- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Omul care a condus OMV timp de zece ani, despre ce-ar avea de invatat autoritatile romane de la statul austriac

21 Sep, 00:01 • gecad.net
Solutia imprumuturilor externe nu este foarte indicata pentru Romania, deoarece costurile la care tara are acces sunt destul de mari, a declarat pentru DailyBusiness.ro Richard Schenz, vicepresedinte al Camerei Economice Federale a Austriei si omul care a condus timp de 10 ani gigantul OMV, intre 1992 si 2001.
Omul care a condus OMV timp de zece ani, despre ce-ar avea de invatat autoritatile romane de la statul austriac

In opinia sa, cele mai potrivite surse de finantare pentru perioada crizei raman fondurile europene, iar finantarea statului ar putea fi realizata din bani obtinuti din privatizari.

Fostul sef al OMV a vorbit totodata despre modul in care companiile austriece au facut fata crizei, si exemplele pe care firmele locale le-ar putea urma.

DailyBusiness.ro :

Ce solutii au gasit firmele austriece pentru a iesi din criza, solutii care, eventual, ar putea fi folosite si de companiile romanesti?
Richard Shenz : Cred ca o solutie foarte buna, adoptata de majoritatea companiilor austriece, a fost introducerea joburilor part-time. Majoritatea firmelor au incercat sa faca cat mai putine restructurari, aplicand aceasta metoda.

In felul acesta ele au reusit sa isi mentina forta de munca de care vor avea nevoie in viitor, atunci cand pietele isi vor reveni. De regula, cei care muncesc part-time primesc pentru 50% din munca circa 60% din salariul initial.

Ceea ce incearca acum firmele dar inca nu au reusit sa obtina a fost flexibilizarea programului de munca.

DB : Ce ar presupune aceasta?
RS : Adaptarea orarului de munca la sezonalitate. Mai precis, daca o companie are mai multe comenzi, atunci orele de munca ar trebui sa creasca, iar atunci cand comenzile se reduc, programul de munca ar trebui la randul sau redus. Ar trebui introdusa o prevedere ca, intr-o perioada de, sa zicem, doi ani, angajatorii sa poata compensa scaderile de ore de munca din anumite perioade cu cresterile din alte perioade, asa incat sa nu mai fie obligati sa plateasca ore suplimentare.

Perioadele mai slabe ar fi compensate de cele mai aglomerate, iar media rezultata ar fi un orar de munca normal.

In felul acesta, ar fi platite doar orele efective de munca, iar angajatorii nu ar trebui sa plateasca foarte mult orele suplimentare. In prezent, suntem in discutii cu sindicatele cu privire la acest aspect.

DB : Ce s-a intamplat in Austria cu sectorul public in perioada crizei? A fost la randul sau restructurat?
RS : Sectorul public nu a facut restructurari. Si la noi administratia publica este putin supradimensionata in raport cu capacitatea economica, dar administratia noastra este oricum mult mai redusa decat in Romania.

DB : Ce solutii adoptate de Austria pentru a iesi din criza credeti ca ar putea fi implementate si de Romania?
RS : Nu cunosc foarte bine cazul Romaniei. Ceea ce va pot spune insa este ca si noi am apelat la imprumuturi externe, de la Banca Mondiala si alte institutii, pentru a dezvolta anumite investitii in infrastructura. Ne-am permis insa aceste imprumuturi pentru ca ratingul de care beneficiem este foarte bun, asa ca avem acces la imprumuturi ieftine.

In Romania aveti insa de platit un cost mai mare, asa ca ar fi bine daca tara s-ar concentra in special pe cheltuirea banilor de la Bruxelles pentru construirea de infrastructura, autostrazi. Asta inseamna ca veti crea o multime de locuri de munca, facand lucruri de care oricum veti avea nevoie in viitor. Asadar, in opinia mea ar fi bine daca ati incerca sa folositi banii care oricum va sunt rezervati la Bruxelles.

DB : Ce ar mai putea face Romania pentru a imbunatati starea finantelor publice?
RS : Ar trebui sa privatizeze cat mai mult. Privatizarile ar putea aduce bugetului finantele necesare. Nu are rost ca statul sa conduca companii care pot fi la fel de bine in administrare privata.

DB : Austria a facut acest lucru?
RS : Da, a privatizat masiv, dar mai este inca loc. Exista in prezent o lege care spune ca furnizorii de utilitati trebuie detinuti in proportie de minim 51% de stat. Cred ca am putea reduce acest procent la 25%.

DB : Care sunt domeniile care va asteptati sa cunoasca o explozie pe piata locala, dupa criza, si care sunt pietele care va asteptati sa se comprime ca urmare a crizei?
RS :Cred ca va fi o crestere ampla a infrastructurii in Romania. Asta inseamna joburi, o circulatie mai buna a economiei.

DB : Ce evolutie va asteptati sa aiba sectorul bancar local, destul de afectat de criza si de probleme de imagine in ultimul timp?
RS : Cred ca acum bancile au ceva probleme cu creditele neperformante acordate si trebuie sa constituie provizioane. Nu as putea sa comentez mai multe, pentru ca nu sunt specialist pe acest sector.

DB : Ati condus timp de zece ani OMV, deci aveti o experienta foarte bogata in managementul privat, iar acum sunteti consilier al ministrului de finante austriac. Este o practica in Austria, ca specialistii din mediul privat sa fie „imprumutati” de autoritatile publice?
RS :Da, Austria face acest lucru. De exemplu, fosti manageri din zona privata fac parte din comisiile de supraveghere ale companiilor de stat sau sunt numiti chiar sefi de institutii de stat. Asta e foarte important.

DB : Se compara cele doua experiente?
RS : Viata mea este foarte asemanatoare. Pot sa spun ca am o sumedenie de lucruri de facut, ca si in trecut, dar sunt mai putin nervos. In plus, sunt constient de faptul ca pot sa fac ceva, dar nu trebuie neparat sa fac – presiunea a mai disparut. In prezent, sunt consilier al ministrului de finante si am totodata o mica firma, pe care o conduc impreuna cu cativa parteneri.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Cum a reușit Emil Mitrache să-și cumpere o proprietate impresionantă din câștigurile din „La Bloc”
Cum a reușit Emil Mitrache să-și cumpere o proprietate impresionantă din câștigurile din „La Bloc”
Orașul cu cei mai mulți milionari. Destinația exclusivistă unde se află cei mai bogați oameni din lume și un centru financiar global de top
Orașul cu cei mai mulți milionari. Destinația exclusivistă unde se află cei mai bogați oameni din ...
Un alt oraș italian iubit de români ia măsuri radicale pentru a limita turismul în masă!
Un alt oraș italian iubit de români ia măsuri radicale pentru a limita turismul în masă!
Când se împodobește, de fapt, bradul de Crăciun. Tot mai puțini români mai țin cont de ce spune tradiția creștină
Când se împodobește, de fapt, bradul de Crăciun. Tot mai puțini români mai țin cont de ce spune ...
Substanța rară creată de om care valorează mai mult de 62 de trilioane de dolari. Un gram din ea costă fabulos de mult!
Substanța rară creată de om care valorează mai mult de 62 de trilioane de dolari. Un gram din ea ...
Marea Piramidă din Giza nu are câte laturi se credea. Iluzia optică a bulversat mulți oameni
Marea Piramidă din Giza nu are câte laturi se credea. Iluzia optică a bulversat mulți oameni
Restaurantul din Europa unde nu există niciun chelner. Mâncarea vine pe un trenuleț electric, ce se întinde pe o șină de 600 de metri
Restaurantul din Europa unde nu există niciun chelner. Mâncarea vine pe un trenuleț electric, ce se ...
Prețurile explodează, iar România riscă să devină o țară de chiriași!
Prețurile explodează, iar România riscă să devină o țară de chiriași!
Ordin UE: Devine interzis în România! Măsura se aplică în toate statele membre
Ordin UE: Devine interzis în România! Măsura se aplică în toate statele membre
Doliu imens în muzica românească. Gabriel Cotabiță s-a stins din viață
Doliu imens în muzica românească. Gabriel Cotabiță s-a stins din viață
Noua taxă pentru proprietarii de mașini va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025
Noua taxă pentru proprietarii de mașini va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025
Schengen cu jumătate de măsură? România și Bulgaria, controale la granițele terestre încă 6 luni după aderare!
Schengen cu jumătate de măsură? România și Bulgaria, controale la granițele terestre încă 6 luni ...
A crescut din nou prețul motorinei! Diferența față de benzină atinge noi recorduri!
A crescut din nou prețul motorinei! Diferența față de benzină atinge noi recorduri!
Românii cu carduri și conturi bancare sunt în vizor! Băncile, obligate să aplice noile reguli la nivel național!
Românii cu carduri și conturi bancare sunt în vizor! Băncile, obligate să aplice noile reguli la ...
Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!
Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!
Concedieri masive înainte de sărbători! Două companii mari din România dau afară sute de angajați!
Concedieri masive înainte de sărbători! Două companii mari din România dau afară sute de angajați!
Românii, în vizorul legii. Amenzi de până la 1.000 de lei, începând cu 24 noiembrie!
Românii, în vizorul legii. Amenzi de până la 1.000 de lei, începând cu 24 noiembrie!
Ungaria dă o lovitură României. Vecinii de la nord-vest ne depășesc în 2024 la un capitol în care credeam că suntem invincibili
Ungaria dă o lovitură României. Vecinii de la nord-vest ne depășesc în 2024 la un capitol în care ...