Potrivit datelor de la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), in primele doua luni din acest an au fost deschise 18.112 firme, in crestere cu 9% fata de ianuarie-februarie 2010 (16.635 firme). Cele mai multe afaceri au fost deschise in domeniile comertului, industria prelucratoare, constructii si agricultura.
In comertul cu ridicata si amanuntul si repararea autovehiculelor si motocicletelor (service-uri), au fost deschise 6.061 firme, in crestere cu 6% fata de perioada similara din anul trecut (5.710).
Statistica arata, practic, ca aproape o treime din numarul total de firme nou inregistrate in 2011 au ca obiect de activitate acest domeniu.
[img=1296][/img]
„Cand spunem comert in plina recesiune, vorbim in general de comertul alimentar si de sectorul fast-food-ului, care a cunoscut o adevarata explozie. Aproape la orice colt de strada a aparut macar un chiosc unde se vand covrigi, saorma, hamburgeri sau alte produse fast-food”, a explicat, recent, omul de afaceri Marian Alecu, fost manager general la McDonald’s Romania.
Statistica ONRC arata ca dupa comert, romanii au deschis cele mai multe afaceri in activitati profesionale, stiintifice si tehnice (1.879), constructii (1.374), industria prelucratoare (1.330), transport si depozitare (1.298), agricultura, silvicultura si pescuit (1.163) si activitati de servicii administrative si activitati de servicii suport (1.028)
Cel mai mult a crescut numarul firmelor cu obiect principal de activitate intermedieri financiare si asigurari (71%). Cu acelasi procent au crescut si inmatricularile de firme din sectorul distributiei apei; salubritate, gestionarea deseurilor, activitati de decontaminare.
In topul ONRC, urmeaza activitatile de transport si depozitate, cu un avans de 54% si business-urile din sectorul agricol, silvicultura si pescuit (37%).
Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), considera ca avansul noilor afaceri din agricultura poate fi legat de scaderea preturilor terenurilor agricole si cresterea preturilor produselor agro-alimentare din comertul urban.
„Incet, dar sigur, se dezvolta o piata alternativa la cea dezvoltata de retelele de hipermarketuri. Au reaparut traditionalele aprozare, iar mai nou, a aparut si o oferta alternativa de produse sub forme de conserve, de la sucul de rosii la zacusca si dulceturi”, spune consultantul agricol Marian Sandulescu.
„Multe dintre IMM-urile care au investit in cultivarea legumelor si fructelor au renuntat la a tinti marile magazine si isi vand produsele prin magazinele mici, de cartier. Preturile sunt mai scazute decat in marile magazine, iar potentialul de fidelizare a clientilor este foarte mare”, a declarat expertul.
In ceea ce priveste constructiile, Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), crede ca aveam de-a face cu firme deschise de meseriasi in amenajari interioare, instalatii si cei care se ocupa cu izolarea termica a cladirilor.
Alte business-uri cu potential de castig sunt cele de proximitate, micile chioscuri de cartier, serviciile catre populatie, service-urile auto, spalatoriile auto sau atelierele de reparatii de orice fel. In sectorul stiintific si tehnic, specialistii remarca tot mai multe afaceri deschise pe Internet, domeniu care cunoaste o dezvoltare semnificativa.
Potrivit expertilor, datele demonstreaza ca romanii par sa fi inteles dimensiunile crizei si au inceput sa caute noi oportunitati de afaceri.
Dovada ca numarul companiilor care si-au suspendat temporar activitatea a scazut cu aproximativ 62% in primele doua luni din acest an fata de aceeasi perioada a anului anterior, la 4.902 societati. Dizolvarile de firme s-au redus cu 69,3%. Pe de alta parte, numarul radierilor voluntare a crescut cu 11%.
2011, anul oportunitatilor?
2011 este vazut de experti drept anul oportunitatilor in materie de business. Anticipata iesire din recesiune si posibila relansare a consumului, odata cu reluarea creditarii, ar putea aduce potential de castig.
Printre acestea se regasesc, potrivit specialistilor, investitiile in servicii si comert, agricultura, internet, confectii si incaltaminte pentru export, dar si in domeniul speculativ. Detalii aflati dintr-o analiza DailyBusiness.ro.
La capitolul riscuri, unii oameni de afaceri situeaza pe primul loc comertul, afectat de scaderea puterii de cumparare. Dincolo de retail, cel putin pe termen scurt, investitiile in constructii sau servicii sunt considerate, de asemenea, extrem de riscante.
Mai multe amanunte puteti afla dintr-un alt material realizat de DailyBusiness.ro.