Initial, ministerul propunea ca viitorii furnizori de pensii private sa detina un capital social de 10 milioane de euro, subscris si varsat integral, exclusiv in numerar, la momentul constituirii acesteia.
„Capitalul furnizorului de pensii nu poate fi constituit si nici majorat prin subscriptie publica, nu poate proveni din imprumuturi sau credite. Fiecare furnizor de pensii private trebuie sa constituie si mentina, pe intreaga lor durata de functionare echivalentul in euro la sfarsitul exercitiului financiar a capitalului social subscris si varsat”, se precizeaza in proiectul de lege privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor private.
Viitorii administratori ai fondurilor de furnizare de pensii private se pot constitui sub forma unei societati pe actiuni, conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale si vor functiona numai in baza autorizatiei Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), informeaza Mediafax.
Furnizorul de pensii private are ca obiect exclusiv administrarea fondului de furnizare a pensiilor private si va administra in Romania un singur fond de profil.
„Administrarea fondului de furnizare a pensiilor private se realizeaza sub controlul si sub supravegherea CSSPP, in conformitate cu prevederile Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), Legii 204/2006 privind pensiile facultative (Pilonul III) si ale prezentei legi”, se arata in proiectul de act normativ.
Denumirea furnizorului de pensii va contine sintagma „furnizor de pensii private”, care va fi utilizata numai in denumirea societatilor care detin o autorizatie a activitatii de furnizare a pensiilor private.
Furnizorii de pensii private care au fost autorizati, avizati ori supusi unei proceduri similare in vederea functionarii ca furnizor de pensii intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sunt exceptati de la cerinta autorizarii de catre CSSPP.
Actiunile unui furnizor de pensii private sunt nominative si nu pot fi transformate in actiuni la purtator. De asemenea, furnizorii de pensii private nu pot emite actiuni preferentiale.
„O persoana fizica sau juridica poate fi actionar la un singur furnizor de pensii private. Participatia cumulata a persoanelor fizice nu poate depasi 5% din capitalul social al furnizorului de pensii private”, se precizeaza in document.
Viitorii actionari ai furnizorului de pensii private trebuie sa dispuna de o situatie financiara stabila, apta sa sustina entitatea in caz de necesitate, sa justifice, in mod satisfacator, provenienta fondurilor destinate participatiei la capitalul social si sa sa furnizeze toate informatiile necesare pentru identificarea relatiilor de afiliere cu alte persoane.
De asemenea, persoanele juridice care vor sa devina actionari la un furnizor de pensii trebuie sa functioneze de minimum trei ani, cu exceptia celor rezultate din fuziunea sau divizarea unei persoane juridice aflate in functiune de minimum trei ani.
Potrivit proiectului de lege, orice reducere a capitalului social este aprobata de CSSPP si nu poate sa depaseasca 20% din valoarea minima a acestuia. In situatia reducerii capitalului social cu 20%, furnizorul de pensii private este obligat la reintregirea acestuia intr-un interval cuprins intre trei si sase luni.
Membrii consiliului de supraveghere, consiliului de administratie, directoratului si directorii nu pot fi membri in consiliul de administratie al unui alt furnizor de pensii private sau persoanelor afiliate, depozitarului sau persoanelor afiliate si al societatilor de servicii de investitii financiare sau al persoanelor afiliate cu care furnizorul a semnat un contract de intermediere.
Activele si pasivele fiecarui fond de furnizare sunt organizate, evidentiate si administrate distinct, separat de contabilitatea proprie a furnizorului de pensii private, fara posibilitatea transferului intre fond si furnizor.
Furnizorul de pensii private poate dobandi o parte sau tot capitalul social al altui furnizorul de pensii private numai cu aprobarea prealabila a CSSPP si cu respectarea legislatiei din domeniul concurentei.
Veniturile furnizorului de pensii private se constituie prin deducerea a 2% din activul net al fondului de furnizare a pensiei private. Anterior, ministerul a propus un nivel de deducere de 2,5% din activul net al fondului.
Potrivit proiectului de lege, fondul de furnizare a pensiilor private nu poate fi declarat in faliment.
Resursele fondului de furnizare a pensiilor private se constituie din sumele provenite din activele personale nete ale membrilor, drepturile cuvenite beneficiarilor si nerevendicate in termenul general de prescriptie si sumele provenite din investirea acestora.
Fondul de furnizare a pensiilor private trebuie sa aiba minimum 100.000 de membri, nivel pe care trebuie sa-l atinga in primii cinci ani de la data infiintarii, si se va constitui prin contract de societate civila particulara.
Fondul de furnizare a pensiilor private trebuie autorizat de CSSPP, dupa autorizarea furnizorului de pensii private.
„In cazul in care se constata scaderea numarului de membri si mentinerea acestuia sub minimul legal, timp de un an, CSSPP retrage, prin decizie, autorizatia unui fond de furnizare a pensiilor private”, se arata in document.
Investitiile fondului de furnizare a pensiilor private se efectueaza in conformitate cu dispozitiile prezentei legi si cu normele Comisiei, in scopul furnizarii unei pensii private membrilor fondului.
Furnizorul de pensii private va investi activele fondului de furnizare a pensiilor private in instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite bancare in lei – cel mult 20%, titluri de stat – pana la 70%, obligatiuni si alte valori mobiliare – pana la 20%, titluri de stat si alte valori mobiliare emise de state terte – cel mult 15%, obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine neguvernamentale – pana la 10 % (de la 5%, in varinta anterioara) si alte forme de investitii prevazute de normele CSSPP.
Investitiile activelor fondurilor de furnizare a pensiilor private si rezultatele investirii sunt scutite de impozit.
Activele unui fond de furnizare a pensiilor private nu pot constitui garantii si nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sanctiunea nulitatii absolute a actelor prin care se constituie garantia sau se acorda creditul. De asemenea, activele unui fond de furnizare a pensiilor private nu pot face obiectul executarii silite a depozitarului si nici al unei tranzactii.
Cheltuielile de administrare ale fondului de furnizare a pensiilor private, precum si cele aferente activitatii de depozitare, actuariat si audit, sunt suportate de furnizorul de pensii private.
In schimb, cheltuielile ocazionate de plata pensiei private se suporta de catre membru (beneficiar).