Acesta nu are voie sa paraseasca tara
in urmatoarele 30 de zile.
Din Rezolutia de incepere a urmaririi
penale intocmita de procurori a rezultat ca exista date si indicii
temeinice potrivit carora, invinuitul Constantinescu Nicusor Daniel
si-a indeplinit in mod defectuos atributiile de serviciu care
decurgeau din calitatea de presedinte al Consiliului Judetean
Constanta in sensul ca a dispus efectuarea unor plati nelegale in
valoare totala de 23.105.903,62 lei (peste 5 milioane euro) dupa
cum urmeaza:
a) 1.239.987,60 lei catre Regia
Autonoma Judeteana Drumuri si Poduri (RAJDP) Constanta, in cadrul
proiectului de interes public judetean „Caravana estivala a
Judetului Constanta” cheltuielile nu au avut legatura cu
obiectivele proiectului (realizarea de perdele forestiere,
reabilitare terenuri degradate, conservare biodiversitate naturala,
dezvoltarea turismului ecvestru etc), proiect adoptat prin Hotararea
CJ nr. 148/2010 si nu au avut legatura cu Protocolul de colaborare cu
autoritati ale administratiei publice si institutii, respectiv RA
ROMSILVA, RAJDP Constanta si SC RAJA SA. in plus, cheltuielile au
fost facute fara sa existe documentatiile tehnico-economice prevazute
de lege (devize de oferta si procese verbale de receptie care sa
ateste realitatea lucrarilor executate in 31 de localitati si
conformitatea acestora cu cerintele proiectului pe de o parte si date
si informatii privind coordonatele cadastrale aferente lucrarilor
realizate pe de alta parte);
b) 13.305.000 lei, reprezentand
plati nerambursabile din fonduri publice catre asociatii si cluburi
sportive; finantarea si platile au fost efectuate numai in baza
hotararilor CJ Constanta (institutie condusa de invinuit), cu
incalcarea flagranta a prevederilor Legii nr. 350/2005 care
reglementeaza regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice
alocate pentru activitati non-profit de interes general si a
prevederilor Legii nr. 69/2000 a Educatiei fizice si Sportului
c) 5.094.836 lei, reprezentand
finantari nerambursabile din fonduri publice catre asociatii si
fundatii cu act in dom cultural; finantarea si platile au fost facute
in baza unei hotarari a CJ Constanta (institutie condusa de
invinuit), fara respectarea normelor legale in vigoare, prevazute de
Legea nr. 350/2005, privind regimul finantarilor nerambursabile din
fonduri publice alocate pentru activitati non-profit de interes
general si de O.G nr. 51/1998, actualizata, privind imbunatatirea
sistemului de finantare a programelor, proiectelor si actiunilor
culturale, care stipuleaza in mod expres principiile si regulile in
care se pot asigura finantari nerambursabile din fonduri publice;
d) 1.054.405,98 lei, rezultata din
aceea ca a acceptat si a decontat o cota de 23% din valoarea
lucrarilor de impadurire si pepiniere executate de Regia Autonoma
Judeteana de Drumuri si Poduri Constanta, reprezentand cheltuieli
indirecte, in loc de 18%, cat ar fi fost legal
e) 761.749,06 lei, reprezentand o
plata pentru lucrarile de impadurire efectuate asupra unei suprafete
de 50 de ha din comuna Independenta, jud.Constanta, in conditiile in
care contravaloarea acestor lucrari fusese deja achitata anterior, in
anul 2011.
f) 1.650.925,04 lei, reprezentand plati
nelegale catre SC Domeniul Public si Privat Judetean Constanta,
respectiv contravaloarea inchirierii unui numar de 11 autoturisme, cu
incalcarea prevederilor OG nr. 80/2001 care impuneau limitarea
consumului de carburanti si a numarului de autoturisme pentru toate
institutiile publice, inclusiv pentru consiliile judetene (la un
numar de sase autoturisme cu un consum lunar pe autoturism de 150
litri benzina/motorina) si interdictia inchirierii de autoturisme de
catre toate institutiile publice.
Faptele sus mentionate s-au
petrecut in cursul anului 2012 (punctele a-e), respectiv perioada
2012/2012 (punctul f), conform DNA.
Intr-un dosar separat,
procurorii aceluiasi serviciu teritorial au dispus inceperea
urmaririi penale si extinderea cercetarilor fata de Constantinescu
Nicusor Daniel, in calitate de presedinte al CJ Constanta, in sarcina
caruia s-a retinut infractiunea continuata de abuz in serviciu
contra intereselor publice, daca functionarul a obtinut pentru
sine sau pentru altul avantaje patrimoniale sau nepatrimoniale, cu
consecinte deosebit de grave.
In aceasta cauza separata,
procurorii au constatat, prin rezolutie, ca exista date si indicii
temeinice potrivit carora, invinuitul Constantinescu Nicusor Daniel
nu si-a indeplinit sau si-a indeplinit in mod defectuos atributiile
de serviciu care decurgeau din calitatea de presedinte al Consiliului
Judetean Constanta in sensul ca, in perioada 2009 – 27 noiembrie
2013, nu a asigurat, potrivit legii, finantarea Centrului Militar
Zonal Constanta, neefectuand reparatiile necesare la sediul acestuia,
dispunand rezilierea contractelor pentru furnizarea de utilitati si
servicii de paza necesare functionarii in conditii normale a
Centrului si incercand, in doua randuri, sa evacueze institutia din
sediul pe care il ocupa in prezent. Aceste demersuri au afectat
activitatea Centrului Militar Zonal Constanta pe de o parte, iar pe
de alta parte Consiliul Judetean Constanta a obtinut un folos
patrimonial nejustificat din sumele neplatite Centrului.
De
asemenea, in perioada in mai 2012 – octombrie 2013, a refuzat sa
dispuna, potrivit Legii nr.446/2006, plata serviciilor de
telefonie de care beneficia Centrul Militar Zonal Constanta
pentru indeplinirea misiunilor specifice, in valoare de 3.958 lei.
Aceste costuri au fost suportate de Ministerul Apararii Nationale –
Comandamentul Comunicatiilor si Informaticii Bucuresti, fiind astfel
provocat un prejudiciu patrimoniului acestei unitati, in cuantum de
3.958 lei.
Conform DNA, invinuitului Constantinescu Nicusor
Daniel i s-au prezentat acuzatiile in conformitate cu prevederile
art. 6 alin. 3 Cod de procedura penala.
Fata de invinuitul
Constantinescu Nicusor Daniel procurorii au dispus masura obligarii
de a nu parasi tara pentru o perioada de 30 de zile.
DNA
precizeaza ca inceperea urmaririi penale este o etapa a procesului
penal reglementata de Codul de procedura penala, avand ca scop
crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului,
activitate care nu poate, in nicio situatie, sa infranga principiul
prezumtiei de nevinovatie.