Romania a exportat in primul semestru produse de mobilier in valoare de 600 milioane de euro si a importat de 250 milioane euro. Producatorii romani si-au gasit ca principala piata de desfacere Uniunea Europeana, in timp ce importurile au venit in special din Italia, Polonia si China.
Cifrele arata ca industria autohtona a intrat pe un trend ascendent, specialistii explicand performanta, una record pentru perioada post-decembrista, prin identificarea unei nise profitabile in industria mondiala a mobilei.
Lemn nobil prelucrat manual, design clasic, finisaje de top si preturi competitive. Acestea sunt principalele atuuri identificate de specialisti in oferta romaneasca de mobila pentru export. Cele mai mari vanzari sunt, conform datelor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR), Franta (18,9% din totalul exporturilor de mobila), Germania (17,9%) si Italia (11,9%).
[quote=Aurel Rizea, presedinte APMR]Producatorii romani s-au specializat in productia de mobila din lemn nobil, sculptata, de cele mai multe ori manual, cu o valoare superioara. Cererea pe acest segment este in crestere atat in UE, cat si in tarile emergente.[/quote]
Reprezentantii asociatiei profesionale din domeniu spun ca, urmare a dezvoltarii unei oferte competitive, anul 2008 va fi pentru industria autohtona unul cu adevarat special, exporturile de mobila urmand sa ajunga la 1,3 mld. euro, fata de circa 1,1 mld. euro in 2007.
Producatorii asteapta ca anul acesta, vanzarile de mobila in strainatate sa le depaseasca pe cele din perioada comunista, cand pietele de desfacere erau asigurate prin Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER), organizatie ce reunea tarile din blocul estic.
„2008 va consemna un adevarat record la nivel de exporturi. Nici inainte de 1989 nu am reusit un asemenea volum de exporturi, desi aveam piata CAER la dispozitie”, a declarat Rizea, pentru DailyBusiness.ro
Datele APMR confirma trendul anticipat de Viorel Catarama, patronul Elvila International, unul dintre cei mai mari producatori si retaileri de mobila din Romania, care la inceputul anului estima, pentru DailyBusiness.ro, un reviriment al exporturilor romanesti de mobila.
„Noi la Elvila, dar si alti producatori, am reusit sa redeschidem mare parte din relatiile comerciale cu pietele tinta. Vorbim de fostul spatiu sovietic, dar si de alte piete europene, in special Germania, acolo unde vedem un mare potential pentru vanzarile mobilierului de clasa superioara. In target mai avem Franta, Austria si Benelux”, preciza Catarama.
APMR estimeaza o crestere a exporturilor cu 12-13% in acest an si cu 20-25% in 2009. Producatorii de mobila isi indreapta tot mai mult atentia si asupra pietei locale, aflata intr-un continuu proces de transformare.
Patronul Elvila International estimeaza ca piata romaneasca va urca anul acesta cu circa 8% fata de 2007, pe fondul cresterii si diversificarii cererii, impulsionata in principal de boom-ul imobiliar.
[quote=Viorel Catarama, patron Elvila]Daca pana acum cativa ani, romanii erau oarecum traditionalisti in ceea ce priveste mobilierul, in ultima vreme gusturile s-au diversificat, iar ofertele fabricilor de mobila au urmat aceste trenduri[/quote]
Presedintele Elvila spune ca in piata se inregistreaza o cerere tot mai mare de mobilier modular, multifunctional, insa exista o cerere tot mai buna pentru piesele de mobilier din lemn masiv, de o calitate sporita.
„Piata s-a segmentat, iar oferta s-a specializat catre un public sau produs tinta, tendinta ce va continua si se va accentua in urmatorii ani”, a mai spus Catarama.
Aurel Rizea, presedintele asociatiei patronale din domeniu, considera ca nu este departe momentul in care romanii vor renunta la ideea de a cumpara mobila pentru o viata.
„Mentalitatile se schimba si deja acest fenomen se observa. Jucatorii de tip Ikea au promovat cu succes ideea mobilierului modular, nu foarte scump, pe care poti sa il schimbi fara sa iti afecteze bugetul prea mult”, a declarat Rizea.
Ioan Marginean, directorul fabricii de mobila Silvarom, a explicat recent, pentru DailyBusiness.ro, ca acest fenomen nu a ajuns inca la potentialul real, astfel ca romanii nu sunt, deocamdata, la fel de „dinamici” ca occidentalii, din acest punct de vedere.
[quote= Ioan Marginean, directorul fabricii de mobila Silvarom]In tarile din vestul Europei, mobila se schimba la intervale de timp scurte, de 2-3 ani, in timp ce in Romania suntem obisnuiti cu produse de mobilier greu si de durata, care se lasa mostenire din tata in fiu[/quote]
Pentru a stimula cererea, aproape toti jucatorii, de la Ikea la Silvarom si Mobexpert, au adoptat strategia schimbarii mai dese a pieselor de mobilier, realizand 2-3 astfel de programe pe an.
Potrivit datelor APMR, piata interna de mobila a atins 650 milioane euro in prima jumatate a acestui an.
Pe piata locala de mobila sunt prezente companii autohtone importante precum Mobexpert (cu o retea de 35 hipermagazine si magazine), Elvila (cu o retea de 24 de unitati proprii si 28 de magazine in regim de franciza), Staer (retea de circa 25 de magazine), dar si retaileri internationali precum Ikea sau Kika.