„Respondentii la sondajul MasterCard pareau mai preocupati de design-ul cardului decat de securitate, iar aceasta este o problema de educare a pietei”, a spus Mateescu, la un seminar despre piata de carduri din Romania.
„Cred ca nu multi consumatori fac diferenta intre cardul cu banda magnetica si cel cu cip. Trebuie sa educam piata, consumatorul, pentru ca el sa poata sa faca o alegere in cunostinta de cauza, intrucat atunci si el va fi multumit si industria va merge bine”, a adaugat Denisa Mateescu.
MasterCard realizeaza lunar un sondaj despre cardurile bancare, cu scopul de a observa obiceiurile de utilizare. Astfel, lunar sunt realizate 200 de interviuri in randul persoanelor de peste 18 ani, utilizatori ai cardurilor bancare. Esantionul acopera atat zone rurale, cat si urbane.
Principalele caracteristici in achizitionarea unui card sunt aproape identice la cardurile de credit si de debit si se refera in principal la comisioanele de administrare, ratele dobanzilor si bonusurile.
„In ceea ce priveste caracteristicile pentru care achizitioneaza un card de debit, taxele si comisioanele au fost indicate de 33% dintre respondenti, avantajele privind rata dobanzii la contul curent de 16%, bonusurile de 11%, iar pachetele de asigurari atasate de 9%”, a explicat Mateescu.
De asemenea, facilitatea de overdraft a primit, in cadrul studiului, un procentaj de 7% din optiuni, design-ul de 6%, capacitatea de a le utiliza pe plan international de 5%, alte promotii de 4% si utilizarea internetului si dotarea cu cip de 3% dintre persoanele care au raspuns la sondaj
MasterCard considera ca exista oportunitati mari pentru utilizarea cardurilor si ca exista inca marje bune pentru crestere a numarului de carduri, in special in zonele rurale care nu sunt penetrate.
Astfel, doar 51% dintre romani au un card bancar, iar grupurile de tineri sunt mai predisuse pentru a utiliza aceste produse bancare, in timp ce zonele rurale sunt subdezvoltate.
„In medie, promanii detin 1,2-1,5 carduri, dar chiar si asa cardul este instrumentul financiar cu incidenta cea mai mare.
Majoritatea cardurilor sunt de debit (89%), urmate de cele de credit si de overdraft”, a afirmat Mateescu.
Marea majoritate a detinatorilor de carduri nu au fost implicati direct in alegerea cardului, intrucat l-au primit, de exemplu, de la compania la care lucreaza sau de la facultate, a mai spus oficialul MasterCard.