Romania a iesit din recesiune si va mentine ritmul
reformelor, deoarece nu este inca momentul de a sarbatori cu sampanie,
provocarea Guvernului fiind sa nu faca „niciun pas inainte”, sa
deruleze o politica prudenta si sa nu se intoarca la populism, [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-finante-banci/boc-catre-fmi-economia-romaniei-a-avansat-un-pic-65763/]a spus, luni, premierul Emil Boc oficialilor FMI[/url].
Daca ar fi sa ne luam dupa statisticile de consum,
romanii nici nu viseaza la sampanie, in conditiile in care nu mai au bani nici
macar de-o bere.
Potrivit ultimului raport financiar al SABMiller, grup din care face parte
Ursus Breweries, cel mai mare jucator din industria berii, romanii consuma tot
mai putina bere, “din cauza efectelor mediului economic fragil si a masurilor
guvernamentale de austeritate”.
„Efectele
(increderii scazute – n. red.) sunt vizibile in volumele de bere din doua
domenii, vanzarile din HoReCa (hoteluri, restaurante – n.red.) afectate de
faptul ca romanii ies mai rar la restaurante, terase, etc si a volumelor din
magazine, unde romanii continua sa cumpere bere, dar in cantitati mai
mici”, a declarat Grant McKenzie, VP Marketing al Ursus Breweries.
Consumul de bere pe cap de locuitor a scazut cu 15 litri in ultimii trei ani,
la 78 litri, arata datele Asociatiei Berarii Romaniei. Jens Hoesel,
directorul general al Bergenbier, estimeaza ca vanzarile de bere vor continua
sa scada in acest an, cu aproape 10%.
[img=1913][/img]
„Piata si-a incetinit scaderea in acest an, iar pana la sfarsitul lui 2011
estimam o diminuare cu o singura cifra. Criza economica isi face in continuare
simtit efectul, iar pentru a reveni la vanzarile dinaintea recesiunii va mai
trebui sa treaca ceva timp”, a declarat Jens Hoesel, directorul general al
Bergenbier.
Ursus, cel mai
mare jucator din piata, care are in portofoliu branduri precum Timisoreana,
Ursus, Ciucas, Peroni sau Pilsner Urquel, a inregistrat in perioada aprilie –
iunie 2011 o scadere de 3% a vanzarilor in volum comparativ cu intervalul
similar din 2010.
In primul
trimestru al anului fiscal aprilie 2010 – martie 2011, vanzarile Ursus au
scazut cu 8%.
Ursus este primul berar care si-a facut publice vanzarile.
[b]De ce este
relevanta piata berii?[/b]
Evolutia industriei berii este importanta pentru ca reprezinta un indicator al
consumului in Romania. Si asta in conditiile in care industria berii plateste
la bugetul de stat cel mai mare procent al accizelor din intreaga industrie a
bauturilor – 270 milioane euro in 2010.
Opinia economistilor este unanima. Daca nu
relansam consumul, nu avem practic nicio sansa sa iesim din criza economica.
„Energia, berea si cimentul sunt considerate de catre analisti ca un proxy
(indicator – n. red.) bun pentru PIB”, a declarat Matei Paun, managing
partner al BAC Investment Bank.
[img=1912][/img]
Potrivit datelor
asociatiei Berarii Romaniei, piata berii a scazut cu 2% in primul trimestru, la
2,8 mil. hectolitri de bere. Per ansamblu in ultimii trei ani, vanzarile de bere
din Romania s-au redus cu 16%, de la 20,2 milioane hectolitri in 2008, la 17
milioane de hectolitri in 2010, valoarea pietei fiind estimata la 1,53 miliarde
euro.
2010 a fost cel
mai prost an al industriei berii din Romania.
Principalii producator de bere din Romania sunt Bergenbier, Heineken Romania,
Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Beweries.
Urmare a scaderii vanzarilor, producatorii au inchis trei fabrici si au
disponibilizat 2.000 de angajati. Firmele din industria berii grupate in
Asociatia Berarii Romaniei detin 10 fabrici pe piata locala in prezent, cu trei
mai putin fata de 2009.
Aproape 99% din piata berii este acoperita de productia locala, avand cel mai
mic procent de importuri din industria alimentara, potrivit reprezentantilor
Asociatiei Berarii Romaniei.
[b]Romanii prefera berea ieftina, la PET[/b]
Pe fondul scaderii veniturilor si intrarii in piata a multor marci private,
romanii s-au orientat in ultimii ani catre berea ieftina, in special la PET.
„Putem spune ca berea la PET s-a nascut in Romania, care a fost leaganul
acestui tip de produs, extinzandu-se apoi in Bulgaria, Cehia, Ucraina si
Rusia“, a spus Derck van Karnebeek, director general al Heineken si presedinte
al Asociatiei „Berarii Romaniei”.
Potrivit studiilor de specialitate, cei mai multi romani prefera berea blonda.
49% o beau la PET, 31,7% la sticla, 16% la doza, iar 3% la draught.
Consumul de bere pe cap de locuitor a scazut de la 93 litri in 2008 la 78 litri
in 2010. Din acest punct de vedere, ne aflam aproape de media europeana, care
este de 77 litri. Suntem la acelasi nivel de consum ca si spaniolii.
Cei mai mari bautori de bere din UE sunt cehii, cu un consum de 159 de litri pe
cap de locuitor, urmati de nemti cu 109 litri, austrieci – 106 litri, irlandezi
– 91 de litri si sloveni cu 88 de litri de bere pe cap de locuitor.
Cum se fabrica berea in Romania,
aflati dintr-un [url=
https://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/cum-se-fabrica-berea-in-romania-foto-reportaj-50080/]reportaj
DailyBusiness.ro[/url]