Pretul produselor si serviciilor bancare folosite in mod frecvent de clienti, precum platile obisnuite, administrarea contului, utilizarea numerarului si tranzactiile exceptionale, a crescut in Romania la o medie de 36 euro pe client in 2008, de la 29 euro in 2007, pentru clientii activi, se arata in raportul World Retail Banking Report 2008, realizat de analistii European Financial Management & Marketing Association (EFMA) si Capgemini.
„Costurile operatiunilor efectuate de clientii mai putin activi au sporit de la 10 la 17 euro”, a declarat Gregor Erasim, seful serviciului financiar pe Europa de Est al Capgemini.
„Costurile inregistrate de clientii foarte activi sunt destul de ridicate, respectiv de 127 euro in 2008, fata de 113 euro in 2007, nivel ce depaseste cu mult costurile similare din majoritatea tarilor europene, atat din zona euro, cat si din afara acesteia. La nivel mediu, avem preturi apropiate de cele din tarile din regiune, dar pentru clientii foarte activ,i nu e rentabil sa desfasoare activitati in Romania”, a mai spus Erasim.
Studiul nu ia in considerare si costurile altor produse si servicii financiare, precum cele la credite, depozite si produse de asigurari.
Veniturile din retail banking vor continua sa creasca in urmatorul deceniu
Piata mondiala a serviciilor si produselor bancare de retail se cifra la 1.280 miliarde euro in 2006, iar analistii EFMA si Capgemini estimeaza ca acestea ar putea creste la 1.900 miliarde euro pana in 2017.
Bancile vor trebui insa sa isi redefineasca strategiile pe segmentul de retail banking pentru a-si mentine sau creste veniturile si pentru a evita scaderea profiturilor.
Printre strategiile avute in vedere de banci se numara inovatia, apropierea de client si cunoasterea nevoilor acestuia, integrarea si optimizarea canalelor alternative de distributie, precum internetul, si cresterea vanzarilor prin administrarea dinamica a retelei.
Cat priveste ponderea produselor si serviciilor care aduc venituri ridicate de pe piata de retail bancar, aceasta ar putea scadea de la 75% in 2006 la 65% in 2017, se mai arata in raport.
Reglementarile din ce in ce mai restrictive privind fuziunile si achizitiile, cerinte mai dure din partea actionarilor, tehnologii flexibile si aparitia de noi jucatori in piata duc la cresterea cometitivitatii si cel mai probabil la scaderea preturilor, sustin analistii EFMA si Capgemini.
Studiul World Retail Banking 2008 are la baza date provenite de la 194 de banci de retail din 26 de tari din zona euro, din afara zonei euro din Europa, America de Nord si Asia-Pacific.
Pentru piata romaneasca, analistii au luat in considerare noua banci – Bancpost, CEC, Alpha Bank, Banca Transilvania, ING Bank Romania, Raiffeisen Bank, BRD SocGen, Banca Comerciala Romana, UniCredit Tiriac Bank – care controleaza circa 80% din piata bancara locala.