus o actiune din Rossi Biofuel Ltd. si va construi o fabrica de biodiesel la Komárom, in Ungaria, cu o capacitate de 150.000 de tone pe an. Fabrica ar urma sa inceapa productia in al patrulea trimestru al acestui an si sa aprovizioneze MOL cu aproximativ 120.000 de tone de biocarburanti pe an.

Accize reduse in functie de procentul de biodiesel

Pentru a incuraja companiile petroliere sa introduca un procent cat mai mare de biodiesel in carburanti, guvernul a introdus un sistem de accize diferentiat.

Astfel, motorina si benzinele care vor contine minim 2% in volum biomasa, vor fi taxate cu accize reduse cu pana la 10 euro pe tona, potrivit normelor de aplicare a Codului Fiscal.

Benzina cu plumb care contine biomasa are o acciza de 536,06 euro/tona, comparativ cu 547 euro pe aceeasi cantitate, in cazul benzinei obtinute exclusiv din petrol. Benzina fara plumb este accizata cu 416,56 euro/tona, fata de 425 euro/tona, taxa aferenta benzinei cu plumb. In cazul motorinei, diferenta este de 6 euro, o acciza de 301,44 euro/tona la varianta fara plumb fata de cea standard de 307,59 euro.

Scutirea de accize este totala daca produsele energetice utilizate pentru incalzire sau pentru motor sunt produse exclusiv din biomase.

Seitan: Pretul motorinei nu va creste de la 1 iulie

Motorina in amestec cu 2% biocomponent, ce se va comercializa de la 1 iulie 2007, nu va fi mai scumpa decat dieselul obisnuit, a declarat Vlad Seitan, presedintele Asociatiei Romane a Petrolului (ARP). Potrivit acestuia, in prezent, o tona de biodiesel se tranzactioneaza pe bursele internationale la 926 de dolari, ceea ce ar putea aduce o diferenta minora in pret, aceasta putand fi insa compensata de faptul ca biodieselul nu are acciza.

„Fiecare companie membra a ARP este libera sa fixeze ce preturi vrea. Fiecare companie in parte isi va stabili structura de pret valabila de la 1 iulie”, a mai spus Seitan.

Daca pretul nu va creste, e posibil ca automobilistii sa intampine alte dificultati.

„Introducerea a minimum 4% biocomponent in motorina ridica probleme, deoarece motoarele traditionale ale masinilor nu accepta mai mult de 5% biodiesel, daca nu sunt modificate.Tintele propuse pentru sfarsitul acestui an sunt rezonabile si vor fi atinse. Problematica va fi atingerea tintelor urmatoare, a 4% biocomponent in motorina cat si a 4% biocomponent in benzina, stiut fiind faptul ca, in acest moment, nu exista investitii pentru producerea etanolului in Romania”, a aratat Vlad Seitan.

Productia de biodiesel va atinge 550.000 de tone pe an

Potrivit strategiei energetice nationale, potentialul Romaniei de a furniza materie prima necesara pentru biodiesel, respectiv ulei vegetal (floarea soarelui, soia, rapita) este de circa 500-550.000 tone/an, ceea ce permite realizarea unui nivel similar de productie de biodiesel. Si asta in conditiile in care Romania are un necesar de biodiesel si bioetanol de circa 300.000 tone pentru 2010.

Iar investitiile in domeniu vin sa sustina potentialul Romaniei.
Pana la 1 iunie 2007, patru societati care produc biocombustibil au primit autorizatie de antrepozit fiscal, respectiv Autoelite SRL, Blitz Transport SRL, Ulerom SA si Prio Biocombustibil SRL. De asemenea, Ministerul Economiei si Finantelor a avizat alte opt cereri primite de la producatorii de biocombustibil, in timp ce solicitarea depusa de Biolam SRL este in curs de avizare.

In prezent, UE produce 75% din cantitatea mondiala de biodiesel. Germania este lider al pietei in acest sector, cu peste 50% din productia de biodiesel a UE, adica 1,03 milioane tone in 2004.