Pretul mediu al tigarilor de contrabanda a scazut de la 8,5 lei la 8,4 lei pachetul in ultimele doua luni, in timp ce tigarile legale, cu timbru, s-au scumpit de la 11,5 la 11,9 lei, arata [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/contrabanda-cu-tigarete-a-crescut-la-circa-16-in-iulie-66713/]studiul realizat de compania de cercetare a pietei Novel Research[/url].
Acesta ar fi principalul motiv pentru care piata neagra a tigarilor, in care se ruleaza anual cateva miliarde de euro, a recastigat teren in fata comerciantilor legali, crescand de la 11,8% (mai 2011) la 15,7% (iulie 2011).
[img=1959]Statistica Novel Research[/img]
Gilda Lazar, director corporate affairs la Japan Tobacco International, unul dintre principalii jucatori din piata, spune ca fiecare punct procentual inseamna 30 de milioane de euro pierduti de stat si castigati de contrabandisti. In prezent, evaziunea fiscala in domeniul tigaretelor este evaluata la jumatate de miliard de euro.
[b]Cum i-a ajutat (indirect) Boc pe contrabandisti[/b]
Piata neagra a tigarilor a crescut si pentru ca, in ultimele luni, inspectorii din ANAF, vami si politie au fost ocupati cu orice altceva mai putin cu controalele.
„Procesul de restructurare extrem de dureros, aproape 30% din personalul operativ a fost restructurat, a influentat evolutia contrabandei”, spune Gilda Lazar. Angajatii din Vami si ANAF au fost mai preocupati de siguranta locului de munca, de faptul ca le-au scazut salariile, decat de contrabandisti.
Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, si situatia din Grecia a dat o „mana de ajutor” contrabandistilor. Vamile de acolo au devenit, potrivit reprezentantilor producatorior de tigari, o poarta de intrare pentru tigarile de contrabanda din intreaga lume. Cum intre Grecia, Bulgaria si Romania nu mai exista controale vamale, transporturile de tigari de contrabanda au mers fara probleme.
„Piata neagra a tigarilor a crescut de la 11,8% la 15,7%. Este o crestere care ne ingrijoreaza insa ne aflam inca in media europeana”, spune Gilda Lazar. In ianuarie 2010, piata tigarilor de contrabanda a atins nivelul istoric de 36,2%.
„Campaniile de control in vami si alte spatii publice trebuie sa continue”, spune reprezentantul JTI. „Trebuie responsabilitati mai mult politistii si jandarmii care actioneaza in piete si ar trebui confiscate masinile contrabandistilor, chiar si in cazul in care acestea nu au fost modificate pentru transport”, a afirmat Lazar.
„Este nevoie ca eforturile concertate ale autoritatilor pentru combaterea contrabandei, eforturi care au dat roade pana acum, sa continue. In caz contrar, comertul ilicit ar putea intra din nou pe un trend ascendent”, afirma Andrei Vasilescu, director corporate Affairs la Philip Morris Romania.
Reprezentantii companiilor producatoare de tutun spun ca este necesar un cadru legislativ unitar si simplificat care sa reglementeze contrabanda si evaziunea fiscala, clarificarea situatiei la frontiera interna cu Ungaria si Bulgaria, unde nu mai exista puncte de control vamal, masuri la care sa se aduge atribuirea unor competente clare politiei locale pentru sanctionarea vanzarilor ilegale in piete.
Interesant este ca, si in conditiile cresterii contrabandei, vanzarile de tigari legale cu crescut cu 20% de la inceputul anului.
[b]Un tir de tigari de contrabanda aduce un profit de minim 500.000 euro[/b]
Contrabandistii de tigari sunt organizati in retele bine structurate si aduc tigari din Ucraina, Moldova, Grecia sau Serbia. Acestia castiga milioane de euro, in conditiile in care pretul tigarilor in Romania este de 4-5 ori mai mare decat in statele respective. La un TIR plin cu 1.000-2.000 de baxuri se castiga intre 500.000 si 1 milion de euro.
Spre exemplu, cel mai ieftin pachet de tigari din Moldova, Plugarul,costa 1 leu in bani romanesti. La noi, cele mai ieftine tigari sunt Carpati, al caror pret este de 8 lei. La fel, in Ucraina, tigarile costa echivalentul a 4,5 lei, in timp ce in Romania pretul acestora este mai mult de dublu.
„La un asemenea potential, nu e de mirare ca aceste retele prospera. Zonele cele mai expuse sunt, in momentul de fata, cele din nordul tarii, Brodina-Izvoarele Sucevei, Satu Mare, Tarna Mare, pe unde trec zilnic carausi cu baxuri de tigari”, afirma Gilda Lazar.
Cei mai multi sunt ucraineni, care primesc in jur de 10 dolari pe transport, in conditiile in care salariul minim in Ucraina e de 40 dolari. „Problema nu este neaparat cu acesti carausi. Pe noi ne intereseaza, in principal, cei care aduc tigarile cu camionul. Acolo e marea contrabanda”, afirma managerul de la JTI.