DailyBusinessB:
Care sunt principalele piete externe potentiale pentru parbrizele si geamurile romanesti?
Marius Neagu: Principalele piete externe ar putea fi Bulgaria, Polonia, Slovacia, Cehia, Republica Moldova, Croatia si chiar Spania, pentru produsele speciale. Companiile din Spania ar putea utiliza geamuri pentru vagoane de tren, diverse cabine pentru buldozere si excavatoare.
DB:Care dintre aceste piete este cea mai accesibila?
MN: Cea mai accesibila piata externa este Bulgaria, pentru ca nu are dezvoltata o industrie de profil. Produsele noastre insa vor fi destinate doar pietei de inlocuire, avand in vedere ca in Bulgaria nu exista producatori auto.
DB: Bulgaria este aproape de un alt mare producator, Turcia.
MN: Daca ne este frica de concurenta, nu mai facem nimic!
DB: Cum veti intra pe aceste piete?
MN: Preferam sa operam la nivel regional cu clienti mari, care sa-si desfasoare activitatile in mai multe tari. Exista o tendinta in ultimul timp la nivelul acestor clienti de a-si restrange numarul de furnizori, astfel ca daca vom lucra cu un astfel de client, ii vom putea livra produse in toate tarile in care activeaza.
DB: De ce nu apelati la Bursa de Valori pentru a va finanta proiectele, avand in vedere ca banii obtimuti astfel sunt mai ieftin decat cei de la banci, potrivit unora?
MN: Va exista, in viitor, si intentia de a ne lista la Bursa pentru a ne finanta. Dar in prezent, ne descurcam cu resurse proprii si finantari de la banci.
DB: Din ce fonduri veti asigura cele 6-7 milioane euro necesare dublarii productiei?
MN: Va fi tot un mix de fonduri proprii si imprumuturi bancare. N-as putea sa va spun insa ce pondere va avea fiecare sursa de finantare a investitiei.
DB: Ati deschis recent o fabrica la Buzau. De ce ati ales acest oras?
MN: Personalul calificat este unul din principalele motive pentru care am ales Buzaul ca locatie pentru deschiderea acestei fabrici. Media de varsta a angajatilor este, cu aproximatie, de 30 ani. Majoritatea au lucrat, la un moment dat, la Gerom (fostul furnizor de parbrize pentru Dacia- n.r.).
DB: Cum reusiti sa-i mentineti?
MN: Prin salarii, mult peste media din industrie. Nu va pot furniza insa mai multe detalii.
DB: Au mai fost si alte motive care v-au determinat sa optati pentru Buzau?
MN: Pozitia. Suntem aproape de Bucuresti si implicit, de cele doua autostrazi, care duc spre Pitesti si Constanta. Suntem bine pozitionati si din punct de vedere al apropierii fata de furnizor, fabrica de sticla a Saint Gobain de la Calarasi.
DB: De ce nu vindeti geam termopan si pentru consumatorii casnici?
MN: Noi vindem geam termopan, fara profile, exclusiv pentru segmentul industrial. Daca am fi produs pentru consumatorii casnici, pretul investitiei nu s-ar fi amortizat nicioadata.
DB: Nu va ganditi sa intrati si pe acest segment?
MN: Pe viitor, daca piata de retail a tamplariei termoizolante se va consolida, vom intra si pe acest segment. In prezent, este prea fragmentata si nu stiu cat de mult este orientata spre produse de calitate. De altfel, niciun produs de-al nostru nu poate fi cumparat la poarta fabricii, ci de la distribuitorii cu care lucram.