Reprezentantul AOAR a mai spus insa ca, spre deosebire de Romania, in alte state europene, se instituie masuri care sa raspunda nevoilor mediului de afaceri afectat de criza.
„Noi am venit cu masuri prociclice, astfel ca, de exemplu, de la 1 ianuarie 2009, am crescut contributiile sociale cu 3,3%, iar anul trecut TVA a fost majorata cu 5%”, a afirmat Pirvan.
In aceste conditii, secretarul general al Asociatiei a adaugat ca, spre deosebire de alte tari, Legea romaneasca a Codului Fiscal foloseste numai pentru a asigura venituri la bugetul de stat, nu si ca instrument de dezvoltare a companiilor, punct care este „reglementat aproape de 0”.
Mai mult, Pirvan apreciaza ca legile Codului fiscal si Codul de procedura fiscala sunt concepute astfel incat sa serveasca numai companiilor mari, nu si micilor intreprinzatori.
Si asta atat din cauza prevederilor legislative, cat mai ales inaccesibilitatii textului.
„Codul Fiscal ar trebui sa fie conceput sec, ca text, si nu ca literatura, iar normele sa fie date numai pe chestiuni punctuale”, a completat reprezentantul oamenilor de afaceri.
Pe de alta parte, reprezentantul AOAR a mai spus ca o modificare care ar fi impulsionat mediul de afaceri si care ar fi trebuit inscrisa in Codul Fiscal o data cu schimbarile operate la 1 martie, este scaderea contributiilor sociale. Ipoteza este din ce in ce mai des luata in calcul si de Guvern, dar fara un termen precis.
„Aceasta este singura miscare prin care se vor crea locuri de munca noi, cat si scoaterea la suprafata a celor de pe piata neagra”, a mai spus Pirvan.
Modificari aparute in Monitor
Printre cele mai importante modificari aduse Codului Fiscal, publicate in Monitorul Oficial pe 1 martie se numara si aplicarea impozitarii veniturile din asocieri cu o cota anticipata de 3%. Astfel, venitul obtinut de o persoana fizica din asocierea cu o persoana juridica este impozitat cu cota aplicata microintreprinderilor.
De asemenea, firmele care au platit cel putin un trimestru impozitul minim, au doi ani fiscali intr-unul singur, respectiv inainte si dupa 1 octombrie 2010.
Potrivit textului aparut in Monitorul Oficial, normele metodologice cuprind precizari privind incadrarea unor venituri in categoria redeventelor, in concordanta cu prevederile liniilor directoare ale Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Pe de alta parte, normele publicate in MO aduc clarificari si in ceea ce priveste notiunea de plata a unui venit catre un nerezident.
Astfel, daca o persoana juridica rezidenta in Romania realizeaza profituri intr-un alt stat, pentru a se evita dubla impunere, profitul va fi scutit de impozitul pe profit in Romania, cu conditia de a se face dovada ca acesta a fost platit in strainatate.
„Pentru determinarea profitului impozabil la nivelul persoanei juridice romane, veniturile si cheltuielile inregistrate prin intermediul sediului permanent (n.r. din strainatate), reprezinta venituri neimpozabile, respectiv cheltuieli nedeductibile”, se arata in normele din Monitor.
Benzina si motorina mai scumpe
O alta modificare a Codului, operata incepand cu data de 1 martie, este si accizarea componentei bio din benzina si motorina. Acest lucru afecteaza atat persoanele fizice cat si juridice pentru ca benzinarii s-au grabit sa modifice preturile incepand chiar din 2 martie. Cresterea preturilor pentru combustibil a fost de pana la 8 bani pe litru.
Reprezentantul AOAR sustine ca aceasta modificare afecteaza cel mai puternic bugetele companiile din tara noastra, puternic influentate de cresterea preturilor carburantilor.
In acelasi timp, Cristian Pirvan, sustine ca mai toate statele europene au operat modificari ale fiscalitatii, care a devenit un instrument de politica.
„In asta consta ideea de guvernare europeana, de unificare a fiscalitatii, pentru ca in prezent exista 27 de politici fiscale diferite”, a adaugat Pirvan.