Conform lui Oprescu, miza pentru 2008 este cresterea cotei de piata la credite ipotecare si la cele adresate IMM-urilor.
DailyBusiness: Cum arata strategia castigatoare a acestui an in domeniul bancar?
Sergiu Oprescu: Cred ca principala provocare a bancilor, implicit a Alpha Bank, este legata de definirea ofertei de produse si servicii, care trebuie sa fie inovatoare si flexibile, si de capacitatea de a anticipa nevoile clientului, corelata cu o buna viteza de reactie. Un exemplu de adaptare la piata sunt unitatile Alpha Point, noile „magazine bancare” plasate in centre comerciale, acolo unde clientii se simt cel mai in largul lor in calitate de consumatori. In 2008, vrem sa lansam in unitatile Alpha Point produse dedicate.
DB: Cat v-ati propus sa cresteti in 2008?
SO: Este destul de prematur sa facem o estimare. Preconizez o crestere semnificativa a profitului. Urmarim o crestere mai rapida decat piata, in special pe segmenul credite si bineinteles, mentinerea pozitiei castigate deja in topul celor mai importante banci din sistem (locul 7 dupa total active in 2007, conform ultimelor estimari). Am vrea ca in 2008 sa ne si consolidam pe toate domeniile. Forta de crestere in anul 2008 va veni si din extinderea retelei si lansarea de produse noi, dar si din campanii agresive de promovare.
DB: Catre ce clienti va veti indrepta cu predilectie in 2008?
SO: Spre ambele categorii: persoane fizice si persoane juridice. Un segment cu potential de crestere foarte mare va fi cel al IMM-urilor pentru care vrem sa dezvoltam produse si servicii dedicate. Pe sectorul corporate, vom continua sa analizam cu atentie piata si sa oferim solutii de finantare complete.
DB: Cat vreti sa va extindeti anul acesta?
SO: Vrem sa adaugam 75 noi puncte de vanzare, celor deja 125 existente la finele lui 2007.
DB: De unde isi va procura banca personal specializat, avand in vedere criza de forta de munca specializata de pe piata?
SO: Nu e o problema specifica domeniului bancar. Romania, in general, se confrunta cu o criza de forta de munca specializata de aproximativ 2-3 ani, in mai toate domeniile de activitate. Probabil ca tendinta se va mentine si in 2008. Noi ne-am propus s-o contracaram prin strategii motivationale si politici prin care sa sprijinim evolutia in cariera a angajatilor.
DB: Cum va asteptati sa arate profitabilitatea bancilor in 2008?
SO: Pe piata bancara locala competitia e stransa. Anul acesta vom asista din nou la mutari importante. Vor intra noi jucatori pe piata (deja si-au anuntat intentia cateva banci), vor fi lansate noi produse si servicii, care vor pune presiune asupra politicii de preturi. In plus, in 2008 piata bancara este deja afectata, cel putin la nivelul perceptiei, de criza de lichiditate internationala care va pune, in mod cert, o presiune suplimentara pe profitabilitatea bancilor.
DB: Va fi 2008 anul scumpirii creditelor in lei (ca urmare a majorarii dobanzii cheie)?
SO: Dobanzile la lei, atat cele pasive cat si cele active, vor creste.
[quote]Ca efect al majorarilor anterioare ale dobanzii de politica monetara, leul se va scumpi. Transpunerea acestei scumpiri in dobanzile pasive si active poate fi partiala sau totala, in functie de strategia fiecarei banci[/quote]
DB: Iar costul creditelor in valuta?
SO: Desi dobanda de referinta a Bancii Centrale Europene nu s-a schimbat din iunie 2007, turbulentele de pe piata financiara internationala au determinat scumpirea resurselor financiare pentru tarile asociate cu un risc mai ridicat, precum România. Deci, cresterea dobanzilor la euro pe piata locala este probabila.
DB: Pe ce se va concentra Alpha Bank in 2008, pe profit sau pe cota de piata?
SO: Anul acesta va aduce pentru Alpha Bank Romania o noua perioada de crestere, care va determina majorarea profitului. Totodata, vom urmari sa ne crestem cota de piata pe anumite segmente, cum este, de exemplu, cel al creditelor ipotecare si imobiliare si cel dedicate IMM-urilor.
DB: In 2008 va trebui sa adoptati sistemul Basel II. Ce costuri presupune pentru Alpha Bank trecerea la Basel II si ce implicatii va avea adoptarea sistemului?
SO: Costurile pentru implementarea Basel II sunt gestionate la nivelul grupului Alpha Bank, pentru toate subsidiarele. Aplicarea Basel II va conduce la reducerea costurilor serviciilor financiare, insa aceasta nu se va putea intampla imediat, deoarece implica un proces de durata.
DB: Cum a fost 2007 pentru Alpha Bank?
SO: La sfarsitul trimestrului 3, am inregistrat pe partea de credite o crestere cu 107% in raport cu perioada similara din 2006, adica de aproape 3 ori mai mare decat cea a sistemului. Valoarea creditelor in bilantul bancii era de 2,28 miliarde euro, reprezentand o cota de piata de aproximativ 6% din piata bancara romaneasca. Creditele pentru persoane fizice insumau 546 milioane euro, iar imprumuturile pentru companii 1,734 miliarde euro.
DB: Costurile mari aferente rezervelor minime obligatorii au determinat banca sa recurga la externalizarea creditelor?
SO: Am recurs si noi la aceasta masura in ultimul trimestru al anului trecut, dar ponderea creditelor exportate nu este pentru moment semnificativa.
DB: Ati urcat in ierarhia generala a bancilor in 2007. Care a fost cheia dezvoltarii?
SO: Am reusit sa crestem mult atat pe segmentul de retail, dar si pe corporate, prin extinderea retelei si lansarea de produse si servicii care raspundeau cerintelor pietei. Am inaugurat 55 de noi puncte de vanzare, in Bucuresti si in orasele de dimensiune mare si medie din tara. Am lansat un program de fidelizare, Alpha Club, creditul Alpha Open, de nevoi personale cu optiuni de reincarcare, creditul de refinantare Alpha All in 1, precum si contul de economii pentru copii Alpha Dreams. Tot anul trecut am implementat pe piata locala un nou concept de unitate bancara, Alpha Point.
DB: Cum a mers finantarea pe segmentul ipotecar?
SO: Anul trecut am finantat peste 10 dintre marile proiectele rezidentiale dezvoltate anul trecut in capitala, oferind solutii de finantare atat pentru dezvoltatorii proiectelor imobiliare cat si pentru cumparatori.