Marile companii de retail pompeaza in acest an cateva zeci de milioane de euro in zona Moldovei, anticipand dezvoltarea economica rapida si implicit cresterea puterii de cumparare. Specialistii in retail estimeaza ca Moldova reprezinta, din acest punct de vedere, zona cu cel mai mare potential de crestere din Romania.
Miercuri, in numai cateva ore, la Suceava, Flanco a deschis un magazin de 350.000 de euro, Media Galaxy a inaugurat un magazin de 1 milion de euro, iar Mobexpert a inaugurat un hipermagazin in cadrul Shopping City Suceava, investitia fiind evaluata la 2,5 milioane de euro. Astazi, Carrefour va inaugura tot la Suceava, al 12-lea hipermarket din tara, pentru care a cheltuit 20 de milioane de euro.
[quote=Dan Sucu, Mobexpert] Decalajele economice nu trebuie gandite ca o permanenta[/quote]
Acestea sunt doar cateva dintre investitiile semnificative care reflecta, in opinia lui Dan Sucu, presedintele grupului Mobexpert si presedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), potentialul intregii zone a Moldovei.
„Chiar daca mai paupera in acest moment, Moldova este si ramine o regiune europeana. Decalajele economice nu trebuie gandite ca o permanenta. Regiunea Moldovei se va dezvolta si va recupera diferentele. Iar ritmul de dezvoltare va fi chiar mai rapid decit in restul tarii„, a declarat Sucu, pentru DailyBusiness.
„Din aceasta perspectiva, investitiile in retail in aceasta zona sint justificate. Investitorii iau in considerare aceste oportunitati. Tot oportunitati constituie si terenurile disponibile, existenta infrastructuri mai accesibile si, nu in ultimul rind, deschiderea si disponibilitatea autoritatilor locale, dornice sa sprijine astfel de proiecte”, a mai spus presedintele AMRCR.
In prezent, Iasi, Bacau, Suceava si Galati sunt cel mai bine reprezentate orase pe harta retailului modern din zona Moldovei. In fiecare dintre ele exista cel putin un mall, Iasiul, avand, de pilda trei asemenea centre comerciale.
[quote=Dumitru Sechelariu, om de afaceri]Pe termen lung, zona Moldovei devine un bazin de profit mai mult decat unul investitional[/quote]
In Suceava a fost inaugurat de asemenea un centru comercial de tip mall, iar marcile Metro, Kaufland si Selgros fac deja parte din peisajul cotidian. La Iasi, pe langa cele trei mall-uri, iesenii isi pot face cumparaturile la Metro, Billa, Plus, Selgros, la Kaufland si G’Market. Carrefour a deschis, de asemenea, un hypermarket si mai vrea sa inaugureze inca unul. Si bacauanii se pot lauda cu investitii semnificative in retail. La Bacau exista un mall, Metro, Billa, Plus, Selgros si G’Market fiind de asemenea prezente. In topul investitiilor in retail urmeaza Galatiul, unde Metro, Kaufland, Selgros, Billa si Real au deschis magazine. Investitii importante in domeniul retailului sunt si in Piatra Neamt, Vaslui, Focsani, Botosani si alte orase din zona.
De asemenea, Flanco, Altex, Mobexpert si Media Galaxy, dar si Praktiker si Bricostore sunt prezente pe piata din zona Moldovei.
Banii capsunarilor, miza interesului retailerilor
Principala miza a interesului marilor retaileri pentru zona Moldovei este reprezentata de banii celor care muncesc in Occident, adica o suma de ordinul a 1-2 miliarde de euro pe an, in opinia primarului din Iasi, Gheorghe Nichita.
„Avem cam 800.000 de locuitori din zona Moldovei plecati la munca in Occident. Acestia trimit anual in tara in jur de 1-2 miliarde de euro, iar acesti bani se cheltuie in principal pe sectorul imobiliarelor si retail”, explica Nichita, pentru DailyBusiness.
„Din acest punct de vedere, interesul retelelor de tipul Carrefour, Metro, Altex sau Flanco este de inteles. In plus, zona Moldovei este una cu potential de investitii de perspectiva. La Iasi, de pilda, avem investitii din partea celor de la Siemens, Ness si Delphi, dar si multe altele, si cel mai important, majoritatea se afla pe sectorul productiv. Prezenta acestora in zona ridica piata muncii, iar puterea de cumparare creste odata cu majorarea salariilor”, a spus Nichita.
Primarul din Piatra Neamt, Gheorghe Stefan, unul dintre oamenii de afaceri influenti din zona Moldovei, crede ca un alt argument care ii determina pe marii retaileri sa investeasca puternic in zona Moldovei este reprezentat de comportamentul consumatorist al moldovenilor.
„Orasele din Moldova s-au schimbat fundamental in ultimii ani. Sunt mall-uri, hypermarketuri. Asta dovedeste ca sunt bani in piata, ca altfel nu ar fi venit. Cred ca mare parte din interesul retailerilor este dat de apetitul moldovenilor pentru cumparaturi. Va mai aduceti aminte ce nebunie a fost cand s-a deschis Metro la Suceava, cu geamuri sparte, ingramadeala. Oamenilor le place sa cheltuie banii pe cumparaturi de acest gen”, a spus Stefan, pentru DailyBusiness.
Primarul din Piatra Neamt crede ca un alt motiv pentru care retailerii investesc tot mai mult in zona Moldovei este dat de potentialul turistic al zonei, care, pe viitor, ar putea aduce un numar important de clienti.
„Zona Moldovei are un potential turistic urias. Atat la Piatra Neamt, cat si la Suceava si Iasi, exista numeroase zone atractive si este de asteptat ca numarul turistilor sa creasca pe viitor. Asta inseamna clienti si pentru retail, ca doar cumparaturile in vacanta sunt ca sarea in bucate”, a mai spus Stefan.
Sechelariu: Retailul modern ascunde pericole
Omul de afaceri Dumitru Sechelariu, fostul primar al Bacaului, crede ca expansiunea retailului modern in zona Moldovei are si conotatii negative pe langa aspectele pozitive, ce tin de business (investitii, taxe si impozite la bugetul local, locuri de munca) cat si de oferta mai variata de produse pentru clienti.
„Marile retele de retail investesc pentru ca apoi sa scoata banii din zona, in interesul lor exclusiv. Asta inseamna ca, pe termen lung, zona Moldovei devine un bazin de profit mai mult decat unul investitional. Inainte, investitiile in retail apartineau in exclusivitate dezvoltatorilor locali care reinvesteau profitul in acelasi oras sau zona. Acum insa, toti banii se vor scurge cel mai probabil spre Bucuresti si mai departe spre Occident”, a declarat Sechelariu.
Potrivit unui raport al Shopper’s Trend, realizat de ACNielsen Romania, in mediul urban se cheltuiesc in medie, 570 de lei noi pe luna pentru cumparaturile din aceste centre.
Marile retele comerciale din Romania au investit in ultimi zece ani peste 1 miliard de euro pe piata romaneasca, estimeaza Dan Sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR). Conform reprezentantilor AMRCR, comertul modern reprezinta 35% din totalul pietei, intre 70 si 80% dintre furnizorii de produse alimentare fiind romani.