Noul Codul Fiscal nu va include niciuna din cerintele importante exprimate de mediul oamenilor de afaceri, este de parere Gabriel Biris, partener in cadrul casei de avocatura si consultanta fiscala Biris&Goran.
„Cea mai importanta dintre acestea se referea la plafonarea contributiilor sociale platite, ceea ce presupune o limitare a bazei de impozitare, asa cum a fost anterior, la circa 3 salarii medii pe economie”, a spus Gabriel Biris. Acesta a completat ca o alta masura reclamata de mediul de afaceri si care inca nu a fost introdusa in reglementarile fiscale este o legislatie a holdingului.
Biris este de parere ca foarte importanta ar fi fost si modificarea modului de calcul al impozitului pe cladiri. In prezent, impozitul pe care il datoreaza o firma pentru cladirea pe care o detine poate fi de cateva ori mai mare decat cel datorat de catre o persoana fizica, ceea ce nu este normal, explica avocatul.
Totodata, o parte a mediului de afaceri a cerut statului sa renunte la impozitul minim. In opinia lui Biris, introducerea acestei masuri a fost o „declaratie de neputinta” a guvernului. „Cand au gandit-o, guvernantii par sa fi pornit de la principiul: haide sa luam cate putin de la toti daca tot nu putem sa luam cat trebuie”, explica Biris. Acesta este insa de parere ca impozitul a avut si o parte buna, pentru ca a scos de pe piata companii care nu aveau niciun rost: „Dar nu este ceva care trebuie mentinut si nici dezvoltat”.
Pe ultima suta de metri, exista insa posibilitatea ca autoritatile sa renunte la impozitul minim si sa includa in Codul Fiscal si alte masuri de relaxare fiscala.
Recent, Senatul a adoptat tacit un proiect de lege care prevede o serie de masuri de relaxare fiscala printre care se numara si anularea impozitului forfetar, spune Luminita Ristea, managing partner in cadrul companiei de consultanta fiscala ConsultingR – membra Nexia. In randul celorlalte masuri ce ar putea fi introduse in Cod, daca proiectul trece si de Camera Deputatilor, se afla anularea restrictiilor privind deductibilitatea TVA la achizitia de autoturisme si la cheltuielile cu combustibilul.
„Totodata se propune reducerea majorarilor de intarziere la plata obligatiilor fiscale de la 0,1% la 0,03% pe fiecare zi de intarziere si o reducere cu 9,5 puncte procentuale a cotelor de contributii de asigurari sociale”, a completat Luminita Ristea.
„Alte prevederi care ar putea sa fie introduse in noul Cod Fiscal se refera la acordarea de deduceri fiscale suplimentare pentru investitii, in cote de pana la 50% din profitul impozabil, si stabilirea unei cote reduse de TVA, de 5%, pentru toate livrarile de locuinte noi, pana la 31.12.2010. Asteptam sa vedem ce se va intampla cu aceasta lege”, a mai spus Luminita Ristea.
Aceasta a subliniat insa ca problema cea mai mare pe care regimul fiscal local o ridica oamenilor de afaceri raman schimbarile extrem de dese ale legislatiei. „Companiile au nevoie in primul rand de stabilitate fiscala. In ultimul timp reglementarile fiscale s-au schimbat intr-un ritm uluitor. Astfel, legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, a fost modificata si completata de peste 40 de ori de la data aparitiei”, a explicat reprezentanta ConsultingR.
Ce modificari aduce Codul Fiscal de la 1 ianuarie
Potrivit reprezentantei ConsultingR, Codul Fiscal ce va intra in vigoare de la 1 ianuarie introduce notiunea de persoane juridice cu sediul social in Romania, infiintate potrivit legislatiei europene (societate europeana sau societate cooperativa europeana), care sunt considerate persoane obligate la plata impozitului pe profit. Impozitul este aplicat asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania, cat si din strainatate.
De asemenea, a completat specialistul fiscal, o alta prevedere ce va fi introdusa in Codul Fiscal ce va aparea de la 1 ianuarie este deducerea din profitul impozabil a dobanzilor, penalitatilor si majorarilor de intarziere datorate de persoanele juridice romane, in cadrul contractelor economice incheiate cu persoanele nerezidente si/sau autoritati straine.
Totodata, pentru corelarea prevederilor Codului Fiscal cu cele ale Codului de procedura fiscala, se modifica termenul de plata a impozitului pe dividendele distribuite care nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Noul termen este data de 25 ianuarie a anului urmator (fata de data de 31 decembrie in reglementarile anterioare).
Codul introduce si modificari privind TVA, care transpun in legislatia nationala efectele prevederilor directivelor europene ce modifica Directiva 2006/112/CE (directiva privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata). Este vorba de asa numitul Pachet TVA, in care sunt cuprinse trei reglementari la nivel european: o directiva noua care modifica locul prestarii serviciilor, o directiva care schimba conditiile de rambursare a TVA-ului achitat de persoane impozabile in alt stat membru si un regulament care instituie o cooperare mai stransa intre administratiile fiscale ale statelor membre. Prevederile vor fi implementate treptat pe faze incepand cu 1 ianuarie 2010 pana in ianuarie 2015.
Totodata, potrivit noului Cod Fiscal, declaratia recapitulativa se va depune lunar (in prezent se depune trimestrial) pana in data de 15 a lunii urmatoare. Aceasta va include si serviciile care sunt efectiv impozabile alaturi de bunurile tranzactionate intre parteneri din state membre diferite.
In fine, conchide Luminita Ristea, noul Cod implementeaza doua reguli de baza privind stabilirea locului de impozitare a serviciilor, diferentiat in functie de calitatea persoanei care face tranzactia si care primeste acest serviciu. Este vorba de regula B2B – servicii prestate intre doua entitati impozabile si de B2C – servicii prestate catre persoane neimpozabile.
Potrivit specialistului fiscal, din cauza schimbarilor in zona TVA, cele mai afectate sunt societatile care deruleaza tranzactii de bunuri si servicii cu statele membre UE.