„Ministerul Transporturilor a facut ceea ce trebuia in privinta tronsonului Cernavoda-Medgidia. A facut toate notificarile necesare, prevazute in contract”, a declarat Gheorghe Boeru, proprietarul firmei Romair Consulting, specializata in servicii de proiectare si consultanta pe infrastructura.
El a adaugat ca ar fi foarte bine sa fie scos la licitatie cat mai repede acest tronson, intrucat „s-a muncit foarte mult la el”, iar romanii si-ar fi dorit sa mearga pana la mare pe autostrada din vara aceasta.
„Consortiul care va castiga va propune probabil alta solutie tehnica, mai ieftina si mai fezabila. Noi vom participa alaturi de alte 3 companii pe partea de executie”, a mai spus Boeru.
In cazul in care contractul va fi semnat pana la toamna, tronsonul ar putea fi finalizat in doi ani, a precizat acesta. Termenul avansat coincide cu programul autoritatilor.
Astfel, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a declarat luni ca in august ar putea fi semnat contractul cu noul constructor.
Totodata, potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, contractele de acest tip au ca termen de finalizare 18-24 de luni.
Astfel, autotostrada catre mare ar putea fi gata in 2013.
Boeru a explicat ca realizarea acestui tronson dureaza mult din cauza portiunilor dificile, precum cea de traversare a canalului Dunare-Marea Neagra.
In opinia acestuia, ceea ce au facut francezii, respectiv sa ceara milioane de euro suplimentar, nu este tocmai fair-play, mai ales ca statul nu avea de unde sa-i scoata, fiind vorba de un contract finantat printr-un program UE.
„Eu, daca eram premier, reziliam si celelalte contracte cu Colas, care detine 30% din contractele de mentantanta a drumurilor judetene din Romania”, a mai spus Boeru.
Autostrada A2, denumita si Autostrada Soarelui, va lega la finalizare Bucurestiul de Constanta si va avea in total 225 km.
Tronsonul Cernavoda-Medgidia are 20 km lungime. Colas a primit in noiembrie 2008 contractul pentru acest tronson, in valoare de 224 milioane euro.
Lucrarile la acest tronson au inceput in iunie 2009 si trebuia finalizate in vara acestui an, potrivit datelor CNADNR.
Ca reactie la anuntul privind rezilierea contractului, Colas a sustinut ca a primit autorizatiile si terenurile doar pentru constructia a 6 km din tronsonul Cernavoda-Medgidia, asteptand decizia oficiala pentru restul de 14 km.
[quote=Cristian Erbasu, presedintele Patronatului Societatilor din Constructii]Poate de acum nu vor mai alege ofertantul cel mai ieftin, ci oferta cea mai justificata[/quote]
Scoaterea la licitatie a tronsonului Cernavoda-Medgidia trezeste si interesul Romstrade, compania de constructii a omului de afaceri Nelu Iordache.
„Personal nu cunosc detaliile care au condus la luarea deciziei respective. Dar daca au existat motive, si nu cred ca CNADNR a luat aceasta decizie fara o analiza detaliata, consider ca este un semnal pozitiv. Termenii contractuali trebuie sa fie respectati de ambele parti contractante”, a declarat Gheorghe Racaru, directorul de dezvoltare al grupului de firme controlat de Nelu Iordache, care include si Romstrade.
„Avem resurse sa participam la noi proiecte de constructii, atata timp cat constructiile respective fac parte din obiectul de activitate al companiei. In cazul particular al respectivului tronson de la A2, vom analiza conditiile si criteriile ce vor fi solicitate in documentele de licitatie”, a mai spus Racaru.
[img=1395]foto: cnadnr.ro[/img]
La randul sau, Bogdan Sgarcitu, directorul de comunicare al companiei Bechtel, care realizeaza Autostrada Transilvania, a spus ca „atata vreme cat este o masura contractuala si nu un abuz, nu vad nicio problema”.
Intrebat daca decizia Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ar putea transmite un semnal negativ constructorilor straini, Sgarcitu a aminit ca la ultima licitatie pentru sectiunea Timisoara-Lugoj din coridorul IV au participat destule companii din afara tarii.
Cum pot fi evitate conflictele dintre stat si constructori
„CNADNR a procedat corect, astfel incat tronsonul sa fie finalizat cat mai repede. Contractul era intr-un impas”, a declarat Cristian Erbasu, presedintele Patronatului Societatilor din Constructii (PSC).
El a adaugat ca acest caz trebuie sa fie o lectie atat pentru stat, cat si pentru constructori.
„Poate de acum nu vor mai acorda contracte ofertantului cel mai ieftin, ci constructorului cu oferta cea mai justificata, astfel incat sa se evite situatiile conflictuale precum aceasta”, a precizat Erbasu.
Pe de alta parte, ar fi bine ca si constructorii sa-si dea seama ca termenele contractuale trebuie respectate si sa nu mai subevalueze costurile la licitatie, a mai spus reprezentantul PSC.
El a explicat ca anumite firme solicita exagerat mai multi bani suplimentar. „Acest lucru s-a tot mostenit, se face de ani de zile. A ajuns aproape o regula nescrisa”.
Astfel, si statul trebuie sa-si faca treaba cum trebuie, considera Erbasu.
„Majoritatea cazurilor de atribuire a contractelor de lucrari lasa loc de acte aditionale inca din momentul licitatiei. Documentatia este incompleta, eronata si de multe ori necesita schimbari majore”, a mai spus reprezentantul PSC.
El a precizat ca inca de la inceput clauzele contractuale trebuie sa fie cat mai clare, sa nu lase loc la interpretari.
„Lucrarile suplimentare trebuie sa aiba o valoare de maxim 10-20% din nivelul contractului initial, si nu 50% sau chiar dublu”, a mai spus reprezentantul PSC.
[quote= Gheorghe Boeru, Romair Consulting]Eu, daca eram premier, reziliam si celelalte contracte cu Colas[/quote]
Conflictul privind tronsonul Cernavoda-Medgidia este asemanator celui din 2006, legat de Centura Sibiului. Aceasta are 20,8 kilometri, dintre care 17,2 kilometri in regim de autostrada.
Cei 20,8 kilometri sunt impartiti in doua tronsoane, primul fiind realizat de consortiul Geiger-Boegl-Comtram, iar cel de-al doilea de catre Vectra Service din Brasov.
Partea de autostrada face parte din Culoarul IV European, care va face legatura intre Constanta si Nadlac.
Lucrarile au inceput in primavara anului 2003, iar in toamna anului 2006 ar fi trebuit sa fie incheiate. La termenul de finalizare insa, doar 40% din centura ocolitoare era gata si, din cauza intarzierilor prea mari si a depasirii costurilor prevazute in contract, Ministerul Transporturilor a reziliat, in octombrie 2006, contractul cu constructorul initial al centurii, firma italiana Todini Construtioni Generali.
In mai 2007 a fost incheiat un nou contract de constructie, termenul fiind aprilie 2011. Autoritatile din Sibiu au cerut insa in repetate randuri ca termenul sa fie devansat, astfel ca centura a fost data in folosinta la finalul anului 2010.
In realizarea proiectului centurii ocolitoare a Sibiului s-au investit, din fondurile europene ISPA si ale Guvernului Romaniei, aproximativ 100 milioane de euro, din care 14 milioane de euro au costat exproprierile.