„Tinand cont de proiectele pe care le avem in derulare in prezent, pot estima ca cererea pentru serviciile de buy-back va avea un ritm de crestere de aproximativ 20% in 2008”, a declarat pentru DailyBusiness Bogdan Staicu, seful diviziei Mobexpert Office.
El a precizat ca valoarea mobilei returnate de cumparator se negociaza in fiecare caz in parte, fiind apoi scazuta din comanda de mobilier nou.
[quote=Bogdan Staicu, Mobexpert Office]Frecventa medie de innoire a mobilierului de birou pe pietele Europei occidentale este de 5-6 ani. Spre aceasta tindem si in Romania si cred ca vom ajunge acolo prin 2011[/quote]
Deja se face remarcata tendinta multinationalelor si a firmelor romanesti de a-si innoi mobilierul de birou intr-o perioada mai scurta de timp, de la 8-10 ani in 2004-2005, la 7-8 ani in prezent, a adaugat Staicu.
Deocamdata singurul jucator de top pe acest segment, Mobexpert ar putea fi concurat curand de Elvila.
„Apreciem ca in circa un an, Elvila va putea implementa cu succes serviciul de buy- back pentru mobilier de birou, interesul nostru pentru acest serviciu existand inca de acum doi ani”, a spus si Mihaela Mihai, sef marketing Elvila SA.
Mihai a explicat ca Elvila a adoptat in urma cu doi ani o restructurare a produselor destinate segmentulului office, segmentul de mobilier pretabil pentru aplicarea serviciilor de buy-back.
„Liniile de mobilier de birou Elvila au suferit o schimbare totala in ceea ce priveste atat designul, materialele folosite, cat si accesoriile utilizate, astfel ca in urma cu circa 1 an si jumatate am pornit productia unor linii integral noi de mobilier de birou”, a detaliat seful de marketing al Elvila.
Producatorul suedez Ikea nu are inca un plan clar in aceasta privinta, insa daca ar lansa un astfel de serviciu, el nu s-ar adresa in exclusivitate companiilor.
„Produsele Ikea sunt pentru toata lumea, nu se adreseaza in mod special cladirilor de birouri, astfel incat nu am introdus serviciul de buy-back la acest tip de mobilier. Daca am introduce un astfel de serviciu, el ar fi valabil pentru toate produsele din magazin, pentru a nu exista discriminare intre clientii nostri”, a explicat pentru DailyBusiness Cornel Oprisan, Retail Manager Ikea.
Bogdan Staicu de la Mobexpert a mentionat ca in 2007 serviciul de buy-back a reprezentat aproximativ 6% din totalul serviciilor prestate pentru clientii Mobexpert Office, divizie specializata in retail cu mobilier pentru birouri si colectivitati.
Reprezentantii Mobexpert au declarat anterior ca, pe zona mobilierului pentru birouri, o evolutie foarte buna au cunoscut-o in 2007 serviciile, printre care s-a remarcat cel de buy-back cu o crestere de peste 100% in 2007 comparativ cu 2006.
„In activitatea de comert cu mobilier, divizia Mobexpert Office a inregistrat in 2007 o crestere medie a vanzarilor la nivel regional, incluzand si rezultatele generate de servicii, de 28,5% in comparatie cu 2006”, a precizat Staicu.
Destinatia mobilei refolosite: de regula, donatii
In ceea ce priveste destinatia pieselor de mobilier recuperat de la clienti, cea mai mare parte este selectionata si piesele refolosibile sunt orientate catre activitati filantropice. „In 2005, de exemplu, am donat mobilier de birou localitatilor din Vrancea puternic afectate de inundatii, in 2007 am donat mobilier de birou pentru sectia ORL a spitalului de copii Grigore Alexandrescu. Mobilierul care nu poate fi refolosit este distrus in conformitate cu reglementarile impuse de noile norme de mediu”, mai spune Bogdan Staicu.
Mobexpert a introdus serviciul buy-back in 2004. Potrivit lui Staicu, acesta reprezinta un diferentiator valoros pentru oferta companiei de produse si, totodata, un argument de vanzare apreciat de clienti.
Servicii de buy-back mai sunt oferite doar de cativa jucatori internationali prezenti pe piata locala de mobilier, prin reprezentanti cum ar fi Still Case, Corporate Office Solutions sau Miodino. Oficialul Mobexpert nu a putut face insa o estimare a valorii acestor servicii.
Piata de profil din Romania este estimata, in acest an, de catre Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania, la o valoare de 1,78 miliarde de euro, in crestere cu 8% fata de anul trecut.
Grupul Mobexpert anticipeaza o crestere a cifrei de afaceri proprii de circa 10% in acest an, pana la 185 mil. euro, in linie cu evolutia pietei de mobilier si pe fondul consolidarii pozitiei pe plan regional. Cifra de afaceri realizata de catre grupul Mobexpert in 2007 a fost de 168 milioane de euro, in crestere cu 12% fata de 2006.
Ikea Romania a realizat anul trecut vanzari de 70 milioane de euro, peste doua milioane de clienti achizitionand produse de la magazinul din Baneasa.
Potrivit celor mai recente date, afacerile Elvila s-au ridicat in 2006 pana la 110 milioane euro.