„Pana acum, marile retele de retail isi faceau de cap in Romania”, a declarat Sorin Minea, directorul general de la Angst si totodata presedintele Asociatiei Romane a Carnii.
„Ca sa intri sa iti vinzi produsele in hipermarketuri, trebuia sa platesti zeci de taxe, si in plus, prin contract, erai obligat sa le dai pretul cel mai mic. Daca vindeai in alta parte sub pretul oferit lor, iti disparea instant marfa de pe rafturi si mai plateai si penalizari”, explica Minea.
Noua lege a comertului cu produse alimentare, adoptata de Camera Deputatilor, va face insa lumina in piata si va interzice contractele de exclusivitate.
[quote=Aurel Popescu, presedintele Rompan]Abia acum va incepe adevarata concurenta in industria alimentara romaneasca[/quote]
Potrivit specialistilor, intrarea in vigoare a legii va relansa competitia, in special pe segmentul magazinelor de proximitate, a caror miza este uriasa. Acopera peste 60% din populatia tarii.
„Odata eliminate preturile minime, veti vedea ca magazinele de cartier vor incepe sa aiba preturi tot mai mici fata de supermarketuri, pentru ca si cheltuielile lor sunt incomparabil mai mici decat ale gigantilor din retail”, a afirmat Sorin Minea.
Efectul? „Concurenta va creste si clientii vor avea de ales intre a merge la hipermarket si a-si procura alimentele de la magazinele mai mici. In plus, batalia se va resfrange si in randul marilor jucatori. Daca acum preturile sunt cam aceleasi peste tot, de anul viitor veti vedea o adevarata batalie pe pret„, a declarat directorul general de la Angst.
Sorin Minea a dezvoltat o asemenea retea de magazine de proximitate, segment pe care sunt prezenti, tot mai mult, si marii jucatori, de la Carrefour, prin brandul „Carrefour Express”, pana la jucatorii de discount, precum Plus sau Minimax.
Shopping-ul ca distractie, exploatat de marile retele
Marile retele de retail precum Carrefour, Metro, Billa, Kaufland sau Real au avut pana acum succes in Romania pentru ca au stiut sa exploateze cel mai bine ideea de „shopping-fun„, spun expertii de la compania de consultanta si studii de piata GFK Romania.
Oferta mare de produse, promotiile, spatiile destinate copiiilor, tot mixul de oferta i-a indemnat pe multi sa transforme shoppingul intr-una dintre principalele distractii, mai ales in weekend.
„Din studiile pe care le-am facut, romanilor le place foarte mult sa socializeze atunci cand merg la cumparaturi. Iar hipermarketurile tocmai asta le-au oferit”, a spus Diana Toma, cercetator senior la compania de cercetari Gfk Romania.
Miliardele de euro imprumutati de romani s-au regasit, astfel, si in profiturile unor jucatori precum Carrefour, care a reusit, de exemplu, anul trecut, sa realizeze cea mai mare rata de crestere de vanzari (51,8%) din toate cele 30 de tari in care este prezent.
Potrivit expertilor, odata cu aparitia crizei, vanzarile marilor retaileri au inceput sa scada, iar miza comertului de proximitate a devenit, astfel, mult mai puternica.
Sarbu: „Preturile vor scadea cu pana la 30%”. O varianta credibila?
Ilie Sarbu, ministrul Agriculturii, a declarat, marti, ca intrarea in vigoare a legii comertului produselor alimentare va aduce, in cateva luni, o posibila scadere a pretului alimentelor cu pana la 30%. Entuziasmul ministrului este temperat insa de producatori (cititi si un comentariu al lui Valentin Gros, editor DailyBusiness.ro, pe aceeasi tema: Ministrul Agriculturii a visat ca mancarea se va ieftini).
„O scadere cu 30% este putin probabila„, a declarat Aurel Popescu, presedintele Rompan.
„Insa daca iei in calcul ca profiturile hipermarketurilor depasesc 30%, iar pretul de raft este umflat de zeci de taxe pe care le platim noi, producatorii, nu este exclus ca pe unele produse, preturile sa atinga pe termen mediu un astfel de procent”, a precizat Popescu.
[quote=Sorin Minea, presedinte Asociatia Romana a Carnii]Pe ansamblu, noi am estimat o scadere de preturi in medie de 10% pe intreg sectorul alimentar, urmare a aplicarii a acestei legi[/quote]
Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara, a declarat ca efectele aplicarii legii se vor simti, cel mai probabil, intr-un termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare.
„La fel s-a intamplat in Franta, unde legea care reglementeaza relatiile dintre producatori si retaileri si-a vazut efectele pozitive intr-un interval de 6 luni. In prima faza, piata a resimtit o crestere de preturi pe sectorul retailului modern, insa apoi, odata cu dezvoltarea unei oferte puternice din partea magazinelor de proximitate, preturile au inceput sa scada, iar marile retele de retail au inceput sa se concureze intre ele”, a explicat Frumosu.
Se va intampla acest lucru si la noi? Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, organizatie ce reuneste cei mai mari jucatori din piata, precum Metro, Carrefour, Cora, Selgros sau Altex, spune ca in niciun caz.
„Dimpotriva, vor interveni scumpiri pentru ca, neexistand un contract cadru, producatorii vor putea creste preturile practic fara nicio limita. In plus, daca va fi aplicata legea, volumul de comenzi va scadea drastic, iar acest lucru se va resimti tot in preturi”, a aratat Manolache.
Ovidiu Gheorghe, presedintele Patronatului Viei si Vinului, este insa optimist. El crede ca, pana la urma, interzicerea clauzelor speciale in relatia dintre producator si retailer se va resimti in concurenta.
„Sa nu se astepte nimeni ca preturile sa scada imediat. De la promulgarea legii de catre presedinte si aparitia ei in Monitorul Oficial, vor urma 2 luni in care toate contractele comerciale ce vizeaza vanzarile de produse alimentare va trebui aduse in concordanta cu legea. Multe nu vor mai fi incheiate deloc. Va fi un soc in piata, dar care va genera efecte pozitive”, a declarat Gheorghe.
O lege extrem de controversata
Legea privind comercializarea produselor alimentare a pornit de la nemultumirile producatorilor romani din industria alimentara. Acestia s-au plins de faptul ca, pentru a vinde in marile magazine, retailerii i-au fortat sa plateasca zeci de taxe, de la cea de intrare in magazin, la cea de raft, de promovare, de exclusivitate si pana la taxa pentru deschiderea unor noi magazine.
„Producatorii ajunsesera sa plateasca din propriul buzunar dezvoltarea unor noi magazine. In plus, toate actiunile promotionale pe care le faceau retailerii, le realizau pe banii producatorilor. Cine refuza sa plateasca, era delistat automat, fara niciun preaviz „, spune Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii.
Prin noua lege, toate taxele de acest gen au fost eliminate. „S-a facut dreptate. Nu zice nimeni ca legea e perfecta, insa era nevoie sa fie aprobata, pentru ca practic producatorii romani devenisera sclavii marilor companii”, a declarat Dragos Frumosu
„I-am invitat pe retaileri sa continuam discutiile, sa gasim cele mai bune solutii ca legea sa isi gaseasca efectele, sa avem o concurenta reala in piata”, a mai spus sindicalistul.
In tabara cealalta, retailerii acuza faptul ca legea a fost aprobata in pripa, fara sa fie consultati, si anunta ca prejudiciile sunt incalculabile.
„Legea este anticoncurentiala pentru ca stabileste, in mod unilateral, obligatii restrictive doar pentru comercianti”, a declarat Adrian Mihalache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).
[quote=Adrian Mihalache, secretar general AMRCR]Aceasta lege nu are la baza niciun o fundamentare legala, niciun studiu de impact[/quote]
Marii retaileri au cerut presedintelui Traian Basescu sa nu promulge legea. In caz contrar, ei ameninta cu stoparea investitiilor in retailul romanesc si disponibilizari de personal.
„Este evident ca retailerii nu vor mai avea niciun fel de motivatie in a investi in comertul modern din Romania, daca li se pun astfel de piedici”, a aratat Mihalache.
Producatorii romani spun ca represaliile se vor traduce prin delistarea produselor romanesti si cresterea importurilor. „Ne vom trezi ca vor aduce mai multa marfa din import. Ne asteptam la aceasta situatie. Daca vrem insa sa avem o industrie alimentara romaneasca, trebuie sa rezistam si sa cautam piete alternative de desfacere, iar comertul de proximitate reprezinta o sansa uriasa”, a declarat Sorin Minea de la Asociatia Romana a Carnii.
Expertii din retail estimeaza ca marii jucatori nu vor renunta la piata romaneasca, in ciuda noilor reglementari.
„Romania are inca potential de crestere in conditiile in care doar 43% din populatie este acoperita de comertul modern. Chiar si in Bucuresti, unde procentul este de 73%, mai este loc de dezvoltare”, a declarat Diana Toma, de la compania de cercetari Gfk Romania.
„Acum tindem sa credem ca lucrurile o sa inceapa sa se stabilizeze si, bineinteles de aici o sa inceapa batalia intre marii comercianti”, a mai spus Toma.
Potrivit unui studiu GFk, dat publicitatii saptamana trecuta, comertul modern a avansat cu 3 procente in acest an fata de perioada similara din anul trecut. Cel mai mult a crescut cota de piata a hipermarketurilor, de peste 5 ori in ultimii 4 ani, de la 4% la 20%, in timp ce cota discounterilor a urcat de 4 ori – de la 2% in 2005 la 8% in prezent.