Inainte de a va adresa companiei de asigurari, trebuie sa cititi atent polita Casco, pentru a vedea ce riscuri sunt acoperite si care sunt excluderile.
Majoritatea companiilor definesc generic vandalismul ca fiind [i]”avariere cu intentie, a autovehiculului asigurat, fara consimtamantul asiguratului”[/i]. Insa la [b]capitolul excluderi[/b] sunt trecute situatiile in care clientii Casco nu primesc despagubiri, precum razboi, greve, revolte, actiuni teroriste si paramilitare, conspiratie, sabotaj, etc.
Totodata, [b]unele companii acopera[/b] avarile produse masinilor in urma revoltelor sau grevelor. Printre acestea se numara si Generali Romania.
Radu Ionescu, seful biroului de asigurari auto al companiei, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca potrivit contractului standard, societatea acopera si actele de vandalism ca urmare a protestelor.
„Asigurarea pentru avarii accidentale acopera daunele materiale si directe produse autovehiculului asigurat ca urmare a tulburarilor civile, revoltelor, grevelor si a actelor de vandalism”, se arata in polita Casco oferita de Generali Romania.
Radu Ionescu a precizat ca pana in prezent, companiei nu i s-au semnalat astfel de cazuri si nu au avizate dosare de daune pe vandalism in urma protestelor din Bucuresti si din tara.
In acelasi timp, sunt companii care acopera astfel de cazuri doar daca au fost [b]platite polite suplimentare[/b]. In acest caz de afla Astra Asigurari.
Astfel, „prin precizarea expresa in polita si in schimbul platii, de catre asigurat/contractant, a unei prime de asigurare suplimentare, sunt operante urmatoarele clauze speciale: a) ‘Acte vandalice’ – sunt acoperite daunele materiale si directe produse autovehiculului asigurat ca urmare a tulburarilor civile, revoltelor, grevelor si a actelor de vandalism de exemplu: zgarierea elementelor caroseriei; spargerea, deteriorarea geamurilor, incuietorilor; taierea/inteparea anvelopelor)”, se arata la capitolul Riscuri Asigurate din polita Casco Astra Asigurari.
De asemenea, unele companii de asigurari, precum Uniqa Asigurari, [b]nu acopera despagubiri in urma protestelor[/b].
In acest caz, in polita Casco de la Uniqa Asigurari, la capitolul excluderi, se mentioneaza ca „nu sunt cuprinse in asigurare si asiguratorul nu acorda despagubiri pentru: a) pagubele produse de razboi (indiferent daca razboiul a fost declarat sau nu), invazie sau actiunea unui dusman extern, ostilitati, razboi civil, revolta, revolutie, insurectie, rebeliune; b) orice consecinte ale grevei, tulburarilor civile, mitinguri spontane, dictaturii militare sau uzurparii de putere, faptelor unor grupuri sau persoane rauvoitoare care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie politica”.
[b]De ce nu se despagubeste mereu vandalismul[/b]
Cele mai multe cazuri de vandalism pentru care asiguratii Casco cer despagubiri sunt: zgarieturi, parbrize, geamuri si oglinzi sparte, potrivit lui Costin Lazarescu, directorul de daune al Safety Broker.
El a subliniat ca societatile de asigurari au inceput sa ceara de la asigurati [b]acte doveditoare de la politie[/b] ca urmare a vandalizarii masinilor, chiar si pentru zgarieturi.
Lazarescu a mentionat ca nu toate companiile asigura vandalismul ca urmare a unor proteste, cele mai multe companii avand excluderi pe aceste evenimente.
Acelasi lucru a fost precizat si de Gheorghe Grad, directorul general al SRBA – Broker de Asigurare si Reasigurare.
„Daca asiguratul a patruns in zona de conflict si stia ca acolo sunt proteste, compania de asigurari poate refuza plata. Nu se acopera reaua credinta, inconstienta, ci intamplarea”, a declarat Grad.
El a adaugat ca, de asemenea, [b]masinile parcate neregulamentar in zona de conflict nu sunt despagubite[/b], in timp ce masinile nu erau in Piata sau pe Bulevard, ci erau parcate in fata blocului sau in zone amenajate trebuie sa fie despagubite.
„Masina parcata pe bulevard nu va primi niciun ban. Dar victima colaterala, care locuieste in zona si i-a fost avariata masina, trebuie despagubita”, a spus seful SRBA.
[b]Cauciucurile taiate, nedespagubite[/b]
In categoria vandalism intra si cauciucurile taiate. Acest risc, de cele mai multe ori nu se despagubeste, decat daca si roata este afectata sau in urma unui accident o parte mai mare din masina este lovita.
Aceasta temere din partea asiguratorilor vine din cauza ca atunci cand anvelopa este uzata, proprietarul masinii ar putea sa o intepe/taie intentionat pentru ca societatea de asigurari sa ii dea alte cauciucuri.
„Multe companii exclud cauciucurile taiate sau intepate”, a spus Costin Lazarescu.
in acelasi timp, Radu Ionescu a spuc ca, la nivelul pietei, apar discutii in ceea ce priveste cauciucurile pentru ca unele companii nu le asigura din cauza tentativelor de frauda.
Totodata, si [b]incendierea[/b] este incadrata la vandalism. Si aici companiile fac cercetari in cazul suspiciunilor de frauda, pentru ca mai multe persoane, in special cele cu masini in leasing, au incercat sa-si incendieze masinile pentru a scapa de ratele apasatoare din perioada crizei.
In urma protestelor care au avut loc in ultimele zile in Capitala, dar si in restul tarii, mai multe masini au fost vandalizate. Participantii la manifestatii au spart geamurile si parbrizele unor masini, dar au si incendiat cateva.