Rectificarea bugetara a fost elaborata pe baza negocierilor care au avut loc cu reprezentantii Comisiei Europene, Fondului Monetar International si Bancii Mondiale, in a 5-a si respectiv a 6-a misiune de evaluare care au avut loc in perioada aprilie-mai si iulie-august, prin care s-au stabilit parametrii si respectiv premisele macroeconomice.
Cresterea economica care a fost stabilita la 1,5% in luna mai a fost revizuita la circa 1,2%.
Reexaminarea proiectiei cresterii economice cu 0,3 puncte procentuale a luat in considerare persistenta crizei economice la nivelul tarilor din cadrul Uniunii Europene, seceta accentuata din Romania care afecteaza productia sectorului agricol si tensiunile politice din ultimele doua luni care au afectat intr-o anumita masura si mediul economic, arata MFP.
De asemenea, la rectificarea bugetara, cursul de schimb mediu luat in calcul a fost modificat de la 4,26 lei/euro la 4,45 lei/euro.
„Ca urmare a schimbarilor premiselor constructiei macroeconomice, [b]PIB nominal[/b] a crescut de la 579,6 miliarde lei la[b] 607,3 miliarde lei[/b]”, potrivit documentului.
Totodata, ca rezultat al negocierilor din luna mai 2012 cabinetul Ponta a obtinut o majorare a deficitului bugetar de la 1,9% la 2,2% din PIB, asigurandu-se in continuare o consolidare fiscala comparativ cu anul 2011, mai este precizat in informare.
[b]Obiectivele fiscal-bugetare[/b] ale guvernului Ponta, asa cum au fost enuntate in Programul de Guvernare, au in vedere: consolidarea fiscala prin reducerea deficitului bugetar de la 4,1% din PIB cat s-a inregistrat in anul 2011 la 2,2% din PIB in acest an, iesirea din procedura de deficit excesiv declarata in anul 2009, respectiv incadrarea deficitului bugetar conform standardelor europene la un nivel de sub 3% din PIB fata de 9,0% din PIB cat s-a inregistrat in anul 2009, mentinerea datoriei publice la un nivel de sub 40% din PIB, considerat de actualul Guvern ca maxim admisibil in raport cu puterea economica a Romaniei (in luna iunie 2012 datoria publica se situa la 34,6% din PIB incluzand si sumele din soldul tampon – buffer- al trezoreriei statului), reducerea substantiala a unor categorii de cheltuieli materiale si de servicii ineficiente si oneroase pentru contribuabili.
De asemenea, s-a avut in vedere analiza eficientei cheltuielilor de capital si diminuarea sau eliminarea alocatiilor bugetare pentru investitii cu potential economico-financiar redus, cum ar fi bazinele de inot, dotari ale institutiilor publice cu autovehicule, mobilier, aparatura electronica etc.
[b]In domeniul fiscal[/b] s-a urmarit incurajarea mediului economic prin masuri de stimulare: cresterea plafonului sub care contribuabilii nu platesc TVA de la 35.000 la 65.000 euro, ceea ce reprezinta o importanta debirocratizare a legaturii contribuabil; introducerea unor noi scheme de ajutor de stat pentru agentii economici care creeaza locuri de munca cu valoarea adaugata mare; simplificarea declararii si impozitarii castigurilor de capital pentru tranzactiile bursiere; reportarea pierderilor fiscale in cazul reorganizarilor (fuziuni, divizari) – masura de sprijin pentru companii in contextul economic dificil actual; asigurarea unui tratament fiscal stimulativ in cazul cesiunii creantelor de catre banci, avand ca efect asteptat relansarea creditarii; aplicarea standardelor internationale de contabilitate IFRS de catre societatile listate la bursa in scopul cresterii transparentei informationale.
Totodata, s-a aprobat in sedinta de Guvern din 23.08.2012 ordonanta de modificare a codului fiscal care prevede introducerea sistemului de plata a TVA la incasare, pentru firmele cu cifra de afaceri sub 500.000 euro, masura aplicabila platilor prin transfer bancar. Aceasta este o masura de sprijin pentru 92,8% dintre firmele din Romania, care se incadreaza in aceasta categorie, lasand capital de lucru la dispozitia lor, creand premisele fluidizarii fluxurilor banesti la agentii economice, dezvoltarii mediului de afaceri si reducerii economiei subterane. Masura va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2013.
In perioada imediat urmatoare, in afara de introducerea sistemului de plata a TVA la incasare, MFP va avea in vedere alte masuri fiscale pro-active de stimulare a ocuparii fortei de munca si promovarii investitiilor ca: masuri fiscale de stimulare a angajarii persoanelor din grupele de varsta cele mai expuse la somaj (sub 25 de ani si peste 50 de ani) si cresterea de la 20% la 50% a deductibilitatii cheltuielilor de cercetare – dezvoltare.